MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára „tehetséggondozó” változat 2012. január 28. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1. feladat A minta alapján írd a zárójelbe azt a szót, amelyik mind a két meghatározásnak megfelel! Minta: rézedények = (üstök) = hajzat, bozont a) sérült = () = gyors b) karima = () = bírósági eljárásom c) Egészítsd ki a történetet (anekdotát) a zárójelekben található lehetőségek közül mindig a legmegfelelőbbel! A helyes választ írd a megadott szám mellett található zárójelbe! Mátyás király Kinizsi Pált követségbe akarta küldeni a (1. német császárhoz, budai basához, török szultánhoz, római pápához). Hogy Kinizsi nagyobb kedvet kapjon a (2. veszélyesnek, vidámnak, könnyűnek) ígérkező megbízatáshoz, a király (3. megjutalmazta, megparancsolta, megígértette, megfogadta), hogy ha a török császár le találná fejeztetni, ő tüstént megtámadná a törököket, és (4. háromszáz, háromezer, harmincezer, háromszázezer) török fejet vágatna le. - Igen ám – mondta Kinizsi –, de harmincezer fej közül egy sem illik úgy (5. Ali, Peti, Palkó, Mátyás) nyakára, mint a mostani feje! 1. () 2. () 3. () 4. () 5. () 2. feladat A minta alapján öt kevésbé ismert szólást és a hozzájuk tartozó öt jelentést kell összeállítanod a megadott szavakból. Minden szót egyszer kell felhasználnod, az alakjukon nem változtathatsz, a szavakat írd a zárójelbe! Minta: Nyakig homlok = kopasz a) Belenézett a () () = () b) () (), () megy = () a reménye c) () () = () () végez d) () () a () = () () e) () () jár = () megy A szólások szavai: (belenézett), esett, (jár), jött, lapít, (megy), fazékba, hamuba, (homlok), lencsét, (nyakig), kocsin, lábon, pecsenyéje, tormás, három, gyalog A szólások jelentéseinek szavai: elszállt, (megy), sír, vallott, (végez), bottal, kudarcot, munkát, (reménye), fölösleges, (kopasz) 3. feladat A szöveg és a térképvázlat segítségével válaszolj a kérdésekre! Turisztikai tájékoztató a környék hat településéről A kövesi kilátóból lehet legteljesebb pompájában gyönyörködni a táj szépségében. Sziklásdon megcsodálható a felújított szélmalom. Ettől a középkori épülettől mintegy 1 km-es kiépített kerékpárút vezet az Arany-tó melletti turistapihenőig. A környék legkevesebb lelket számláló települése Zöldkút, amely gyógyvizes forrásáról híres. Őrfalva legszebb nevezetességei közé tartozik a fából készített harangtorony. Innen, a térség legnagyobb lélekszámú településétől alig egy kilométerre található az érdekes vízimadárvilággal büszkélkedő Arany-tó. Kopaszváron, a Medve-barlang tövében látható a település közel százéves présháza. Agyagháton érdemes megnézni az őshonos háziállatokat bemutató természetvédelmi majort. Térképvázlat: az egyes települést út köti össze a kettessel és ötössel, a kettest a hármassal, a hármast a négyessel, a négyest az ötössel és az ötöst a hatossal. A térképvázlaton más út nem található. A kettes és hármas között az Arany-tó, a négyesnél kilátó, az ötösnél Medve-barlang található. A tájékoztatóban szereplő távolságok út mentén értendők. a) Nevezd meg azt a két települést, amelyek között az Arany-tó található! () b) Melyik szám jelöli a térképen Kövest? () c) Melyik település a legalacsonyabb lélekszámú? () d) Nevezd meg azt a települést, amelyik a legtöbb útirányból közelíthető meg! () 4. feladat a) Az alábbiakban egy régi, nagy színésznőről, Jászai Mariról szóló történet szövegét találod összekeverve. Számozással állítsd eredeti sorrendbe a történet részeit! A számokat a mondatok, szavak előtti zárójelbe írd! () Mire Jászai komor királynői fenséggel kérdezett vissza: () színész? () asztalos? () magyarázott neki – eredménytelenül. () Az előadás után így fakadt ki a művésznő: () a világot jelentő deszkák iránt. () Az esti előadáson sikerült is elrontania a nagyjelenetet. () Jászai