MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2021. január 23. 10:00 óra Időtartam: 45 perc NÉV: () SZÜLETÉSI ÉV: () HÓ: () NAP: () Ügyelj a helyesírásra! A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1.a, Az alábbi feladatban négy különböző, értelmes, hárombetűs szót kell kapnod. Írj négy különböző magánhangzót a mássalhangzók közé illesztett zárójelekbe, hogy megkapd a négy értelmes szót! T () R T () L L () G R () G b,A következő szavak elé csoportonként ugyanazt a betűt illesztve újabb értelmes szavakat kapunk. Írd a megfelelő betűt a zárójelbe! a szavak: A, vad, lő, les () B, rém, akol, árt () 2. Egészítsd ki a következő szólásokat a megfelelő számnevekkel, majd írd melléjük a jelentésüknek megfelelő betűt a zárójelbe! Vigyázz, két jelentés nem illik sehová! Válaszaidat a zárójelekbe írd! a, () lúd disznót győz. A jelentés betűjele: () b, () szónak is egy a vége. A jelentés betűjele: () c, Nem enged a () ból. A jelentés betűjele: () d, Lekapja a () körméről. A jelentés betűjele: () A lehetséges jelentések: A,Megszidja, megdorgálja. B,Ragaszkodik az elképzeléséhez. C,Sok ellenfelet csak nagy küzdelem árán győzhetünk le. D,A gyengébbek összefogással legyőzhetik az erősebbet. E,Fölösleges több szót vesztegetni rá. F,Szigorúan ellenőrzi a munkáját. 3. A képi jelek jelrendszereket alkotnak. Írd a leginkább jellemző ábrák betűjelét a megfelelő zárójelbe ! Vigyázz, két kép nem tartozik sehová! A képek leírása: 1, egy televízió tiltást vagy korlátozást jelentő jelek () tájékoztatást jelentő jelek () 2, autóbusz tiltást vagy korlátozást jelentő jelek () tájékoztatást jelentő jelek () 3, egy egymást keresztező kanál és villa tiltást vagy korlátozást jelentő jelek () tájékoztatást jelentő jelek () A választható ábrák: A, kör alakú jelben egy áthúzott fagylalt B, kör alakú jelben egy óra, melynek közepén feliratban szerepel: 20 min C, telefon és mellette egy egymást keresztező kés és villa D, karikában egy 18-as szám E, egy ülésen ül egy nő, ölében kisgyerek F, kör alakú jelben egy áthúzott virág és egy felé nyúló kéz G, kör alakú jelben pénzek láthatóak, melyek át vannak húzva H, egy majdnem teljes kör, melynek felső részében egy rövid függőleges vonal van 4. Döntsd el, hogy az alábbi csoportokban mely szó vagy szavak írása helyes! Jelöld x-szel a szavak mögötti zárójelben! Vigyázz, egy sorban több helyesen írt szó is előfordulhat! a)sakk-kal () gally-jal () Papp-pal () b) cm-el () jan. 1-jén () jan. 1.-én () c) Gellért-hegyi () Gellérthegyi () gellért-hegyi () d) játszál () játssz () játsszad () e) nagyja () haggya () higgye () f) folyton () folyjon () fojtott () 5. Az alábbi halandzsaszöveg x-szel jelölt szavai közül melyekre igazak az alábbi meghatározások? Írd a megfelelő szavakat a zárójelekbe! Egy ronta (x) vitlározott (x) a héren (x). Bár koltái (x) még nem redéleztek (x), rámos (x) kattyúja (x) már csomborodott (x), mellette géres (x) zebérek (x) dengereltek (x). Verhes (x) digáján (x) bős (x) cselenték (x) kényereltek (x). A latus (x) csámok (x) verelyén (x) szanda (x) temerék (x) kömöröltek (x). Válaszaidat a zárójelekbe írd! a, 2 példa többes számú főnévre () és () b, birtoktöbbesítő jellel ellátott szó () c, egyes szám harmadik személyű birtokos személyjellel és határozóraggal ellátott szó () d, 2 példa többes szám harmadik személyű múlt idejű igére () és () 6. a, A következő mondatokat többféle módon is ki lehet egészíteni. Válaszd ki a megadott csoportokból mondatonként azt az egyet, amelyiknek mindegyik tagja illik a mondatba! A kiválasztott egyetlen szócsoport betűjelét írd a zárójelbe! I)Elmegyek a boltba, () nincs itthon kenyér. II)Elromlott az autóm, () tegnap busszal mentem dolgozni. A szócsoportok: A) amikor/ha/így B) de/így/amikor C) ezért/így/ennélfogva D) ha/amikor/hiszen b, Az alábbi címeket 4 csoportba sorolhatjuk aszerint, hogy a bennük szereplő mondatrészek hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Megadtunk egy-egy címet, ezek mellé írd a zárójelbe a velük azonos szerkezetű két másik cím betűjelét! Vigyázz, 3 cím kimarad! (Figyelj! Azonos szerkezetű, két cím betűjelét kell beírni) A csoportok: