Digitális átállás, nem formális tanulás

Az EFOP-3.2.15–VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című projekt 2022. október 11-én tartotta konferenciáját Budapesten.

A projekt különlegességét az adja, hogy öt fejlesztési területet foglal magában, amelyek első látásra akár nem is kapcsolódnak egymáshoz. Azonban éppen az, hogy sokféle innováció hat egyidejűleg a köznevelés szinte minden pontjára, jelentősen megnöveli a hatékonyságot, s az intézményi szintű változások során nyilvánvalóvá válnak az összefüggések.

A digitalizáció kiterjesztése a köznevelés mérés-értékelési rendszerének további területeire olyan – a 21. sz. infokommunikációs technológiáin alapuló – fejlesztés, amely mind a pedagógusok, mind a tanulók számára új lehetőségeket kínált:

  • ­az országos kompetenciamérések területén bevezette a természettudományos területet és a kevert műveltségi feladatsorokat;
  • ­az érettségi vizsgarendszer fejlesztése során szóbeli feladatbankot állított össze és írásbeli feladatkereső alkalmazást fejlesztett;
  • a diagnosztikus mérésekhez modellt dolgozott ki három műveltségi területre a feltárt problémák megoldására;
  • digitális követelmény keretrendszert dolgozott ki intézménytípusokra, vezetőkre, pedagógusokra és tanulókra.

A projekt a másik fejlesztési fókuszt a személyes élményszerzéssel összekötött tanulásra, a tantermen kívüli nevelés lehetőségeire, a szociáliskészség-fejlesztésre helyezte. Módszertani lehetőségek gazdag tárházát tette könnyen hozzáférhetővé online felületein, kisfilmjeiben és nyomtatott kiadványaiban:

  • tematikus heteket és napokat fejlesztett;
  • Csodaszarvas iskolai közösségi programokhoz 353 heti tervet állított össze;
  • 916 elemből álló játéktárat és 949 módszertani ötletleírást jelentetett meg a portálján;
  • 48 jeles napot dolgozott ki.

A konferencián a konzorciumi partnerek előadásai is elhangzottak, teljessé téve a képet a projekt eredményeiről. Mind a résztvevők, mind az előadók elégedettek voltak a program színvonalával.

Nyomtatás