Petry Annamária: A tanári e-portfólió gyakorlati megvalósítása

Közel 30 éve dolgozom tanárként a budapesti Óbudai Gimnáziumban. Tapasztalt pedagógusnak számítok a pályán, de közel nem olyan tapasztaltnak a számítástechnika világában, bár az e-portfólió elkészítéséhez szükség van informatikai ismeretekre. Én átlagosnak ítélem meg a digitális kompetenciámat. 10 éve használom rendszeresen a számítógépet a tanári munkámban, illetve továbbképzéseim dokumentumainak az elkészítésében. Egy éve az ELTE egyik továbbképzésén kaptam azt a feladatot, hogy e-portfóliót készítsek. Ennek a tapasztalatait, gyakorlatát mutatom be - az új (tervezett) tanári portfólió tartalmainak a beépítésével.

Mivel tanári pályafutásom alatt már rengeteg dokumentumot készítettem, így e-portfólióm elkészítése tulajdonképpen a kész, elektronikus formátumban lévő dokumentumaim közötti rendszerező válogatást és a kiválogatott anyagok feltöltését jelentette.

Egy portfólió elkészítése adatgyűjtéssel kezdődik. Az egy témába tartozó dokumentumokat egy mappába javasolt összegyűjteni.
A könnyebb kezelhetőség végett a következő mappákba érdemes csoportosítani dokumentumainkat:

  • önéletrajz (személyes adatok, tanulmányok, munkahelyek, szakmai tevékenység, szakmai közéleti tevékenység, publikációk)
  • szakmai dokumentumok (óravázlatok, tanórán kívüli programok- képek, tanár-diák kapcsolatról reflexiók)
  • önértékelés (elemző, értékelő saját gondolatok)
  • külső értékelések (igazgató minősítése, munkaközösség-vezető értékelése, szakmai tekintélyek véleménye, ajánlása,
  • értékelési portfólió (szakmai, pedagógiai fejlődés értékelése, jövőbeli tervek – saját értékelés)


Ha tehát az anyagok elektronikus formában rendelkezésünkre állnak, egyszerű dolgunk van, és csak fel kell azokat töltenünk a megfelelő mappákba. Ha azonban papíralapú iratokkal rendelkezünk, el kell készítenünk annak elektronikus változatát (szkenneléssel vagy begépeléssel). Érdemes képeket gyűjteni, hangfelvételeket, videofelvételeket készíteni tanári tevékenységünkről, úgy, hogy a felvételek kellő hitelességgel prezentálják tanári pályafutásunkat.

Szerintem, mindez munka mellett is, nagyjából egy hetet vesz igénybe - ez azonban természetesen személyre szabottan eltérő lehet.

Az adatgyűjtés, rendszerező válogatás után fel kell tölteni a dokumentumokat az e-portfólió rendszerbe. Jelen esetben én az ELTE rendszerét használom, így ezt tudom bemutatni. Itt a rendszer használatához kétfajta segítség állt rendelkezésemre: egy tájékoztató füzet és a hangos útmutató. A rendszer (mint minden új felület) tanulmányozást és próbálkozást igényel, de ha a segédanyagok jók, ez csupán néhány órát jelent. A hangos útmutató különösen nagy segítséget jelent:a feltöltést szimulálja, (az egérkurzorral vezet a felületen, hallható és olvasható instrukciókkal irányít ), lépésről lépésre navigál az e-portfólió készítésében, mutatja, mit és hogyan kell tennünk a sikeres feltöltés érdekében. A hallható utasítások megállíthatók, megismételhetők, ha a részek nem voltak világosak, vagy lemaradt valaki a végrehajtásban.

Saját tapasztalataim alapján elmondhatom: nagy kaland végigcsinálni (főképpen az X-generáció tagjainak- ahova én is tartozom), de látványos, szép eredménye van.

Mindenkinek sok sikert hozzá!

A teljes prezentáció ide kattintva érhető el »

Vissza az 5. szekció beszámolójához »

 

Nyomtatás