I. A kőszívű ember fiai () és () II. Két választás Magyarországon () és () III. Nyár a szigeten () és () IV. Lassie hazatér () és () A címek: A) A két koldusdiák B) A koppányi aga testamentuma C) A kondás legszennyesebb inge D) Ábel a rengetegben E) Játék a kastélyban F) Három ember a hóban G) Magyarázom a bizonyítványom H) Öt hét léghajón I) Az öreg bánya titka J) Érik a gyümölcs K) Vannak vidékek 7. Lázár Ervin egyik meséjében két szomszéd király szeretné a legmegfelelőbb vőlegényt kiválasztani leánya számára. Elmennek hát tanácsot kérni négy másik királyhoz, akiknek a beszélő nevét ezúttal kihagytuk a szövegből. Olvasd el figyelmesen az alábbi meserészletet, majd a zárójelekbe írd be a hiányzó neveket a megadott névsorból válogatva! Vigyázz, egy nevet nem kell beírnod sehova! „Elhatározták hát, hogy meglátogatják az öregebb királyokat, akik már férjhez adták a lányukat, s megkérdik őket, milyen próbatételt alkalmaztak. A) () király azt mondta: – Össze kell ereszteni mindegyiket a hétfejű sárkánnyal, s amelyik legyőzi, azé legyen a lányotok. B) () király azt mondta nekik: – Amelyik a legtöbb kincset hozza, annak adjátok. C) () király egy feladványt mondott el: – Adjatok nekik kilenc egyforma golyót, a kilenc közül egy legyen kicsit súlyosabb, mint a többi, de ezt szemmel ne lehessen látni. Amelyik két mérésből ki tudja választani a nehezebb golyót, annak adjátok a lányt. D) () király csodálkozott, hogy ilyesmit kérdeznek. – Nem kell ide próbatétel, annak adjátok, amelyik a legszebb.” A lehetséges nevek névsora: Eszerece – Csakkincs – Fúrfarag – Nyalkabalga – Izombizom 8. Olvasd el a következő verset, majd oldd meg a rá vonatkozó feladatokat! Birtalan Ferenc: Ka-ke Mikor egészen kicsike voltam, a Napot Napocskának, a kereket kerekecskének, a lovat lovacskának becéztem. De az olyan gyerekes. Aztán a szür nadrágot akartam felvenni, és Mama csak értetlenül nézett. Amikor a tar lepről meséltem, amit a kertben láttam, már Apa is méregetett. Ezek után ebédelni sem volt kedvem. Mondtam, egye meg az ubort a kecs, mert minden szavam egy tüs, hogy csípje meg a csó, vagy az a másik lopós madár az egész becézgetősdit. a) A vers szójátékokra épül. Milyen kifejezések helyett állnak a versben a következők? Írd a kifejezéseket a zárójelbe! A)tar lep: → () B)(egye meg az) ubort a kecs: → () b)A)Melyik lehet a vers utolsó sorában említett „az a másik lopós madár”? A megoldást írd a zárójelbe! () B)Írj még két olyan állatnevet a zárójelbe, amelyiknek a szótöve -ka vagy -ke végű, és a versben nincs róluk szó! () és () c)Milyen szóelem a vers címe? Írd a zárójelbe! () d)Az alább felsorolt jellemzők közül tegyél x-et ahhoz a három kifejezéshez, amelyik nem jellemző a versre! (Figyelj! Három, a versre nem jellemző kifejezést kell jelölnöd) metafora (), ütemhangsúlyos verselés (), szabályos rímképlet (), alliteráció (), hasonlat () 9. Olvasd el figyelmesen a következő szöveget, majd oldd meg a feladatokat! Így nyaraltak az ókorban (1) Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a nyaralás és a turizmus az újkor embereinek kiváltsága volt. Valójában a pihenés, gyógyulás vágya, az ismeretlen tájak iránti kíváncsiság egyidős az emberiséggel. (2) Betegek már az ókorban is voltak, és ők is szerettek volna meggyógyulni. A leghíresebb „szanatórium” Epidauroszban volt, ahol állítólag a gyógyítás istene, Aszklépiosz született. Az ókori görögök azt gondolták, hogy ezen a helyen gyógyító álom száll a betegekre. Ezért itt töltöttek egy éjszakát, és másnap az álmukat elmesélték Aszklépiosz papjainak, akik ebből következtetéseket vontak le a jövőre nézve. A papok rendszerint terápiás hatású fürdőt vagy testmozgást is előírtak, amelyet Epidauroszban meg is lehetett valósítani. A lelki terápiát pedig a helyi színház szolgáltatta, ugyanis a görögök terápiás hatást tulajdonítottak a drámajátékoknak. (3) A rómaiak abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy hatalmas birodalmukban bárhová is utaztak nyaralni, belföldön maradtak. Ezt ki is használták, különösen az után, hogy Pompeius, aki a Kr. e. I. században élt, megtisztította a Földközi-tengert a kalózoktól. Persze