Az e-portfólió szerepe a pedagógus-életpályamodellben

A pedagógiai e-portfólió a pedagógus munkáját bemutató dokumentumgyűjtemény, melyet valós feladatvégzés közben és után, maga a készítő gyűjt össze és bocsájt az értékelők rendelkezésére, akik e dokumentumok alapján alkotnak képet a pedagógus kompetenciáiról. A minősítés során a minősítőbizottság tagjai áttekintik a feltöltött dokumentumokat, és így kísérik végig a kolléga szakmai útját, tevékenységét, fejlődését, nehézségeit és sikereit egyrészt a tények tükrében, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói alapján.

Magyarországon 2013 szeptemberében elindult a pedagógus-életpályamodell. A 326/2013.(VIII. 30.) kormányrendelet (továbbiakban Rendelet) értelmében az életpályamodell központi eleme a kompetenciaalapú minősítési rendszer, melynek két alappólusa a gyakornoki minősítővizsga és a minősítési eljárás. A minősítés során a gyakornok, illetve a gyakorló pedagógus kompetenciáit értékeli a minősítőbizottság. A minősítés kiterjed a pedagógus tevékenységének minden területére, illetve e pedagógiai tevékenységeket leíró dokumentumokra.

A Rendelet 2§. (7) pontja értelmében a minősítővizsga és a minősítési eljárás részei: az óra- és foglalkozáslátogatások valamint a pedagógus e-portfóliójának áttekintése, értékelése (e-portfólióvédés). A pedagógus az e-portfóliójában dokumentálja különböző tevékenységeit.

A portfólió szó maga (hordozható) dokumentumgyűjteményt, szakértői dossziét jelent. A festő, az építész, a fotós vagy a modell portfóliója az általa készített munkák reprezentatív gyűjteménye. A minősítés során nem papír alapú, hanem digitális portfóliót, azaz e-portfóliót kell készíteni, amelyet az erre a célra kifejlesztett online felületre kell feltölteni. Tehát a pedagógiai e-portfólió a pedagógus munkáját bemutató dokumentumgyűjtemény, melyet valós feladatvégzés közben és után, maga a készítő gyűjt össze és bocsájt az értékelők rendelkezésére, akik e dokumentumok alapján alkotnak képet a pedagógus kompetenciáiról.

A minősítés során a minősítőbizottság tagjai áttekintik a feltöltött dokumentumokat, a pedagógus e-portfólióját, és így kísérik végig a pedagógus szakmai útját, tevékenységét, fejlődését, nehézségeit és sikereit egyrészt a tények tükrében, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, önkritikus értelmezése alapján. A dokumentumgyűjtemény készítőjének egyedi arcát, portréját is tükrözi, célja annak alátámasztása, hogy a pedagógus mind a nyolc kompetenciaterületen elérte a minősítés megszerzéséhez szükséges fejlettségi szintet, sztenderdet.

A reflexió az értékelőt segíti abban, hogy megismerje a portfólió készítőjének gondolkodásmódját, azt, hogy mit, miért és hogyan tesz. Emellett a szisztematikus reflexió lehetővé teszi a készítő számára saját pedagógiai gyakorlatának kritikus vizsgálatát is, tehát a szakmai fejlődést is szolgálja.

Az értékelést végző szakértőknek az e-portfólió dokumentumai alapján kell megállapítaniuk az adott pedagógus kompetenciáinak, vagyis tudásának, képességeinek és attitűdjeinek szintjét, pedagógiai tevékenységeinek minőségét.

A pedagógiai e-portfólió tartalmi elemei:

  • Eredetiségnyilatkozat.
  • Szakmai önéletrajz (formanyomtatvány kitöltése).
  • A nevelő-oktató munka dokumentumai, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óraterve.
  • A pedagógiai, szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai (szakmai szervezeti tagság, bizottsági tagság stb.).
  • Önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai (min. 1, max. 3 oldalas összefoglalás a pedagógus önálló alkotói, művészeti tevékenységéről, munkáiról, esetleg mellékletekben, albumokban bemutatva).
  • A pedagógust foglalkoztató intézmény környezetének rövid bemutatása.
  • A szakmai életút értékelése (önértékelés).

Az értékelés komplexitását, objektivitását hivatott biztosítani az e-portfólióvédés, amely egy szakmai beszélgetés. Ennek során az értékelt pedagógus a saját maga által készített dokumentumgyűjteményt védi meg, továbbá a munkaköréhez kapcsolódó módszertani ismeretekről, valamint a pedagógust foglalkoztató intézmény pedagógiai programjával összefüggő kérdésekről ad számot.

A védés eredményeként az egyes kompetenciaterületek előzetes, az e-portfólió dokumentumai alapján történt értékelését akár meg is változtathatja a minősítőbizottság.

Készítette:

Bessenyeiné Tóth Tünde

Oktatási Hivatal Projektigazgatóság

a TÁMOP-3.1.5 kiemelt uniós projekt szakmai szakértője