Az alábbiakban közreadjuk az Oktatási Hivatal által a TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt uniós projektben létrehozott, a pedagógus-továbbképzések fejlesztését támogató standardokat. A standardok nem kívánják átvenni az akkreditációs útmutató szerepét, inkább ajánlások, javaslatok a továbbképzések fejlesztői számára, amelyekkel a tanulási eredményalapú továbbképzések fejlesztéséhez kívánunk segítséget nyújtani.
Az akkreditált pedagógus-továbbképzések a köznevelés rendszerének és a pedagógusok szakmai fejlődésének egyik legfontosabb támogató elemét jelentik. A korszerű pedagógus-továbbképzések lehetőséget és kötelezettséget is jelentenek egyben, és szervesen kell, hogy kapcsolódjanak más ágazati rendszerekhez.
A magas színvonalú pedagógus-továbbképzések összhangot teremtenek a pedagógus alapképzési és a továbbképzési rendszer között, célszerű, ha rugalmasan szervezett, lehetőleg modulárisan egymásra építhető rendszerelemeket jelentenek. A köznevelési közfeladat-ellátás színvonalának további növelése és az intézményi, pedagógusi igények középpontba emelése érdekében törekedni kell a pedagógus-továbbképzések folyamatos fejlesztésére: a pedagógus-továbbképzések ellenőrzésére, értékelésére, a további rendszerfejlesztés érdekében a szükség szerinti beavatkozásokra.
A standard kifejezésnek számos jelentése, értelmezése van. Az alábbi tanulmányokban a standard vonatkozásában a hiteles, szabványos, egységes jelentések állnak legközelebb ahhoz, amit a tanulmányok kifejtenek. A pedagógus-továbbképzés fejlesztésekhez kapcsolódó standardok leírása a tanulási eredményalapú továbbképzések fejlesztési folyamatának elemeihez igazodik. A standardok alapelve a tanulási eredményalapú pedagógus-továbbképzésfejlesztés, az alapkövetelmény pedig a pedagógusi és vezetői kompetenciák fejlesztése.
Az alábbi, a továbbképzések fejlesztését támogató standardokkal az Oktatási Hivatal a pedagógus-továbbképzések fejlesztőinek kínál segítséget. A most közzétett standardok nem kívánják átvenni az akkreditációs útmutató szerepét, hanem inkább ajánlások, javaslatok a pedagógus-továbbképzések fejlesztői számára, amellyel a tanulási eredményalapú továbbképzések további fejlesztéséhez kívánunk segítséget nyújtani. Használatukat sem jogszabály, sem egyéb szakmai útmutató nem teszi kötelezővé egyetlen képzésszervező számára sem.
Egy-egy standard önmagában teljes értékű, azaz egy adott pedagógus-továbbképzés típus tanulási eredmény-alapú fejlesztése egy adott, illeszkedő standard használatával elvégezhető.
Milyen pedagógus-továbbképzés típusok fejlesztéséhez készültek standardok?
A standardok kidolgozásánál, amelynek célja a képzésfejlesztők támogatása a képzések fejlesztésének munkafolyamataiban, némely típusnál többféle variációra is tettünk javaslatot. Mindig figyelembe vettük a célokat, a képzésen résztvevőket, az igényeket, a kimeneti elvárásokat.
A részleteket az alábbi linkeken elhelyezett tanulmányokból ismerheti meg:
A blended típusok közötti választáshoz készített segédtábla.