MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2020. január 18. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: Ügyelj a helyesírásra! A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1.a,Az alábbi betűkből kirakhatók olyan 3 betűs szavak, amelyek oda-vissza olvasva is értelmesek. Keress két ilyen példát, és írd a szópárokat a zárójelekbe! A megadott betűket egy szóban csak egyszer használhatod fel. A felhasználható betűk: A, G, K, L, Ó, R, S, V az egyik szópár:()-() a másik szópár:()-() b,Az alábbi mondatban és az A–D pontokban a szavak betűi összekeveredtek. Ha helyreállítottad őket, jelöld x-szel a betűvel jelzett szavak közül azokat(több is lehet), amelyek illenek a zárójelbe! Atz hettim, pszé iőnkd szle a Btalonalán, ed () si seett za sőe. A,gyeszre() B, ktérsze() C, törszöbb() D, gykaarn() 2. Egészítsd ki az alábbi szólásokat egy-egy testrész nevével! Ügyelj a megfelelő toldalékolásra! Megadtuk a szólások jelentését, írd a szólás jelentésének betűjelét a megfelelő helyre! Vigyázz, egy jelentés kimarad! Ügyelj a helyesírásra! Szólások (írd a testrészek nevét a zárójelbe) a,a(z) ()jön ki A jelentés betűjele:() b,() húz vele A jelentés betűjele:() c,kimutatja a(z) () fehérét A jelentés betűjele:() A szólások jelentése: A, elárulja a gonosz szándékát B, unja C, kötözködik, beleköt valakibe, bosszant valakit D, tisztában van vele 3. A szemétgyűjtő helyeken a tartályba dobható szelektív hulladékok fajtáját gyakran képek is jelzik. A megadott ábrák leírása alapján melyik hulladékot hová dobnád? Írd a leírás után a tartályhoz tartozó hulladék betűjelét a zárójelbe! Vigyázz, öt szemetet nem tudsz kidobni! A kidobandó hulladékok: A,üvegpohár B,ételmaradék C,használt ruha D,joghurtos pohár E,konzervdoboz F,lejárt gyógyszer G,mobiltöltő H,újságpapír I,avar J,elszáradt virág Az ábrák leírása: 1, egy kosárban elektromos eszközök vannak: képernyő, egér, számítógép:() 2, műanyagból készült, folyadék tárolására, fogyasztására használt eszközök:() 3, üvegből készült, folyadék tárolására, fogyasztására használt eszközök:() 4, fémből készült, élelmiszer és folyadék tárolására használt tárgyak:() 5, papírok:() 4. Egy regényből idézzük az egyik szereplő megszólalását a kiejtést követő írásmóddal. Írj ki egy-egy megfelelő szót az eredeti idézetből az alábbi mássalhangzó-törvényekre!A példát írd a zárójelbe! „Asztán el ne fogaggyál semmit István bácsitúl, mert ő szegény kódus. Még kiennéd a házábul, hát csak vigyél innet hazulról ételt, ne hasznájj az övébül!” részleges hasonulás () teljes hasonulás:() összeolvadás:() 5. Figyeld meg, milyen toldalékok találhatók a következő szavakban! Írd a szavak betűjelét a megfelelő zárójelbe! Minden betűt csak egy helyre írhatsz! A,hajói B,házat C,házi D,nézet E,nézi F,nézte -i toldalék képző:() -i toldalék jel:() -i toldalék rag:() -t toldalék képző:() -t toldalék jel:() -t toldalék rag:() 6. a,A KACSKARINGÓ szóban több másik szó is elbújt. Keresd meg és írd a zárójelbe azt,amelyik: A, ige és főnév is lehet:() B, melléknév és indulatszó is lehet:() b,Egészítsd ki a következő mondatokat! Írd a zárójelbe azt a névutót, amelyik az előtte álló főnévvel együtt megfelel a megadott mondatrészi szerepnek! A névutó betűinek számát megadtuk. A, A sok eső () (okhatározó 5 betű)az utcákon tócsákban állt a víz. B, A sok eső () (időhatározó 4 betű)az utcákon tócsákban állt a víz. c,Vizsgáld meg az alábbi idegen szavak jelentését és szerkezetét! Ezek segítségével írd a zárójelbe a megadott szavak jelentését! geográfia: földrajz hidrológia: víztan akrofóbia: tériszony A,geológia:() B,hidrofóbia:() 7. Találsz-e helyesírási hibát a következő mondatokban? Ha nem, tegyél x-et a mondat utáni zárójelbe! Ha igen, akkor rakd zárójelbe a hibásan írt szót, és írd a mondat utáni zárójelbe a helyes alakot! a, Marci a vonat ablakából rengeteg szénabogját látott.