Megrendezték az I. Kárpát-medencei Szabadegyetemet

Július 8-10. között első alkalommal rendezte meg az Oktatási Hivatal a Kárpát-medencei Szabadegyetemet, Sonkádon. Az eseményen több száz külhoni és magyarországi intézményvezető, pedagógus, iskolai pszichológus és oktatási szakértő gyűlt össze, hogy megossza egymással tapasztalatait, gondolatait a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséről a magyar nyelvű köznevelésben. A program a „Tematikus együttműködés erősítése a köznevelés és felsőoktatás terén a Kárpát-medence szomszédos országaival" (EFOP-3.10.1-17) projektben valósult meg.

Dr. Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke és Iszák Tibor, Sonkád polgármestere köszöntötte a résztvevőket. Az elnök nyitóelőadásában elmondta, hogy a lemorzsolódás kérdésköre nagyon összetett: nem csupán az egyén problémája, hiszen a közösség számára is kulcsfontosságú a korai iskolaelhagyás kezelése.

Majd Szabó Zsolt szakmai vezető mutatta be a szabadegyetemet lehetővé tevő projektet, beszédében kiemelte az egymástól tanulás fontosságát. Ezt követően dr. N. Kollár Katalin, az Eötvös Loránd Tudományegyetem oktatója előadását hallgathatták meg a résztvevők, amelyből többek között kiderült, hová fordulhatnak a szülők gyermekük fejlődésével kapcsolatos kérdéseikkel. Később a külhoni magyar pedagógusszövetségek elnökei kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg a rendezvény fő témáját: a végzettség nélküli iskolaelhagyás helyzetét a Kárpát-medencében.

Délelőttönként plenáris előadásokra került sor. Kovácsné dr. Nagy Emese egyetemi docens a korai iskolaelhagyás mérséklését támogató programokba nyújtott bepillantást, dr. Pásztor Rita Gizella egyetemi adjunktus részletesen ismertette a lemorzsolódással kapcsolatos erdélyi helyzetet. Dr. Gyarmathy Éva egyetemi oktató és kutató pedig kifejtette, hogy az ingergazdag környezet lehetővé teszi az egyéni eltérések, a sokféleség megjelenését, valamint kitért arra is, hogy az iskola fontos feladata a biztos kereteket biztosítása a gyerekeknek. A plenáris előadások után lehetőség nyílt az elhangzottakkal kapcsolatban kérdéseket feltenni, és visszajelezni az előadóknak.

A második nap délutánján a résztvevők hat interaktív szekciófoglalkozás közül választhattak, amelyeken megvitathatták többek között a bullying-megelőzés, a reflektív tanítás és a digitális pedagógia egyes kérdéseit. A foglalkozásokon szó volt továbbá a tanodák szerepéről, az inklúzióról, valamint sor került a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola jó gyakorlatainak bemutatására.

A sokszor esős idő sem vette el az előadók és a hallgatóság kedvét az együttgondolkodástól. Esténként változatos kulturális programok színesítették a konferenciát, vidám táncház, filmvetítés, beszélgetés várta a résztvevőket a különböző sátrakban.

Az utolsó napon az érdeklődők meghallgathatták a szekcióvezetők, valamint a 3.10.1-es projekt képviseletében Varga Katalin Júlia témavezető beszámolóját a foglalkozások legfontosabb gondolatairól, üzeneteiről. Ezt követően dr. Halász Gábor egyetemi docens, tudományos tanácsadó tartott előadást az innováció jelentőségéről a korai iskolaelhagyás problémájának kezelésében. A szabadegyetem zárásaként dr. Gloviczki Zoltán összefoglalta a konferencián elhangzott előadások főbb mondanivalóit, és kiemelte, hogy milyen továbbgondolásra alkalmas kérdések vetődtek fel az együtt töltött három nap alatt.

Az esemény letölthető előadásai:

Nyomtatás

CÍMKÉK

efop3101