MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2014. január 18. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1. feladat a) A szavak közül a másodikat illeszd az első szó betűi közé úgy, hogy értelmes szót kapj! Az így kapott szót írd a zárójelek közé! pl.: TARTS – alma = TARTalmaS DOBTA – ostor = () b) Melyik az a betű, amelyiket mindhárom szó elé téve újabb értelmes szót kapsz? A megfelelő betűt írd a zárójelek közé! ()ruház ()lom ()só A megfelelő betű: () 2. feladat A következő, kevésbé ismert szólások és közmondások jelentését képszerűségük miatt meg lehet fejteni. Párosítsd mindegyiket az ismertebb megfelelőjével! Minden betűjel mellé a zárójelbe írd oda a megfelelő nagybetűt! Egy betűjel mellé csak egy nagybetűt írhatsz! Vigyázz, három nagybetű kimarad! a) () Lencsét lapít. b) () Szíve, szava egy. c) () Madarat lehet vele fogatni. d) () Más galambját célozta, a magáét lőtte. A) Aki másnak vermet ás, maga esik bele. B) Majd kibújik a bőréből. C) Szó szót követ. D) Ami a szívén, az a száján. E) Elmegy Kukutyinba zabot hegyezni. F) Ágyúval lő verebekre. G) Madarat tolláról, embert barátjáról. 3. feladat Az alábbi, nem nyelvi eszközök az üdvözlés különböző formái lehetnek. Keresd meg a hozzájuk tartozó legmegfelelőbb kommunikációs helyzetet! Minden római szám mellé írd oda a zárójelbe a megfelelő nagybetűt! Egy betűt csak egy helyre írhatsz! I. () kézfogás II. () kézcsók III. () köszönés felállással IV. () ölelés V. () tisztelgés A) egyenruhás testület tagjai között B) barátok, ismerősök (főleg fiúk, férfiak) között C) tanulók tiszteletadása az osztályba belépő felnőtt előtt D) családtagok, bizalmas ismerősök között E) idősebb férfi tiszteletadása nőkkel szemben 4. feladat Melyik írásmód helyes? Írj a zárójelbe 1-est, ha az első, 2-est, ha a második, x-et, ha mindkét alak helyes! a) hagyjuk - haggyuk () b) edzünk - eddzünk () c) játszad - játsszad () d) higyjen - higgyen () e) folyjon - follyon () f) borítsátok - borítjátok () 5. feladat Figyeld meg az alábbi idegen szavak jelentését és szerkezetét! Mi lehet a szóelemek jelentése, ha: amorf = alaktalan morfológia = alaktan antropomorf = emberalakú antropológia = embertan amorális = erkölcstelen, erkölcs nélküli aszimmetrikus = nem szimmetrikus a) Melyik szóelem jelöli a -talan/-telen képzőt? () b) Mit jelent a morf? () 6. feladat a) Párosítsd a két csoport mondatait a szerkezetük szerint! Keresd meg a teljesen azonos mondatrészekből felépülő és azonos szerkezetű mondatokat! Minden római szám mellé írd oda a megfelelő nagybetűt a zárójelbe! Vigyázz, két betű kimarad! I. () Megérett a cseresznye, a meggy. II. () Az én könyvem a pad alatt hever. III. () Nagy volt a zűrzavar. A) A büntetés szigorú lesz. B) A szülők és a gyerekek megérkeztek. C) Tegnap volt a verseny. D) Iskolánk felújítása hamarosan befejeződik. E) A torony teteje messziről látszik. b) A mondat alapján döntsd el az utána következő állításokról, hogy igazak-e, vagy sem, esetleg nem eldönthető a válasz! Írd a zárójelbe a felsorolt kifejezések közül a megfelelőt! Kati tegnap kivételesen egyedül ment színházba. I. Kati a szüleivel szokott színházba járni. igaz, hamis, nem eldönthető () II. Kati szokott színházba járni. igaz, hamis, nem eldönthető () 7. feladat Egy külföldről származó pillanatragasztó csomagolásán található utasításból idézünk két mondatot. Írd át nyelvileg helyesen, a magyar nyelvhelyességnek megfelelően mindkét utasítást! a) KISSÉ NYOMDA TÍZ MÁSODPERC KÖTÉSIG! b) A HŰVÖS ÉS SZÁRAZ HELYEN ELTART. a) Az első mondat helyesen: () b) A második mondat helyesen: () 8. feladat a) Olvasd el figyelmesen az alábbi verset, majd válaszolj a kérdésekre! Kányádi Sándor: Ballada Guggol a kúton a gyerek, kezében kortyol a korsó. Kék szárnyú pillangó libeg a kút fölé. – Jaj, a korsó! Koccan a korsó, csobban a víz, – azon mereng a lepke: a gyűrűző vízre szálljon-e, vagy a cserepekre. Válaszaidat írd a zárójelbe! I. Mi lett a korsóval? () II. A versben mely szavak, kifejezések érzékeltetik a végkifejletet? Írj két példát! () III. Milyen költői eszközt használ a költő a vers második sorában? () IV. Írj két példát a versből mély hangrendű hangutánzó szóra! () V. Milyen mássalhangzótörvény van a szálljon szóban? Írd a zárójelbe a megfelelőt! írásban jelölt teljes hasonulás összeolvadás zöngésség szerinti részleges