() b, Jancsi, küld el végre a képeslapot a nagymamádnak!() c, Látogassunk el a kelet-európai országokba is!() d, Az ellentétek vonzák egymást.() e, Kati megtudta oldani az összes feladatot.() f, Az ékszerüzletben szép jeggyűrűket lehet kapni.() 8. Olvasd el figyelmesen a következő verset, majd válaszolj a kérdésekre! Vörös István: A lefagyás poétája Egykedvű, netező legény volt, küldője sok-sok méla fájlnak, blogot irkált és nekivágott a híres magyar Pest-Budának. A házasság és az elválás megfogta száz ujjal a lelkét, de ha vigaszt talált egy e-mailben, a családtagok letörölték. Ezerszer gondolt az új kezdetre, áramszünetre, pénzre, lóra. Semmi más táján a hálónak nem mondtak volna még le róla. De ha a piszkos konyhán bamba képpel a hűtőbe belenézett, lefagyott benne minden jókedv, sorsára hagyta az egészet. a, Milyen rím található a vers első versszakában? Írj X-et a meghatározás utáni zárójelbe ! A, bokorrím() B, páros (pár)rím() C, keresztrím() b, Keress a szövegből 3 olyan idegen eredetű szót, amelyik az informatikával, az internettel hozható kapcsolatba!Írd a zárójelbe az idegen eredtű szavakat!()()() c, A háló többjelentésű szó. A versben mi a jelentése?() d, Az alábbiak közül melyik az a költői eszköz, amelyik megtalálható a vers 2. versszakában? Írj x-et a meghatározás utáni zárójelbe ! alliteráció(), hasonlat(), allegória(), megszemélyesítés(), fokozás() 9. Olvasd el figyelmesen a következő szöveget, majd oldd meg a feladatokat! Az újkori olimpiai játékok 1, A Nemzetközi Olimpiai Bizottságot 16 tag alapította meg Párizsban, nevüket márványtábla őrzi az első újkori olimpiai játékok helyszínén. A NOB a mai napig is működő szervezet, és minden politikai, illetve sportszervezettől elkülönülő, önálló, tehát autonóm intézményként működik. Új tagjait a már meglévő tagok választják ki titkos szavazással. A tagság előfeltétele, hogy a jelölt olyan ország állampolgára legyen, amelynek olimpiai bizottságát a NOB elismerte. Feltétel még az angol vagy a francia nyelv ismerete, hiszen ezek a NOB hivatalos nyelvei. A megválasztott tag 80 éves koráig tevékenykedhet a szervezeten belül. Tisztségét el is vehetik tőle, ha nem vesz részt aktívan a munkában, elhagyja hazáját, vagy méltatlanná válik e tisztség betöltésére. 2, Az olimpiai zászlón található öt karika összefonódása az 5 kontinens sportolóinak találkozását szimbolizálja. A zászlót a nyitóünnepségen felvonják, a záróceremónián pedig leeresztik. Az öt karika jelképezi magát az 5 földrészt is: a sárga Ázsiát, a fekete Afrikát, a kék Európát, a piros Amerikát, a zöld Óceániát. A zászló alapja a fehér szín, amely a nemzetek közötti barátságot és békét szimbolizálja. Külön érdekesség, hogy a világ nemzeteinek zászlói tartalmaznak legalább egy színt az olimpia színeiből. 