MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2017. január 21. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: Ügyelj a helyesírásra! A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1. feladat a) Keresd az állatneveket! Ha a betűket helyes sorrendbe rakod, állatneveket kapsz. A megoldásokat írd a zárójelbe! A megoldásokban az összes betűt fel kell használnod! onászorl:() dovank:() catikogaráb:() b) Egészítsd ki szavanként ugyanazzal az egy-egy hosszú magánhangzóval az alábbi hiányos betűsorokat az aláhúzás helyén úgy, hogy értelmes szavakat kapj!A megoldást írd a zárójelbe! GY_R_() F_L_NK() 2. feladat Az alábbi mondatok több ismert közmondás részeiből keveredtek össze. Ismerj fel közülük hármat, és írd le a teljes közmondásokat a zárójelekbe! Vigyázz, a rossz válaszokért pontlevonás jár! „ Akinek nem inge, az lel majd aranyat. Kolbásznál több a nap, ajtó mögött helye, Nem fér meg két dudás, maga esik bele.” 1. közmondás:() 2. közmondás:() 3. közmondás:() 3. feladat a) Indulatszavaink sok mindent ki tudnak fejezni különböző szövegkörnyezetben, más hangsúllyal, hanglejtéssel, valamint más-más gesztus kíséretében. Ilyen indulatszavunk például az „Á!”. Párosítsd az alábbi megszólalásokat a hozzájuk illő legjellegzetesebb gesztussal! A gesztus betűjelét írd a megszólalások utáni zárójelbe! Megszólalások: „Á! Van egy jó ötletem!”() „Á! Biztosan nem jön már!”() „Á! Szóval itt bujkálsz!”() A választható gesztusok (vigyázz, egy kimarad!): A) – kézlegyintés B) – csípőre tett kezek C) – a szem dörzsölése egyik kézzel D) – felfelé emelt mutatóujj b) Egy kortárs meseíró, Tarcsai Szabó Tibor kedveli a beszélő neveket, azaz az olyan játékos tulajdonneveket, amelyek utalnak viselőjük valamely tulajdonságára.Párosítsd a meseszereplők nevét a hozzájuk illő legjellemzőbb meghatározásokkal! Írd a megfelelő betűjelet a nevek mellé! Vigyázz, egy névhez nem tartozik meghatározás! A meseszereplő neve:TündellőIsztia () A meseszereplő neve:Zalapács () A meseszereplő neve:Sarkigláb () A meseszereplő neve:Torzasztó Kalambár () A meseszereplő neve:Zsíros Bödönce () Meghatározások: A) mindenféle baj és borzalom okozója B) a legszebb királylány a világon C) nyurga házi manó D) asztalos 4. feladat Keress a szövegből 1-1 szót a megadott szófajokra!A megfelelő szót írd a meghatározás utáni zárójelbe! Romhányi József: A papagáj szónoklata Egy ritka bátor papagáj kitört a rácsos kalitkából. Kint magához intett néhány cinkét, pintyet, hogy mint szabad szellem szónoklatot tartson a rabtartók ellen. És mert gyakorlott lett régen a beszédben, el is kezdte szépen, a Nagy Igazságot rikoltva szét: –Gyurrrika széép! a) főnévből képzett melléknév() b) vegyes hangrendű határozóragos főnév() c) a versben előforduló első kötőszó() d) határozói igenév() e) névutó() 6. feladat A felsoroltak közül mely szavak szerkezetét határoztuk meg? Írd a zárójelbe a képletnek megfelelő szót! olvasókat, olvasók, olvasmányom, olvasmányosak, olvasgathatnának a) igető+képző+jel+rag() b) igető+képző+képző+jel() 7.feladat Válaszd ki a helyes megoldást a megadott lehetőségek közül!Írd a mondat utáni zárójelbe azt a szót vagy kifejezést, amelyiknek helyes az írásmódja! a) Had/Hadd menjünk ki focizni!() b) Küldd el/Küld el a többieknek is a fotókat!() c) Mindannyian megtudtuk/meg tudtuk oldani a feladatokat.() d) Nagyi jól el van/elvan a macskáival.() e) Megérkeztek a segélyszállítmányok a földrengés súlytotta/sújtotta térségbe.() f) Tavalyhoz képest 5%-al/5%-kal többen jelentkeztek iskolánkba.() 8. feladat Olvasd el figyelmesen a következő verset, majd oldd meg a feladatokat! Áprily Lajos: Fellegek Gömbfelhők szállnak át a hegy mögül, libegveússzák át a fél eget. A völgyben óriás-fiúcska ül, s szappanbuborékokat ereget... Az erdőket jeges szél verte meg, felettük éhes ölyv köröz kevélyen. Hová lettek a bárány-fellegek? Nagy farkas-felhők felfalták az égen. a) Milyen természeti jelenséget mutat be a második versszak? Válaszod írd a zárójelbe!