az utazás azért így sem volt veszélytelen: rablók, kalandorok bármikor rátörhettek a gyanútlan emberekre, a viharok pedig akármikor a tenger fenekére száműzhették őket. Ennek ellenére igen forgalmasak voltak a birodalom útjai, hiszen ehhez minden megvolt: kiváló, kövezett utak, egymástól napi járásra elhelyezkedő fogadók, ahol ételt, italt kaphattak a vendégek, némelyikben pedig még éjszakára is meg lehetett szállni. A fogadók falai vendégkönyvként is funkcionáltak, ahová a vándorok felfirkálták a véleményüket. A rómaiaknak térképeik is voltak, amelyeken nemcsak az utakat, de a távolságokat és a fogadókat is feltüntették. Még útikönyvek is készültek a római turisták számára, persze nem könyvformátumban, hanem tekercseken. Egy Pauszaniasz nevű görög utazó Kr. u. 160 körül elkészítette az ókori Görögország útleírását a római turisták számára. (4) Csoportos utazásokra is lehetőség volt, amelyeknek során idegenvezetést, ételt, italt, szállást is kínáltak a szervezők. „Klasszik csomagjuk” elsősorban a gazdagabb rómaiak körében volt népszerű. Természetesen Rómából indultak, majd lementek Nápoly környékére, itt megnézték a kedvelt üdülőhelyeket, kicsit pihengettek, majd átkeltek Görögországba, mert számukra ez jelentette a kultúrát. Ámuldozva csodálták Athént, felmásztak az Akropoliszra, sétáltak az agorán, és ha kedvük úgy tartotta, hajóztak egyet az Égei-tengeren. De ha igazán tengerparti pihenésre vágytak, akkor Kis-Ázsiába utaztak, mert ott épültek ki a felkapott tengeri üdülőhelyek. Gyakran látogattak el Trójába is, ugyanis a rómaiak csodálták a trójai háborúban részt vevő hősök ezeréves történeteit, amelyeket Homérosz eposzaiból ismertek. (5) Az utazás megkoronázását a rómaiak számára az egyiptomi Alexandria jelentette. Bolyongtak a bazárban, jósoltattak maguknak a mágusokkal, majd megcsodálták a gízai piramisokat. Sokan hajóra szálltak, és a Níluson indultak tovább délre, le egészen a Királyok völgyéig. (6) A Kr. e. II. században összeállították az ókori világ hét csodáját, amelyek a gazdag rómaiak számára rendkívül vonzó látványosságnak számítottak, és pénzük is volt ahhoz, hogy meglátogassák ezeket a nevezetességeket. Természetesen a kor utazási viszonyait ismerve ezek a körutak nem két hétig, hanem inkább két-három évig tartottak.   a)Melyik bekezdés illusztrációi lehetnek a következő képek leírásai? Írd a megfelelő bekezdés sorszámát a leírások melletti zárójelbe! A képek leírásai: A) piramisok () B) egy ókori színház () C) az athéni fellegvár makettje () D) papirusztekercs () b)Mi minden könnyítette meg a rómaiak számára az utazást? Írj egy-egy példát a 2 zárójelbe! () és ()   c)Sorszámozással állítsd időrendbe az alábbi eseményeket! Kezdd a legkorábbival! A számokat írd az események előtti zárójelbe! () a trójai háború () az ókor 7 csodájának összeállítása () útikönyv a Hellászba utazók számára () a Földközi-tenger megtisztítása a kalózoktól d)Milyen célból utazgattak a rómaiak? Legalább 2 különböző példát említs a zárójelben! Legalább két példa: () e)Igaz vagy hamis? Írj I vagy H betűt a mondatok utáni zárójelbe! A) Mivel a rómaiaknak sok pénzük volt, ezért utazásaik akár 2–3 évig is eltarthattak. () B) A tengeri utazások Pompeiusnak köszönhetően teljesen veszélytelenek voltak. () C) A fogadókban az utazók vendégkönyvekbe jegyezhették bele az üzeneteiket. () D) A rómaiak Homérosz műveiből ismerték a trójai háború történetét. () f)Melyik idegen eredetű kifejezés jelenti a szövegben a következőket? Írd a zárójelbe a megfelelő szót! gyógymód, gyógykezelés: () az egyik népszerű utazási ajánlat (kínálat): () 10. Iskolai vagy távoktatás? Az elmúlt évben mindannyian kipróbálhattuk, milyen előnyei, illetve hátrányai vannak annak, ha nem járunk iskolába, hanem távoktatás segítségével sajátítjuk el a tananyagot. 10–12 mondatos fogalmazásodban mutass be 2-2 érvet a távoktatás mellett és ellen! Térj ki arra is, hogy számodra inkább előnyt vagy hátrányt jelentett-e ez az oktatási forma! Figyelem! A 4 mondatnál rövidebb fogalmazás nem értékelhető! Ha a fogalmazás nem éri el a 10 mondatot, az jelentős pontlevonással jár.() Vége a feladatlapnak.