Az Oktatási Hivatal (OH) negyedszázada szolgálja a hazai köznevelést és felsőoktatást: szerteágazó pedagógiai-szakmai, valamint igazgatási-hatósági tevékenységével folyamatosan támogatja a magyarországi nevelő-oktató munka valamennyi szereplőjét szoros együttműködésben számos kormányzati és egyéb szervezettel, intézménnyel. Az elmúlt 25 évben a Hivatal feladatköre jelentősen bővült, és nemcsak sikerrel felelt meg olyan kihívásoknak, mint a digitalizáció gyors terjedése az oktatásban vagy a koronavírus-járvány, hanem ezek mentén innovatív eszközöket is fejlesztett, amelyek hosszabb távon támogatják a hazai oktatást.
1999. szeptember 1-jén jött létre az OH jogelődje – az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) –, hogy az oktatási ágazatirányítás számára operatív támogatást biztosítson: nyilvántartsa, kezelje a köznevelési adatokat, valamint ellássa az oktatási koordinációs feladatokat olyan országos jelentőségű köznevelési ügyekben, mint az érettségi vizsga, az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) és a középiskolai felvételi eljárás szervezése, megvalósítása, a 2001-ben bevezetett Országos kompetenciamérés, továbbá a nemzetközi mérések lebonyolítása.
Az OKÉV sikeresen látta el hálózati, szervezői feladatait, és 2007-től – újabb hatáskörökkel bővülve – már Oktatási Hivatalként működik: 2013-tól a pedagógusok minősítési eljárásával, előmeneteli rendszerének szakmai támogatásával kapcsolatos feladatokat végez, továbbá az országos tanfelügyeleti rendszer működtetését is ellátja. 2015-től a hivatal integráns részét képezik a pedagógiai oktatási központot (POK-ok) biztosítva az állami pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat. A felsőoktatási felvételi eljárást is az OH szervezi meg, 2019 decemberétől pedig a tankönyvek fejlesztése, a köznevelési tananyagfejlesztés, így a Nemzeti Köznevelési Portál folyamatos bővítése, fenntartása is az OH-ban zajlik.
Az elmúlt évek nagy változásokat hoztak a hivatali feladatellátásban: a koronavírus-járvány felgyorsította a digitalizáció terjedését, így az OH is egyre több területen vezette be a digitális ügyintézést. Ezen felül számos digitális szolgáltatást nyújt a statisztikák interaktív keresőfelületen történő közzétételétől az online pályaorientációs eszközökön keresztül az elmúlt évek egyik legnagyobb fejlesztéséig, az országos kompetenciamérés digitális felületre költöztetéséig.
Az OH a jövőben is feladatának tekinti, hogy innovatív megoldásokkal szolgáljon a gyorsan változó világ kihívásaira, mindemellett működésének alapját – ahogyan az elmúlt 25 évben – továbbra is a magas szakmai minőség és jogszerű működés határozza meg.