MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2016. január 16. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: Ügyelj a helyesírásra! A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1. feladat A magánhangzók megváltoztatásával töltsd ki (írd a zárójelbe) a táblázat hiányzó rovatait! pl.: mély hangrendű kavar magas hangrendű (kövér) mély hangrendű dorombol magas hangrendű () mély hangrendű () magas hangrendű cseléd 2. feladat a) Milyen állandósult szókapcsolatokra ismersz rá? Egészítsd ki a megadottakat a hiányzó szavakkal, majd írd melléjük a zárójelbe a megfelelő jelentések betűjelét! példa: töri a fejét = E E: erősen gondolkodik, keresi a megoldást inába () = () arcizma () = () () a fogát valamire = () a haja szála () = () A) nem mutat érzelmet, uralkodik magán B) sértetlenül, épen megússza C) elbátortalanodik D) vágyik valamire, erősen kíván valamit E) erősen gondolkodik, keresi a megoldást F) egy értékes tárgyat erőszakkal elvesz b) Melyik európai nép nevével alkotnak értelmes összetételeket az alábbi szavak? Írd a szavak elé az odaillő nép nevét! () asztal; acél; csavar () ülés; búza; méz () krémes; saláta; ágy 3. feladat Csoportosítsd az alább felsorolt szavakat úgy, hogy egy-egy halmazba ugyanazon jelentésű szótő toldalékos alakjai kerüljenek! A metszetbe azt a szót írd, amelyik mindkét halmazba tartozik! görgött, göröghöz, görögjön, görögne, görögnek, görögön, görögöt, görögre, görögtök A halmaz {göröggel,} B halmaz {görögve,} C metszethalmaz {} 4. feladat Egy élelmiszerboltban kapható tésztamárka reklámszövege így hangzik: „Több ízben is bizonyított!” A képen, egy tányéron kb. 1,5 cm hosszúságú ferdén levágott belül üreges tészták (penne) láthatók. Magyarázd meg a mondatban rejlő szójátékot! 5. feladat Az egy csoportba tartozó mondatok közül melyikben nincsen helyesírási hiba? Tegyél x-et a hibátlan mondat mellé a zárójelbe! a) Jőjjön és lőjjön! () Jöjjön és lőjön! () Jöjjön és lőjjön! () b) Félix-szel küld el a levelet, ne postázd! () Félixxel küldd el a levelet, ne postázd! () Félixszel küldd el a levelet, ne postázd! () c) A lapályon néhány szegfű tűnt elő a fűből. () A lapájon néhány szekfű tűnt elő a fűből. () A lapályon néhány szekfű tűnt elő a fűből. () 6. feladat Csoportosítsd a megadott szavakat aszerint, hogy férfira vagy nőre vonatkoznak-e, majd írd őket a megfelelő zárójelbe! Minden zárójelet töltsd ki egy-egy szóval! bácsi, hölgy, nénémasszony, néni, nőci, pasi, úr, urambátyám régies: nő (); férfi () gyermeknyelvi: nő (); férfi () közvetlen, bizalmas: nő (); férfi () választékos, hivatalos: nő (); férfi () 7. feladat Alkoss a megadott szavakból 3 különböző jelentésű kifejezést úgy, hogy illeszkedjenek a megadott tagmondatokhoz! Minden megoldáshoz minden megadott szót fel kell használnod! egyedül, Győrbe, Marci, megy, nem a) (), hanem a barátaival. b) (), hanem Szegedre. c) (), hanem Gergő. 8. feladat Olvasd el figyelmesen a következő versrészletet, majd válaszolj a kérdésekre! Lackfi János: Bolyhosodás Pihe itt, pihe ott, pihe ott és itt, pörög és görög és áramlik, szösze leng, szösze hull nyárfának, szalad és tapad és nem fárad, ide gyűl, oda gyűl templomhoz, a kapun befelé ugrándoz… Hova futsz, hova mész, hengergő, ragacsos, pamacsos szöszfelhő? Odabenn ücsörög egy néni, a fején kusza szösz, haj fénylik, odaszáll, odaleng minden szösz. Ez a nő netalán ördöngös? A fején a fehér bolyhosság habosan dagad, és tornyos már – libegés, lobogás, szösz-visszhang közepén ül a hölgy: nagy pitypang! a) Melyik állítás igaz a versre? Tedd zárójelbe a megfelelőt! A) A vers egésze egy virágzó pitypangot mutat be. B) A vers színhelye az emberek világától távoli, szabad természet. C) A vers tavaszi-nyári hangulatot idéz. () b) Írd le azt a három szót, amelyek a versben az asszony szó szinonimái! () c) Nevezd meg a vers utolsó sorában található költői képet! () d) Válaszd ki a megadottak közül a versre a második sortól jellemző ritmust! Tedd zárójelbe a megfelelő betűjelet! A) ti-ti-tá-ti-ti-tá-tá-tá-tá