MAGYAR NYELVI FELADATLAP a 8. évfolyamosok számára 2009. január 24. 10:00 óra NÉV: SZÜLETÉSI ÉV: HÓ: NAP: A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg. A megoldásra összesen 45 perced van. Az utolsó (10.) feladatra legalább 10–15 percet szánj! Ne feledkezz meg az állomány mentéséről! Jó munkát kívánunk! 1. feladat Alkoss két-két értelmes szót a magánhangzók pótlásával! a) t__r__l t__r__l b) k__ny__r k__ny__r c)Írj a zárójelbe egy olyan hárombetűs szót, amely a megadott szótagokkal összeolvasva új értelmes szavakat alkot! fél– tü– ö– () 2. feladat Az alábbi meghatározások mellé, a zárójelbe írd le a beszél ige megfelelő igekötős alakjait! Például: önkívületi állapotban mond valamit: félrebeszél a) felesel: () b) eredeti szándékától eltérít: () c) valakivel elhitet valamit: () d) valamilyen cselekvésre rávesz, rábír: () e) másról beszél, szándékosan kerüli a témát: () 3. feladat Egészítsd ki a zárójelben a párbeszédet a megadott szituációnak megfelelően! Válaszd ki, hogy mely szavak illenek az egyes szituációkhoz! A felsorolt szavakat, szóelemeket csak egyszer írhatod le, és szabadon toldalékolhatod őket. Minden szót használj fel! volt, a, hurrá, meg, ünnepel, ő, ügyes, leg a) Érzelemmentes tájékoztatás: – Tibor nyerte meg a versenyt. – () b) Érzelem kifejezése: – Tibor nyerte meg a versenyt. – () c) Felhívás, befolyásolás: – Tibor nyerte meg a versenyt. – () 4. feladat Keresd meg a párját az a)-tól e)-ig megadott szavaknak és írd be a zárójelbe! A megoldáshoz csak a szavak felépítésére, szerkezetére, szóelemeire figyelj! számoz, gyönggyel, névtelenül, bútorasztalos, házasok, felad Pl.: könyv/ek/ből – gyerek/ek/nek a) virágárus () b) székkel () c) megmér () d) helyiek () e) rajzol () 5. feladat A főnévi igenév többféle mondatrész szerepét is betöltheti. Lehet a mondatban: alany, jövő idejű állítmány a fog segédigével, tárgy, célhatározó. Írd a mondatok mellé a zárójelbe, hogy a főnévi igenév milyen mondatrész szerepét tölti be az adott mondatban! a) Tavasszal a Bükkbe fogunk kirándulni. () b) Kórusban énekelni jó. () c) Zenetanárhoz gyakorolni járok. () d) A testvérem szeret festeni. () 6. feladat a) Összekeveredtek egy versszak sorai. Rakd őket helyes sorrendbe! nem látjuk már napok óta, a kék eget bevakolta. Sem a napot, sem a holdat habarcsával a szürkeség b) Nevezd meg és írd a zárójelbe, milyen költői kép található a sorok helyes rendje szerint végigolvasott versszakban! () 7. feladat Olvasd el az elbeszélő szövegrészletet, majd válaszolj a kérdésekre! Harmadikos volt talán, akkor kezdte hozni a gyengébb bizonyítványokat. Anya elké-pedve forgatta a kiskönyvet, majdnem sírt, ő meg kisomfordált a szobából szégyenében. Mikor este lefeküdt, anya bejött hozzá, s faggatni kezdte, mi az oka ennek a siralmas bizonyítványnak. Nem tudott válaszolni, mert az egészet annyira egyszerűnek és természe-tesnek érezte, hogy nem is szorult magyarázatra. A világ olyan érdekes volt, olyan napról napra táguló, hogy nem is jutott hely benne az iskolának. Nem volt mindig ilyen érdekes. Eleinte, még kisebb korában az osztály, a gyerekek meg az otthoni dolgok teljesen betöltötték a napjait. De ahogy az évek teltek, mindig egyre inkább részleteire bomlott, s a részletek izgalmasak voltak, nyugtalanítóak, alaposan meg kellett nézni mindent, hogy az ember tudja, mi micsoda. A tanító néni azt mondta anyának, hogy ő sose figyel az órán, ha hirtelen felszólítja, nem tudja, miről van szó, s ha az olvasást gyakorolják, nem tudja ott folytatni, ahol az előtte olvasó abbahagyta. Ilyenkor az ember csak hallgat, a felnőttek úgysem értenék, amit mondani akarna, mert hiszen ő azért nem figyel, mert annyira elfoglalja a figyelés. (Szabó Magda nyomán) a) Válaszd ki és írd be a zárójelbe annak a mondatnak a betűjelét, amelyikről az első bekezdés-ben van szó! () A) Az anyai faggatózásra sírás a válasz. B) Az érdekes, táguló világban nem jut hely az iskolának. C) A kislányt nem érdekelte semmi. b) Írj egy-egy tulajdonságot a zárójelbe, amely kifejezi, hogy milyennek tartja a kislányt az iskola, és miként vélekedik róla az elbeszélő! az iskola: () az elbeszélő: () Az alábbiakban a szövegben található néhány szó magyarázatát adjuk meg, keresd meg és írd őket a zárójelbe! c) észrevétlenül eloldalgott: () d) nagyon megütközve: () e) Írd le azt a szót a zárójelbe, amelyikre a második bekezdés első mondata („Nem volt mindig ilyen érdekes.”) vonatkozik! () f-g) Fejtsd ki 2-3 mondatban az alábbi mondat jelentését! „… hiszen ő azért nem figyel, mert annyira elfoglalja a figyelés.” 8. feladat Az alábbi bölcsességek zárójelben lévő szavait egészítsd ki a megfelelő betűkkel! a) (S__ma) modor és (h__zelgő) szó ritkán az erkölcs jele. b) Testedet (tar__) tisztán, de el ne (kénye__tesd)! c) A (mé__ben) van az igazság (elre__tve). d) Sok embert fenyeget az, aki (e__et) bántalmaz. e) Átkozott legyen, aki kitalálta a (hábor__t). f)-g) Írd be a zárójelbe az alábbi mondatpárokban annak a mondatnak a betűjelét, amelyikben nincs hiba! A) Az ünnepélyen elhangzott a Nemzeti dal megzenésített változata. B) Az ünnepélyen elhangzott a Nemzeti Dal megzenésített változata. () A) Béla 5 cm-el magasabb Katinál. B) Béla 5 cm-rel magasabb Katinál. () 9. feladat Az alábbi telefonbeszélgetésben három nyelvhelyességi hiba rejlik. Tedd zárójelbe a hibákat, és írd le a helyes formát a feladat végén lévő zárójelbe! – Tessék! Titkárság! Kovács Éva vagyok. – Jó napot kívánok! Itt Tóth Jenő beszélek. – Üdvözlöm. Miben segíthetek? – Érdeklődöm, bent-e van ma az igazgató úr. – Sajnos, nincs, vidékre utazott. – Mondja meg neki, légy szíves, hogy hétfőn csak 10 órára érek oda a tárgyalásra! – Rendben, átadom az üzenetet. – Köszönöm. Viszonthallásra! – Viszonthallásra! () 10. feladat A közmondások mindig általános élethelyzetet, életbölcsességet fejeznek ki. Írj 10-12 mondatos történetet, melynek csattanója az alábbi közmondás! Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna. Vége a feladatlapnak.