() b) A versben az alábbi kifejezések közül háromnak a jelentése szorosan kapcsolódik egymáshoz. Írd a három kifejezést a zárójelbe! gömbfelhő – jeges szél – szappanbuborék – bárány-felleg – éhes ölyv() c) „Farkas-felhők felfalták”: milyen költői eszközök jellemzőek erre a kifejezésre? Válaszd ki és írd a zárójelbe a két megfelelőt! allegória – megszemélyesítés – hasonlat – alliteráció – ellentét() 9.feladat Olvasd el figyelmesen a következő szöveget, majd oldd meg a feladatokat! Te beszélsz legyezőül? Mit tehet az ifjú hölgy, ha árgus szemek figyelik, és nem beszélhet szíve választottjával? Hát üzen neki, méghozzá azzal, ami éppen a keze ügyébe esik, sőt, már a kezében is van! Persze nem lehet csak úgy összevissza mutogatni, feltűnően csapdosni: finom, nem feltűnő mozdulatokra van szükség. Ehhez azonban meg kell állapodni, melyik mozdulat mit jelent. És mi más a nyelv, ha nem megállapodáson alapuló jelrendszer? Manapság a legyezőről a kellemes hűsölésre asszociálunk, ez azonban nem volt mindig így. A száj elé tartott legyező lehetővé tette, hogy a hölgyek lopott mondatokat suttoghassanak egymásnak, és a különféle színű és más-más módon tartott legyező rengeteg információt hordozott. Ma már szinte elképzelni sem tudjuk, hogy milyen érzés lehet, mikor az embert folyton kísérgeti valaki. Ha megtehetnénk, hogy néhány órát az 1800-as évekbeli Duna-korzón töltsünk, minden bizonnyal meglepve tapasztalnánk, hogy a fiatal hölgyek kizárólag kísérővel sétálgatnak (korzóznak). Talán felesleges magyarázni, hogy a gardedám, vagyis az idősebb női kísérő azért volt mindig a kisasszonyok nyomában, hogy azok még véletlenül se tévelyedjenek el, ugyanis a gardedám mind az utcára, mind pedig az olyan társasági eseményekre, mint a bál és a táncmulatság, elkísérte a hölgyeket, akik így megőrizhették jó hírnevüket. A folytonos ellenőrzés mellett nem csoda hát, ha a fiatal szerelmesek egy árva szót sem válthattak egymással. A legyező nonverbális kommunikációra való használata kézenfekvőnek tűnt, hiszen nem volt olyan nő, aki ne hordott volna magánál legyezőt. Mehner Vilmos 1900 körül megjelent könyve részletekbe menően elemzi és magyarázza a legyezőnyelv mozdulatait. Ha ez a kötet nem születik meg, könnyen lehet, hogy ma csak bizonytalan feltevéseink lennének a legyezőnyelv megfejtésére, már ha lennének egyáltalán. Feltehetően mindkét nemnek ismernie kellett a legyezőnyelvet, hiszen hiába üzent a hölgy, ha a kiszemeltnek fogalma sem volt, hogy épp durva elutasítással vagy egy kacérkodó kérdéssel illették. A szerelmesek által leggyakrabban használt kommunikációs jelrendszerek szótára, a „Legujabb és Legteljesebb legyező-, kesztyű-, zsebkendő- és színnyelv” című kötet mintegy nyolcvanöt különböző mozdulatot és annak értelmezését sorolja fel, melyek közül bemutatunk néhány példát. 1. Ügyelnek ránk: vigyázz! – A félig zárt legyezővel jobb fülünket érintjük. 2. Szívesen leszek az arád! – A csukott legyezőt a keblünkre helyezzük. 3. Szeretlek! – A jobb kézben tartott nyitott legyezőt szívünkre helyezzük. 4. Meghalnék, ha elhagynál! – A zárt legyező hegyével, mint tőrrel szívünk felé mutatunk. 5. Te minden lányt elcsábítasz! – A legyezőt kinyitjuk, s a nyél nyílásain át tekintgetünk. 6. Igen! – Az egész nyitott legyezővel, melyet bal kézben tartunk, jobb orcánkat érintjük. 7. Nem! – Az egész nyitott legyezővel, melyet jobb kézben tartunk, bal orcánkat érintjük. Mindezek fényében nem nehéz elképzelni, hogy a 19. századi bálokon a mesés báli ruhák forgatagában mennyire nehéz lehetett egy épkézláb beszélgetést levezényelni. Félreértések akadhattak bőven, bár az is biztos, hogy a szemfüles szerelmesek megtalálták a módját, hogy ne csak a legyező segítségével kommunikáljanak.(Források: http://drmarinaploja.blogspot.hu/2013/02/te-beszelsz-legyezoul.html http://www.nyest.hu/hirek/beszel-on-legyezoul) a) Mi volt az oka a legyezőnyelv kialakulásának? Válaszod írd a zárójelbe!() b) A szöveg mely idegen eredetű szavai fejezik ki az alábbi fogalmakat? A szavakat a megadott kifejezésnek megfelelően írd a zárójelbe, azaz toldalékold, ha szükséges! A) a Duna-parton sétálni() B) a fiatal hölgyek kísérője() C) nem szóbeli, nem nyelvi (kommunikáció)() c) Igazak-e vagy hamisak a következő állítások? Írd a zárójelbe az igaz vagy hamis szót! A) Csak a hölgyek mutogattak a legyezőjükkel.() B) A gardedám arra ügyelt, hogy a lányok ne tévedjenek el az utcán.() C) A fiatal szerelmesek csak a legyező segítségével válthattak titkos jeleket.() d) Mi volt az üzenete az alábbi képeknek? Írd ki a szövegből a képekhez tartozó jelentés sorszámát a leírás utáni zárójelbe! Ezt a feladatot nem kell megoldani! e) Vajon miért nem használják ma a szerelmesek a legyezőnyelvet? Írj legalább két különböző indokot a zárójelbe!() 10. feladat Manapság egyre többen tagjai az internetes közösségi oldalaknak, míg mások ellenzik a kapcsolattartásnak ezt a formáját. 10–12 mondatos fogalmazásodban alakítsd ki álláspontodat, és írj legalább 2-2 érvet, amely a közösségi oldalak (pl. a Facebook) használata mellett, illetve ellene szól! Vége a feladatlapnak.