Játszva tanulni – két konferencia a játékos tanulás lehetőségeiről

Az Oktatási Hivatal (OH) EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú, „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” elnevezésű európai uniós projektje 2022. április 27–29-én Székesfehérváron rendezte meg A nem formális és informális tanulás motiváló pedagógiai módszerek. Nem babra megy a játék!, május 17–19-én pedig a „Fenntartók a változások menedzselésében” című országos konferenciáit.

Mindkét rendezvény a játékos tanulás lehetőségeit mutatta be: az első a pedagógusok, a második az intézményfenntartók nézőpontjából. Közös volt azonban a módszertan, amelynek mentén a Hivatal a programokat összeállította. Az OH kiemelten fontosnak tartotta, hogy a résztvevők ne csak halljanak a játékos tanulásról, hanem minél több mindent ki is próbáljanak, hogy saját tapasztalatot szerezzenek.

Mindkét konferencia résztvevői jól fogadták a szokatlan műfajokat: Így írunk mi – vetélkedő az OH kiadványaiból; témaszigetek közös beszélgetésre; innovációs standok a projekt módszertani újításaiból; játéksziget; esti nyomozás a városban; „mission impossible”–feladatok; a játékok szerepe a skillek kialakulásában; panelbeszélgetés; animátortánc; játékszoba, stb.

A két konferencia bemutatta, hogyan lehet a pedagógusokhoz és fenntartókhoz közelebb vinni a játékos tanulást – amelynek lényege, hogy mind a tananyag elsajátításában, mind pedig a tanórán kívüli programokon fenntartsa, illetve növelje a tanulói motivációt és ezáltal eredményesebbé tegye az oktatás-nevelési munkát.

Ezt erősítik a szintén formabontó elégedettségi mérések – almafaszüret, közös játék, babos üvegek – értékei is.

Az OH a kétszer háromnapos programon tervezőként, illetve megvalósítóként is egyaránt szerepet vállalt.