a próbán küzdött vele, tanította, () Jászai Mari egy vidéki színházban vendégszerepelt. () - Mert ellenállhatatlan vágyat éreztem () - Akkor miért nem lett () A partnere csapnivalóan gyenge színész volt. () - Mondja, kérem, miért lett maga 5. feladat Egészítsd ki a két hasonló hangzású idegen eredetű szót a meghatározások alapján! a) vi()uális = látszólagos, elképzelt, nem valódi b) vi()uális = látási, a látással kapcsolatos, a látási érzeten alapuló 6. feladat a) Az alábbi szövegben öt szó vagy kifejezés helyesírása hibás. Írd a zárójelbe az öt hibás helyesírású szó vagy kifejezés helyes alakját! Az öt helyes megoldás öt külön sorba kerüljön! A kedden átvonult hidegfront jelentősen átalakította Közép-Európa időjárását. A jelentések szerint Dél-Csehországban számos helyen előkellett venni a hólapátokat. Hazánk észak-nyugati területeit kedden érte el ez a front, és útját záporok, zivatarok kisérték. A hidegfront mozgása a Keleti-kárpátok területe felett lelassult. A Kárpát-medence időjárását a következő napokban a sarkvidéki eredetű levegő határozza meg. A hőmérséklet igen mélyre süllyedhet. A lehülés a további napokban erősödhet, azaz még nagyobb területre terjedhet ki a fagy. () () () () () b) Írd a zárójelbe az egyetlen helyesen írt forma betűjelét! A) Magyar Tudományos Akadémiai B) Magyar Tudományos Akadémia-i C) Magyar tudományos akadémiai D) Magyar tudományos akadémia-i E) magyar tudományos akadémiai F) magyar tudományos akadémia-i () c) Írd a zárójelbe a helyesen írt főnevek betűjelét! A) bábú B) gyanu C) tanú D) áru E) menü F) eskü () 7. feladat Oldd meg a versrészlethez kapcsolódó nyelvtani feladatokat! Nagy lett volna a tudósnak Az ő tudománya, De mi haszna, ha kevés volt A vágott dohánya. (Arany János: A tudós macskája) a) Írd a zárójelbe az első két sorba írt tagmondat alanyát és állítmányát! alany: () állítmány: () Milyen mondatrész szerepét tölti be a szövegben a vágott szó? Nevezd meg pontosan! vágott: () b) Nevezd meg pontosan a szöveg alapján az alábbi három szó szófaját! az: () mi: () vágott: () c) Az alábbi szavakból válaszd ki azokat, amelyek felhasználásával a legpontosabban meg tudod határozni a tudósból szóban megjelenő mássalhangzótörvényt! képzés, helye, zöngésség, szerinti, részleges, teljes, összeolvadás, hasonulás, rövidülés A mássalhangzótörvény pontos megnevezése: () d) Írd le a zárójelbe azt a szót, amelyik a megadott „nyelvtani egyenletnek” megfelel! nagy + jel + igeképző + E/1. igei személyrag=() e) Az alábbi szavak közül melyik követi a betűrendben a kevés szót? Írd a pontvonalra! keserű, késhegy, kéve, kevély, kézírás A kiválasztott szó: () 8. feladat Az alábbi négy (betűvel jelölt) szövegrészlethez egy-egy TÁJÉKOZTATÓ SZÖVEG is párosul. Állapítsd meg az összetartozó szövegpárok alapján, hogy a tájékoztató szövegben található települések közül melyik tartozik a megadott betűvel jelzett szövegrészlethez! A négy település nevét írd a megfelelő zárójelbe! a) () A városka cukrászdájában nyugodt környezetben megkóstolhatjuk a rózsavízzel ízesített süteményeket. A nyári hőségben rózsavizes limonádéval olthatjuk a szomjunkat. A település hatalmas rózsaligetei lenyűgözik a turistákat. b) () A hangulatos borfalu ezernél is több présháza alatt 20-30 méter hosszú borospincék sorakoznak. A kis település a környék legnagyobb összefüggő pincefaluja. c) () A varázslatos szépségű kis faluban érdekes látnivaló öt földrész szalmából készült tárgyainak gyűjteménye a Szalmaházban. Itt megismerhetjük a szalmafonás történetét és a szalmafonó hagyományokat is. d) () Csábító a szabad strand homokos partja, kajakon vagy kenun végigjárhatod a folyó egyes szakaszait. A vidék különleges természeti értékeit is megismerheted. A leglátványosabb a Liliomos-tó, amelyet szinte teljesen ellepnek a csodaszép virágok. Sétahajózásra