3, A versenyzők és a bírák az 1920-ban Antwerpenben rendezett olimpia óta minden alkalommal esküt tesznek a verseny tisztaságára és a becsületes küzdelemre. Az olimpia jelmondata így hangzik: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben!” Az olimpiai láng a részt vevő országok közötti egységet, a békét és harmóniát jelképezi már az 1936-os berlini olimpia óta. A lángot négyévente Olümpiában egy fémtükör és a napsugarak segítségével lobbantják fel. 4, Az első újkori olimpiára Athénban került sor 1896. április 6. és 15. között, azóta négyévente rendezik meg a sportolók nemes versengését. Az 1908. évi londoni olimpián a részt vevő országok sportolói először vonulhattak fel hazájuk lobogói alatt nemzetenként, ahogyan a mai napig látjuk a nyitóünnepségek műsorában. Itt hangzott el először a máig leggyakrabban idézett mondás az olimpiával kapcsolatban: „Az olimpián nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos.” Az 1932-es Los Angeles-i játékokra építették a szervezők az első olimpiai falut, ahol elszállásolták a versenyzőket. Ezen az olimpián állhattak a sportolók először dobogóra, és az első helyezett tiszteletére eljátszották nemzetének a himnuszát.   5, 1992-ig a téli olimpiát mindig a nyári játékokkal azonos év telén rendezték, 1994-től pedig beállt a ma is érvényes kétéves váltakozás a nyári és téli olimpiák rendezésében. A téli olimpiai játékok lebonyolítása sokkal inkább függ az időjárási és földrajzi tényezőktől, mint a nyári olimpiáké. A nyári olimpiákat néhány kivétellel fővárosokban rendezték a fejlett infrastruktúra miatt, míg a téli olimpiák rendezési jogát kis lélekszámú hegyvidéki üdülőfaluk is elnyerték. (A feladathoz igazított szöveg, forrásai: https://tudomanyplaza.hu/a-nyari-olimpia-ujkori-tortenete, https://tudomanyplaza.hu/teli-olimpia-tortenelme/) a,Számozással állítsd időrendbe az alábbi szokások kialakulását a szöveg információi alapján! Kezdd a legkorábban kialakult hagyománnyal!A számokat írd a zárójelekbe! a sportolók felvonulása nemzetenként() az első olimpiai eskü() az első olimpiai láng fellobbanása() az olimpiai falu megépítése() b,Megadtuk a szöveg 2 szavának a jelentését. Írd ki a szövegből a szómagyarázatok melletti zárójelbe a megfelelő idegen eredetű szót! A, önálló, független:() B, ünnepség:() c,Igaz vagy hamis? Írd az Í vagy H betűt a mondatok utáni zárójelbe: A,Téli olimpiákat kétévente rendeznek.() B,Az egyes nemzetek zászlaja tartalmazza az összes olimpiai színt.() C,A nyári olimpiák helyszínének kiválasztása nem igazán függ az adott település természeti adottságaitól.() D,A NOB-ot alapító tagok nevét márványtábla örökíti meg Párizsban.() d,Válaszd ki a felsoroltak közül azokat a feltételeket, amelyek alapján a NOB tagja lehet valaki! A kiválasztott állítások betűjelét írd a zárójelbe! Vigyázz, a hibás válaszért pontlevonás jár! Csak a zárójelbe írt válaszok értékelhetők. A NOB tagja lehet, aki: A,még nincs 80 éves, B,országának olimpiai bizottsága megszavazta a tagságát, C,angol és francia nyelvismerettel rendelkezik, D,a hazájában él. A megfelelő állítások betűjelei:() e,Mit jelképeznek az olimpiai zászló egyes elemei? Legalább két különböző példát írj le! egyik példa: a zászló eleme:() az elem jelentése:() másik példa: a zászló eleme:() az elem jelentése:() 10.Egyesek szerint moziba járni sokkal jobb, míg mások filmeket inkább otthon szeretnek nézni. 10–12 mondatos fogalmazásodban írj legalább 2-2 érvet mindkét állítás mellett, és fejtsd ki, hogy számodra melyik álláspont az elfogadhatóbb! Figyelem! A 4 mondatnál rövidebb fogalmazás nem értékelhető! Ha a fogalmazás nem éri el a 10 mondatot, az jelentős pontlevonással jár. () Vége a feladatlapnak.