hasonulás írásban jelöletlen teljes hasonulás () b) A nyelvújítás a XIX. században több ezer új szót alkotott, ám ezek közül sok nem honosodott meg a nyelvünkben – ilyenekre hozunk példát. Írd a nyelvújítási szó mellé zárójelbe annak a szónak a betűjelét a felsoroltakból, amelyet ma használunk helyette! Egy szóhoz csak egy betű tartozhat! mozgony: () lomhár: () dalastyán: () nevelész: () A) horgony B) pedagógus C) szamár D) gép E) agg énekes F) nyugdíjas 9. feladat Olvasd el figyelmesen az alábbi szöveget, majd válaszolj a kérdésekre! Újra vár a cseszneki vár! Információ: Cseszneki Programiroda 8419 Csesznek, Vár út 51. E-mail: info@csesznekinyar.hu Tel./fax.: +36 88 436 110 Mobil: + 36 30 449 75 47 www.csesznekinyar.hu A gótikus lovagváráról nevezetes Cseszneken CSESZNEKI NYÁR elnevezéssel 1993 óta rendezünk különböző nagyszabású szabadtéri programokat, melyek változatos szórakozási lehetőséget kínálnak minden korosztály számára. A pazar szépségű cseszneki várban és a több mint 7 000 vendég befogadására alkalmas „Kőbánya” Szabadtéri Színpadon megrendezendő programjainkon sok szeretettel várjuk visszatérő régi és új vendégeinket. Belépőjegyek válthatók az ismert jegyirodákban, illetve az előadás napján a helyszínen. Utánvételes jegyvásárlási lehetőség a Cseszneki Programirodától. A programok megrendezése előtt minimum egy hónappal megváltott belépőjegyekre 20%-os kedvezményt biztosítunk. Programok: május 8. Zsigmond-napi történelmi íjászverseny május 8–9. Játékos, pecsétgyűjtős természetjárás mindenkinek július 10., 24., 31. Lovagi játékok július 10–11. Zöld sportok hétvégéje július 10. Tárogatófesztivál A Győrből Veszprémbe vezető főútvonal fölötti sziklaszirten magasodik a még romos állapotában is páratlanul szép gótikus vár. A több mint 700 esztendős erődítmény virágkora Zsigmond királyunk uralkodásának idejére tehető, amikor a várat birtokló Garai család impozáns lovagvárrá építette át az addig alacsony, belsőtornyos kis várat. Országosan is kiemelkedő szerepet a török időkben, majd a Rákóczi-szabadságharc idején kapott. A törökök két, a labancok egy alkalommal ostromolták, eredménytelenül. Utolsó tulajdonosai az Eszterházyak voltak, akik a XVIII. század közepére barokk várkastéllyá bővítették. Az 1810. évi földrengés nagy károkat okozott az épületegyüttesben, majd az 1820-as tűzvész meghozta végső leromlását. A várban jelenleg is folynak állagmegőrzési és rekonstrukciós munkálatok, melyek a látogathatóságot nem befolyásolják. A vár az év minden napján fogadja a látogatókat. Kapunyitás: 9 (télen 10) órakor Kapuzárás: kb. 19 órakor, télen sötétedés előtt 1 órával Belépődíj: diák, nyugdíjas 200 Ft, felnőtt 400 Ft Ingyenes vezetés: tavasztól őszig minden szombaton 11, vasárnap 15 órától Köszönjük, hogy látogatásával Ön is hozzájárult a vár rekonstrukciós munkálatainak a folytatásához! (A cseszneki vár prospektusa alapján) Válaszaidat írd a zárójelbe! a) Hogyan kaphatnak információt az érdeklődők a várról? Nevezz meg legalább három módot! () b) Az alábbi időpontok közül mikor látogatható a vár, illetve mikor lehet ingyenes várvezetésen részt venni? Írd az igen vagy a nem szavakat a táblázatba zárójelek közé! jan. 1. 18 óra 30 perc hétfő - a vár látogatható () - ingyenes vezetés igénybe vehető () márc. 28. 9 óra 30 perc szombat - a vár látogatható () - ingyenes vezetés igénybe vehető () aug. 15. 15 óra vasárnap - a vár látogatható () - ingyenes vezetés igénybe vehető () c) A programok közül melyik idézi fel a középkort? Írj két példát! () d) Mi lehet az oka, hogy Zsigmond napján rendezik az íjászversenyt? () e) Hogyan lehet a legolcsóbban jegyet kapni a rendezvényekre? () f) Mire fordítják a belépőkből származó összeget? () g) Az alábbi állításokról döntsd el, hogy igazak (I) vagy hamisak (H)! I. A várat a labancok többször is el akarták foglalni. () II. A Garaiak korában a lovagvár barokk stílusú volt. () 10. feladat Évről évre nehezebb rábírni a gyerekeket, hogy olvassák el az iskolai kötelező olvasmányokat, hiszen azok kevésbé illeszkednek életkorukhoz, ismereteikhez. Lehet, hogy érdemes lenne frissíteni a kötelező olvasmányok listáját? Írd meg egy 10–12 mondatos fogalmazásban, hogy te mit gondolsz erről! Gyűjts legalább 2–2 érvet a hagyományos kötelező olvasmányok újakkal való lecserélése mellett és ellen is! Vége a feladatlapnak.