Eredménybemutató konferenciát rendezett az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 kiemelt uniós projekt 2023. november 13-án. A helyszínen és az online téren keresztül is kiemelt érdeklődés kísérte az eseményt. A rendezvényen ott volt többek között Dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár, Dr. Balatoni Katalin helyettes államtitkár, Dr. Puszter Bernadett, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese és Sipos Imre tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnökhelyettes is.
Dr. Maruzsa Zoltán köszöntőjében hangsúlyozta: a projekt az országos digitális mérések kiterjesztésével, valamint a digitális tartalom- és programkínálat jelentős bővítésével számottevően hozzájárult a köznevelés fejlesztéséhez. Dr. Puszter Bernadett megnyitójában köszönetet mondott mindenkinek, aki közreműködött a hat és fél éven át tartó program sikeres megvalósításában.
Összetett és sokrétű vállalása volt a projektnek. Az elmúlt egy esztendőben a digitális kompetenciamérési rendszer új mérési területekre és új évfolyamokra történő kiterjesztése volt a projekt fókuszában, annak érdekében, hogy a megfelelő gyakoriságú visszajelzéssel és a teljesítményváltozásra vonatkozó adatokkal támogassák az egyéni tanulói fejlesztési tervek elkészítését.
Emellett a korábbi években is számos jelentős tartalmi és programcsomag-fejlesztés megvalósult, többek között a Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program, a Jeles napok portál, a köznevelési tematikus hetek, napok kibővítése, a Digitális tananyagfejlesztés támogatása, az érettségi vizsgarendszer továbbfejlesztése és a diagnosztikus mérések bővítése és gyarapítása (eDia) is – számolt be a projektben megvalósult fejlesztésekről Nagyné Horváth Tímea projektmenedzser.
Pompor Zoltán szakmai vezető felvázolta, miként jutottak el odáig a szakmai megvalósításban, hogy az eddigi 6., 8. és 10. évfolyam mellett már a 4-11. évfolyam mindegyikére és a digitális kultúra, valamint történelem területekre is kiterjedt az Országos digitális kompetenciamérés. Ehhez például a mérések lebonyolítására szolgáló TehetségKapu és a támogató rendszerek továbbfejlesztésén túl szükség volt több mint 10 ezer feladat kidolgozására, az új mérési területek októberben lebonyolított próbamérésén pedig 2100 intézményből több mint 8000 osztállyal vettek részt országszerte.
Velkey Kristóf főosztályvezető (Oktatási Hivatal, Köznevelési Elemzések Főosztály) előadásában bemutatta többek között azt az adatvizualizációs felületet, amelynek segítségével az érdeklődők összehasonlíthatják az egyes településeken lévő köznevelési intézményekben tanulók eredményeit. Közérthetően részletezte, miként kapnak rögtön a méréseket követően gyors visszajelzést eredményükről a diákok és szüleik, illetve miként támogatják az intézményi gyorsvisszajelző rendszer adatmegjelenítő megoldásai az oktató-nevelő munka eredményességét.
Dr. Kojanitz László szakmai szakértő (Oktatási Hivatal, Tantervfejlesztési Osztály) a történelem mérési területet bemutató előadásában érzékeltette, hogy milyen nehézségeket kellett leküzdeni a történelem kompetencia mérésének kidolgozása során annak érdekében, hogy ne a lexikális tudás vizsgálata, hanem a történelmi gondolkodást mérő feladatok kerüljenek a középpontba. Megjegyezte, hogy eddig csak Németországban próbálkoztak meg hasonlóval, de a feladattal még messze nem végeztek az ottani kollégák.
A történelem mellett a digitális kultúra is új mérési területként jelenik meg ettől tanévtől. Vásárhelyi Virág szakmai fejlesztő (Oktatási Hivatal, Köznevelési Mérés Értékelési Osztály) előadásában arról beszélt, milyen nemzetközi jó gyakorlatai vannak a digitális kompetencia mérésének, és hogy valósul meg a mérésben a tanulók alkalmazói tudásának és algoritmikus gondolkodásának vizsgálata.
Az Oktatási Hivatal lépést tart a korral – a projekt 3D-s filmekkel is jelentkezett. Az egyik a Balatoni vulkánok kialakulását, a másik az emberi test vérkeringését, a harmadik Mátyás király udvarának hétköznapjait és ünnepnapjait mutatja be a virtuális valóság eszközeivel, melyek elérhetők az Oktatási Hivatal YouTube-csatornáján. Pintér Gergely osztályvezető (Oktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály) ennek kapcsán a virtuális és a kiterjesztett valóság pedagógiai lehetőségeit ismertette előadásában.