és lovaglásra is van lehetőség. TÁJÉKOZTATÓ SZÖVEGEK 1. Többnapos vízitúrák Indulás helye: Csónakos Érkezés helye: Erdőörs A turisták számára hét táborhely áll rendelkezésre a folyóparton. A település neve Táborhely Programajánló 1. Csónakos állomás Koszorúzás az emlékműnél 2. Hódfa kompkikötő Halászléfőzés, sportversenyek 3. Hídvég rév Séta a Liliomos-tóhoz 4. Ráktelelő molnárház Rövid körtúra a vízimolnár házától 5. Szigetzug kikötő A tájmúzeum felkeresése 6. Bartács híd Séta a kilátóhoz 7. Erdőörs rakpart A tájház megtekintése 2. Múzeumi ajánló Mocsárvilág A kiállítás elsősorban egy mocsár sajátos állat- és növényfajait mutatja be, másodsorban pedig egy nádas élővilágát ismerteti meg a látogatókkal. Természetvédelmi Múzeum, Aranyháza, Fő tér 7. Ember és természet A kiállítás bemutatja a helyi emberek és a természet évszázados együttélését, a rózsatermesztés hagyományait, illetve jelentőségét napjainkban a település életében. Helytörténeti Múzeum, Ezüstliget, Fény utca 11. A csodálatos trópusok Lélegzetelállító növény- és állatvilág tárul a látogatók elé. Az egzotikus növények mellett megcsodálhatjuk a forró égövi hüllők és ízeltlábúak terráriumait és a vizek élővilágát bemutató hatalmas akváriumokat is. Trópusi Múzeum, Gyémántszék, Köves sétány 20. 3. Menetrend (táblázatban) Helyközi autóbusz Járatszám: 17 Közlekedik: naponta Sorszám, Település neve, Megállóhely neve, Indulási idő, Távolság (km) 1. BOLDOGKÖVES SZÖKŐKÚT 11:20 0,0 km 2. CSATÁRPUSZTA ARBORÉTUM 11:25 1,1 km 3. KENYERES PÉKMÚZEUM 11:36 6,0 km 4. KENYERES SZÉLMALOM 11:37 6,6 km 5. MEZŐHÁZA SZALMAHÁZ 11.41 8,3 km 6. MEZŐHÁZA GIMNÁZIUM 11:43 8,6 km 7. SZÉNAKUTAS KULTÚRHÁZ 11:45 9,4 km 4. Présházak (táblázatban) A település neve, A lakosok száma, A település területe, A présházak száma Alsóvár 900 lakos 3200 hektár 125 présház Buckásd 3300 lakos 9000 hektár 1200 présház Nádasdűlő 2400 lakos 2500 hektár 950 présház Öregvölgye 1600 lakos 6500 hektár 700 présház 9. feladat Oldd meg az alábbi Kosztolányi Dezső-verssel kapcsolatos feladatokat! Aranylanak a halvány ablakok... Küzd a (...) a hamvazó sötéttel, fönn a tetőn sok vén kémény pöfékel, a hósík messze selymesen ragyog. Beszélget a kályhánál a család, a téli alkony nesztelen leszállott. Mint áldozásra készülő leányok, csipkés ruhába állanak a fák. A hazatérő félve, csöndesen lép, retteg zavarni az út szűzi csendjét, az ébredő nesz álmos, elhaló. S az ónszin égből, a halk éjszakában táncolva, zengve és zenélve lágyan, fehér rózsákként hull alá a hó. a) Írd a zárójelbe annak a sornak a betűjelét, amelyikben csak mély hangrendű szavak találhatók! A) Aranylanak a halvány ablakok... B) fönn a tetőn sok vén kémény pöfékel, C) a hósík messze selymesen ragyog. D) Beszélget a kályhánál a család, E) fehér rózsákként hull alá a hó. () b) Írd a zárójelbe a második versszak rímrendszerének nevét jelölő betűt! A) párrím / páros rím B) keresztrím C) ölelkező rím D) bokorrím E) félrím () c) A vers 1. és 2. versszakának ritmusát figyelembe véve állapítsd meg, hogy melyik szó illik leginkább a (...) helyre! Írd a zárójelbe a megfelelő szó betűjelét! „Küzd a (...) a hamvazó sötéttel, A) fény B) nap C) hold D) sugár E) fényözön F) fénycsóva () d) Írd a zárójelbe a vers címét jelölő betűt! A) Karácsony hajnalán B) Újévi virradat C) Téli alkony D) Fehér rózsák pirkadatkor E) Téli hajnalhasadás () 10. feladat Írj egy 10–12 mondatos fogalmazást, amely a megkezdett történetet folytatja és lezárja! A szereplők neve, kora, kapcsolatai (rokon, barát, barátnő, ismerős, lakótárs stb.) szabadon választhatók. Az elmúlt napokban levert és zárkózott volt. Nem szívesen beszélgetett senkivel sem. Ha megkérdezték, mi baja van, csak annyit mondott: - Semmi. Aztán történt valami, ami kizökkentette ebből az állapotából… Vége a feladatlapnak.