A papíralapú munkaportfólió a teljesítmény, az előrehaladás, a kompetenciák, a tanítási - tanulási folyamat fejlődési állomásainak bemutatására szolgál, ebből kifolyólag a szakmai életpályát, a pedagógus szakértelmének fejlődését jelző különböző dokumentumok válogatott gyűjteménye. Ez a gyűjtemény a formális képzés vagy a nevelés-oktatás során keletkezett iratokat, valamint a pedagógusi munka folyamán létrejött nem hivatalos dokumentumokat, terveket, vázlatokat, dolgozatokat, rajzokat, felvételeket és más, a pedagógus életpályájához kapcsolódó releváns produktumokat tartalmazza. A portfólióban bemutatott anyagaink származhatnak tőlünk, pedagógusoktól, vagy azoktól a személyektől, hivataloktól, akikkel a pedagógusi munka során a fejlődésünket tekintve lényeges kapcsolatba kerülünk (Szivák, 2010).
A portfólió meghatározott szempontok szerint kialakított, bővíthető gyűjtemény. A célok, illetve a célközönség határozza meg a típusát és tartalmát.
A dokumentumok összeállítása – az összegyűjtött anyagok előre meghatározott szempontú válogatása után – a főbb részeken belül követheti az időrendet. A legfrissebbektől a régebbiek felé haladva célszerű lefűzni a kiválasztott elemeket. Formáját tekintve a portfólió legkönnyebben mappába rendezve alakítható ki, ugyanakkor lényeges szempont az átláthatóság, a rendezettség, a letisztultság és az egységesség.
A munkaportfólió tartalma:
1. A szakmai életpályája bemutatása (folyamatosan bővíthető)
Elemei:
2. A szakmai munka dokumentumai
A tanítás - tanulás során készült dokumentumok:
A pedagógus egyéb szakmai – pedagógiai tevékenységeinek dokumentumai:
3. Reflexiók, reflektív jegyzetek
A pedagógus munkája során keletkezett elemző, (ön)értékelő gondolatok:
A portfólióba azokat a jegyzeteket érdemes beválogatni, amelyeket a nyilvánosságnak is szánhatunk, és szakmai fejlődésünket, a tanítás tanulásának fontosabb állomásait tükrözik.
4. Külső értékelések
Mások által készített jegyzetek, értékelések (Barton és Collins, 1993, 203-204. In. Falus és Kimmel, 2003, 63.).
5. A szakmai fejlődés útja
A szakmai személyiség fejlődési útját bemutató rövid összefoglalás a minősítésre készített portfólió eleme (Kotschy, 2012).
Egyéb portfóliótípusok:
A portfólió funkciója többféle lehet: rátekintést nyújthat a szakmai pályafutásra – az összeállító pedagógus számára is, segíti a teljesítmény megítélését, a hatékonyabb kapcsolattartást a munkaadóval, az iskolavezetőkkel, a kollégákkal. Dokumentálhatja az életpályát, a szaktárgyi, módszertani, pedagógiai tudás fejlődését.
A következőkben a munkaportfólió elkészítéséhez szükséges lépéseket mutatom be.
Az elkészítés folyamata:
A visszajelzés, értékelés, a tapasztalatok megosztása lényeges lépés. Ennek tartalma és formája a portfólió típusa szerint alakul. Az összeállításnál fontos szempont, hogy külső értékelés és/vagy önértékelés zajlik majd, mi az értékelés szempontrendszere, melyek a követelmények.
A tartalomjegyzék a portfólió főbb tartalmi elemeit tünteti fel, amit érdemes a kiválasztott formátumban (mappa, dosszié stb.) a tájékozódás megkönnyítése érdekében a portfólió elejére helyezni. Elkészítése az összes kiválasztott dokumentum összeállításának befejezése után célszerű.
Felhasznált irodalom:
Vissza az 5. szekció beszámolójához »