A gyakorlatban tesztelik a tanfelügyeletet

A napokban befejeződött a tesztelésben részt vevő szakértők képzése, és ha minden a tervek szerint alakul, ősztől startol a pedagógusok munkájának vizsgálata és értékelése. Ennek célja, hogy a kiemelkedő és a fejlesztendő területekre irányítsák a figyelmet, elősegítve ezzel a színvonalas nevelést. A rendszer részleteit Dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár, Szakál Ferenc Pál, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelés-fejlesztési Főosztályának vezetője, valamint Maus Pál, a TÁMOP-3.1.8 kiemelt uniós projekt szakmai vezetője ismertette 2013. március 26-án, Budapesten.

„A cél az, hogy iskolákban, óvodákban, kollégiumokban folyó szakmai munkát arra képzett szakemberek ellenőrizzék és értékeljék. Ilyen rendszer Európa számos országában működik. A magyar köznevelés rendszerében is volt korábban szakmai ellenőrzés, amelyet az 1985-ös első törvény megszüntetett. Tehát több mint 25 éve anélkül működik a köznevelés rendszere, hogy objektív külső ellenőrzés törődne a gyerekek nevelésével, tanításával” – hangsúlyozta Hoffmann Rózsa. A köznevelésért felelős államtitkár megjegyezte: a tanfelügyeleti rendszer, megtámogatva a szaktanácsadói és minősítési rendszerrel, lényegesen és viszonylag rövid időn belül hozzájárulhat ahhoz, hogy a nevelő munka valóban eredményes legyen.

A tanfelügyeleti rendszer fejlesztései 2012 nyarán kezdődtek el. A szakmai hátteret három szakaszban dolgozták ki: az előkészítés idején a belső szakértői kört alakították ki és a tanfelügyeleti standardok első verziójának teszteszközeit határozták meg, a másodikban a teszteszközöket véglegesítették és az értékelést végzők képzésének kísérleti változata született meg, az utolsó időszakban pedig a tesztelés kerül középpontba. A szakértők kiválasztásakor a szakmai tapasztalat mellett fontos szempont volt a csoport összetétele is, így jutottak szerephez a pedagógusok, vezetők és fenntartók, óvodai, általános iskolai, szakiskolai, gimnáziumi, kollégiumi, művészetoktatási és gyógypedagógiai szakértők, valamint a különböző szakmai szervezetek. Az Oktatási Hivatal munkatársai kidolgozták az értékelést végző szakemberek 30 órás képzésének kísérleti verzióját, valamint a pedagógusok, vezetők és intézmények értékelésének kísérleti standardjait, amelyeket a szaktárcával történő egyeztetések és a különböző szakterületek specifikumainak kidolgozása révén idén januárban véglegesítettek.

A képzés tesztelése, a kísérleti standardok és a próba tapasztalataira épülő továbbfejlesztés 2013. június 30-ig történik meg egy kutatás-fejlesztési pályázat során. A kutatást a pályázat nyertese, a Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft., valamint a Kodolányi János Főiskola konzorciuma valósítja meg mintegy 800 pedagógus, 50 intézmény és vezetőik, továbbá 100 szakértő bevonásával.

A próbaellenőrzés időszaka 2013. április 8-án indul és várhatóan május 31-én zárul. A kutatók az ellenőrzések alatt és után folyamatosan gyűjtik a tapasztalatokat a standardok és a szakértők képzésével kapcsolatban annak érdekében, hogy javítsák a munkát, a folyamatokat, majd megfogalmazzák fejlesztési javaslataikat. A tanfelügyelők a pedagógust, az intézményt és az intézményvezetőt egyaránt vizsgálják.

„Mindez nem a hibakeresésről szól, hanem az értékek kereséséről és ezek fejlesztéséről, növeléséről. Magát a fejlesztést az intézményre és a fenntartóra bízza a tanfelügyelet” – jegyezte meg Szakál Ferenc Pál, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelés-fejlesztési Főosztályának vezetője.

Maus Pál, a TÁMOP-3.18 kiemelt uniós projekt szakmai vezetője, az Oktatási Hivatal Projektigazgatójának munkatársa kiemelte: a több mint 150 ezer pedagógus ellenőrzése komoly kapacitást igényel. A Tanfelügyelet szakmai hátterének kidolgozása 2014. júniusig, 250 millió forint felhasználásával valósul meg. A továbbfejlesztett és a szaktárca által jóváhagyott tanfelügyeleti standardokat augusztus végén mutatják be az Országos Tanévnyitó Konferencián. A képzési anyagot az Oktatási Hivatal munkatársai véglegesítik, majd a Hivatal saját képzéseként akkreditálja. A tervek szerint öt év alatt minden pedagógust ellenőrizni fognak.

 

Nyomtatás