2024. november 12-én közzétették a 2023 tavaszán 34 ország részvételével végzett ICILS mérés eredményeit, amely a tanulók digitális kompetenciáinak fejlettségét vizsgálja. A mérés hazai lebonyolítója az Oktatási Hivatal (OH).
Magyarország első alkalommal vett részt a 8. évfolyamos tanulók digitális kompetenciáit vizsgáló nemzetközi ICILS mérésben (International Computer and Information Literacy Study), amelyet az IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) valósít meg ötévente, 2013 óta. Az ICILS két területet is mér: számítógépes és információs műveltséget, továbbá az informatikai gondolkodást. Hazánk – első ízben – előbbi terület méréséhez csatlakozott, további 33 ország mellett.
A számítógépes és információs műveltségre irányuló mérés azt vizsgálja, hogy a tanulók hogyan tudják a számítógépet információk feltárására, értelmezésére, kezelésére és kapcsolattartásra használni otthon, az iskolában vagy saját közösségükben. A 2023. április 24-től május 19-ig tartó mérési időszakban Magyarországon 155 iskola 179 osztályából 3 491 tanuló töltötte ki az online feladatokat. A mérés alkalmával a szervezők – a tanulói, iskolai, IKT-koordinátori és tanári kérdőíveken keresztül – információt gyűjtöttek a tanulók háttérjellemzőiről és az IKT-eszközök elérhetőségéről is, vizsgálták továbbá a tanulók egyéni és otthoni jellemzőit, attitűdjeit, önhatékonyságát, számítógép-használatát.
A magyar diákok 505 pontos átlageredménye 29 ponttal szignifikánsan és jelentősen meghaladja a mérésben részt vevő országok átlagát (476 pont) – megelőzve többek között Olaszországot, Spanyolországot vagy Luxemburgot. A magyar diákok eredményét szignifikánsan csak 4 ország: két európai és két ázsiai állam tanulói múlták felül. A mérésben részt vevő országok átlagához (34%) hasonlóan a magyar tanulók többsége (44%) – a mérési skálán meghatározott négyből – a 2. (átlagos) szinten teljesített, és 20%-a a 3. vagy a 4. szintet is elérte (az ICILS-átlag 15%).
A mérésben részt vevő országok többségében a lányok eredményesebben teljesítettek a fiúknál, hazánkban nem figyelhető meg szignifikáns különbség a nemek teljesítménye között.
Az eredmények alapján hazánkban is, hasonlóan más államokhoz, a tanulói teljesítményt jelentősen befolyásolja a tanulói háttér: a szülők iskolai végzettsége, foglalkoztatottsága vagy az otthon található könyvek. Hasonló hatás figyelhető meg az informatikai eszközök és infrastruktúra esetén, valamint abban, hogy az iskolában tanítási órákon mire és hogyan használják a digitális eszközöket.
A felmérés egyértelműen megerősítette, hogy pozitív összefüggés van a tanulók teljesítménye és a tanulók információ- és kommunikációtechnológiai eszközökhöz való hozzáférése között: azoknak a tanulóknak, akiknek az otthonában két vagy több számítógép is elérhető, 36 ponttal magasabb az eredményük azoknál, akiknek az otthonában kettőnél kevesebb számítógép van. Hasonlóképpen azoknak a diákoknak az eredménye, akik számára a számítógép mindig elérhető volt otthon az iskolai feladatok elvégzéséhez, 44 ponttal magasabb, mint azoknak, akik számára nem mindig volt elérhető.
A nemzetközi vizsgálat eredményei is megerősítették, hogy a digitális oktatás fejlesztése kiemelten fontos terület. A kormányzati támogatásoknak is köszönhetően hazánkban az iskolák, a tanulók és a pedagógusok informatikai eszközökkel történő ellátása, a digitális tananyagok széles körű fejlesztése és tanórai használatuknak erősítése jelentősen hozzájárulhat a magyar tanulók digitális kompetenciáinak a fejlődéséhez.
Az Oktatási Hivatal által készített összefoglaló itt érhető el: https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/icils/icils_2023_meres
Az ICILS2023 mérésről részletesen itt tájékozódhat: https://www.iea.nl/icils2023-assessment