Hoffmann Rózsa: Az egyik legfontosabb projekt a tanfelügyelet beindítása

Magyarországon 1985 óta nincs külső szakmai ellenőrzés a közoktatásban, az eddigi felmérések pedig csak "a végpontokról adnak szűk képet". Európa 16 országában működik tanfelügyeleti rendszer, ami azt mutatja, hogy eddig "pazarlóan bánt az erőforrásokkal" az ágazat - jelentette ki az oktatásért felelős államtitkár.

A megújulóban lévő köznevelési rendszer egyik legfontosabb induló projektjének nevezte a tanfelügyelet szeptember 1-jei beindítását Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár január 21-i sajtótájékoztatóján. A tanfelügyelet célja, hogy biztosítsa a köznevelési rendszer egységesen magas színvonalát és minőségét.

A rendszer kiépítése során minden lépésüket szeretnék nyilvánosságra hozni, mert az ezzel kapcsolatos munkájuk is szorosan összefügg a köznevelés megújításával, amelynek eredményeképpen remélhetőleg javul majd a pedagógiai munka országszerte és az iskolák működése is megfelel az elvárásoknak. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy Magyarországon 1985 óta nincs külső szakmai ellenőrzés, az eddigi felmérések pedig csak „a végpontokról adnak szűk képet". Megemlítette, hogy Európa 16 országában működik tanfelügyeleti rendszer, ami szerinte azt mutatja, hogy a hazai közoktatás eddig „pazarlóan bánt az erőforrásokkal".

Az MTI kérdésére Hoffmann Rózsa elmondta: a tanfelügyelők képzésen vesznek részt, amelyen felfrissítik pedagógiai, didaktikai tudásukat, kommunikációs készségüket, hogy munkájuk során partnerségüket elfogadják a pedagógusok. Megjegyezte: a tanfelügyelők nem hagyják el a pedagóguspályát, iskoláik egy-egy napra engedik majd el őket, így nem sérül annak az iskolának az érdeke sem, ahol tanítanak, illetve - mivel tapasztalataikat megosztják saját iskoláikban - intézményük is profitálhat munkájukból. Az államtitkár arról is beszélt, hogy a tanfelügyelőket is ellenőrzik, és aki visszatérően rossz véleményt kap a pedagógusoktól, nem kap a későbbiekben megbízásokat.

Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelős helyettes államtitkár közölte, hogy nem szaktárgyi felügyeletet vezetnek be szeptemberben, hanem a pedagógiai munka minőségellenőrzéséről lesz szó, az intézményvezetők esetében pedig pedagógiai munkájuk mellett vezetői tevékenységüket is vizsgálják, valamint az egész intézményt is ellenőrzik. Kéttagú szakértői bizottságok látogatnak majd el az iskolákba, először megismerkednek az iskolai háttérrel, az intézmények helyi dokumentumaival, majd tanórákat látogatnak, és interjút készítenek átlagosan 30 percben minden ott dolgozó pedagógussal, végül dokumentálják tapasztalataikat.

Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal elnöke elmondta: a TÁMOP-3.1.8 kiemelt projekt keretében dolgozzák ki a tanfelügyeleti rendszert, amelynek előkészületei a napokban fejeződtek be. A következő néhány hónapban több mint ötven intézményben mintegy 700 pedagógus ellenőrzésével próbálják ki a bírálati szempontrendszerüket és eljárási rendjüket, ha kell, javítják azt. Elképzeléseik szerint 800-1000 szakértőt képeznek ki, akik a szakértői névjegyzékben is megjelennek. Kitért arra, hogy az Oktatási Hivatal a megyei kormányhivatalokkal együttműködve készíti el a tanfelügyelők munkabeosztását, öt éven belül mintegy 150 ezer pedagógust ellenőriznek majd, tehát egy-egy megyében évente átlagosan 1200-1400 ellenőrzést kell végrehajtani.

Forrás: mti