Einhorn Ágnes: A tanulási eredmények elismerése a közoktatásban

következő oldal »

Kutatási összefoglaló

A TÁMOP-3.1.8 kiemelt projekt 5. pillérének elsődleges célja a Magyar Képesítési Keretrendszer közoktatási szintleírásainak kidolgozása, ám emellett fontos szerepet kapott a nem formális, informális tanulási eredmények beszámíthatóságának, a validáció lehetőségeinek vizsgálata is. Az alábbiakban a témában folytatott kutatás eredményeit foglaljuk össze.

1. Bevezetés

A tanulási utak rövidítése, azaz a tanulásra fordított idővel, energiával és pénzzel való spórolás lehetősége komoly képzési motivációt jelenthet egyéni szinten, és jelentős fejlesztőerővel bír az oktatási rendszer egészére vonatkozóan. Ez a nemzetközi tapasztalatokkal is alátámasztható tény lehet az oka annak, hogy a képesítési keretrendszerek fejlesztéséhez hozzákapcsolódott a validációs folyamatok kutatása és fejlesztése. A validáció a tanulási eredmények elismerése és beszámítása, függetlenül a tanulási folyamat helyétől és módjától, ilyen értelemben elsődleges helyszíne a szakképzés, a felnőttképzés és a felnőttoktatás, továbbá a felsőoktatás.

A Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) közoktatásra érvényes 1–4. szintjének konkretizálásához és értelmezéséhez kapcsolódóan felmerült az igény arra, hogy a közoktatásban jelenleg meglévő validációs gyakorlatokat és a tanulási eredmények elismeréséhez kapcsolódó tanári attitűdöket is feltárjuk egy kisebb kutatással, ezzel előkészítve egy esetleges későbbi fejlesztést.

Nyomtatás
következő oldal »