B) ti-ti-tá-ti-ti-tá-ti-ti-tá C) ti-ti-tá-ti-ti-tá-ti-ti-ti-tá-tá-tá () 9. feladat Olvasd el figyelmesen a következő szöveget, majd oldd meg a feladatokat! Tóth Krisztina: Űrcica (részlet alapján) Aki állatokkal osztja meg az életét, az pontosan tudja, hogy minden cica és kutya külön egyéniség, a gazdik pedig sajátos, nehezen leírható fajt alkotnak. A gazdi nem teljesen ember, hanem kicsit maga is állat: hajlandó elragadtatottan bámulni a macskájától ajándékba kapott kövér gilisztát, hogy aztán egy óvatlan pillanatban visszavigye a kertbe. (A gazdi gyereke ilyenkor kimegy, megvigasztalja a sokkos kukacot, és ujjal előfúr neki, hogy könnyebben vissza tudjon mászni a földbe.) A cica pedig boldog, mert végre ő is adhatott valami finom falatot a kétlábúaknak, akik láthatóan hamar el is fogyasztották – hiszen a giliszta eltűnt! Poci macska egyébként kifejezetten igényelte, hogy kétlábúszámba vegyék: étkezéseknél helyet foglalt egy széken, esti mesénél pedig a paplanra kucorodva hallgatta, mi lesz Ruminivel a következő fejezetben. Ez lehetett a kedvenc könyve – hát persze, csak egér és patkány szerepelt benne! Kis Nicolas kalandjai kevésbé érdekelték, a Harry Pottert pedig tényleg csak a kétlábúak kedvéért hallgatta. Nyaranta vadul kergette a legyeket és mindenféle más repülő lényeket. A tollasokról többször próbáltuk őt lebeszélni: figyelmesen hallgatott és hümmögött magában. Pontosan tudta, hogy mi is meg szoktuk enni a Tollas Csipogókat, bár azt nem sikerült megfigyelnie, miként kapjuk el őket. De a csontot neki adtuk, nem értette hát, neki miért jár szidás, ha néha ő is hazahoz egyet. A kétlábúakat nehéz volt megérteni, de Pocika mindent megtett, hogy eleget tegyen különös rigolyáiknak. Ők az asztalról ettek, de ha ő megpróbált alkalmazkodni, és ugyanígy cselekedett, akkor a földre zavarták. Saját maguktól befeküdtek az erős szagú vízbe, de amikor ő beleült az üres fürdőkádba, kivették onnan. Maguk elé tartották az újságlapot, ő pedig a mancsával próbálta lesimítani az oldalakat, hogy megmutassa az újságpapír egyetlen értelmes felhasználását. A kétlábúak nem értették, hogy az újságra rá kell feküdni, pedig számtalanszor megmutatta nekik. Ennek ellenére szerette őket, a nagyobbik kétlábút, aki a tükör előtt erős szagokkal büdösítette magát, hogy ne ismerjék fel. Reggelente vadászni indult, a virágillatú rejtőszag mellé az arcát is összemázolta. A vadászat sikeres volt, este mindig zsákmánnyal jött haza. És szerette Poci a kisebb, Marci nevű kétlábút, akinek macskaneve van, és kicsit ért az állatok nyelvén. Poci esténként lefeküdt a párnájára, és figyelmesen hallgatta, hogy mit dünnyög neki a kis kétlábú, miközben simogatja a hátát. a) A történetben kétféle nézőpont jelenik meg. Írd be ezeket a zárójelbe, majd írd melléjük azoknak a példáknak a betűjelét, amelyek igazolják megoldásodat! A) segít a gilisztának visszajutni a kertbe B) asztalnál enni különös rigolya C) az újság nem olvasásra való nézőpont () a példák betűjele () nézőpont () a példák betűjele () b) Írj két példát a szövegből, ami azt bizonyítja, hogy a macska úgy viselkedik, mintha ember lenne! c) Milyen tevékenységet végez otthon reggelente a cica gazdája? d) Milyen élőlényeket jelölnek a következő nevek? A szöveg alapján a lehető legpontosabban válaszolj! Rumini: Tollas Csipogó: Marci: e) Rakd sorrendbe az esti meseként hallgatott történeteket aszerint, hogy Poci cica melyiket mennyire szereti! Kezdd a legkedveltebbel! 1. 2. 3. f) Melyik rokon értelmű szó felel meg a szövegben a következő kifejezéseknek? A megadott szónak megfelelő alakot írd le! hóbort: megrázkódtatás: g) „A vadászat sikeres volt, este mindig zsákmánnyal jött haza.” Kire vonatkozik ez a mondat, és mi lehetett a zsákmány? 10. feladat „Nálatok laknak-e állatok?” Napjainkban sok vita folyik arról, hogy szabad-e állatot tartani a lakásban. 10-12 mondatos fogalmazásodban alakítsd ki álláspontodat, és írj legalább 2-2 érvet, amely az állattartás ilyen formája mellett, illetve ellene szól! Vége a feladatlapnak.