„Egy csónakban evezünk”


2018. július 4-7. között negyedik alkalommal rendezték meg a Mesterpedagógusok Szabadegyetemét a Szabolcs–Szatmár–Bereg megyei Sonkádon. A négynapos rendezvényen az országos oktatásirányítás szervezeteinek vezetői mellett több száz pedagógus vett részt.

A „nulladik” napra érkezőket kulturális programok várták, a szabadegyetem három szakmai napja pedig a témaszigetek jegyében telt. Az első szekcióban az iskolai agresszió témáját párhuzamosan dolgozta fel dr. Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke, dr. Szőke-Milinte Enikő, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanszékvezetője, valamint dr. Aáry Tamás Lajos, az Oktatási Jogok Biztosa. A beszélgetésekben a pedagógiai megoldásokról, a kommunikációs eljárásokról és a megelőzési lehetőségekről is szó esett. Majd a pedagógusminősítés, a vezetői és intézményi tanfelügyelet, valamint a szaktanácsadás gyakorlati tapasztalatait vitatták meg a résztvevők.

Iszák Tibor, Sonkád község polgármestere köszöntőjét követően dr. Gloviczki Zoltán az OH működéséről, Brassói Sándor, az OH elnökhelyettese a hivatal projektektjeiben rejlő innovációs lehetőségekről,  beszélt, majd Sipos Imre, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója a pedagógusok szakmai támogatásáról tartott előadást.  Végül Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a pedagógustársadalom jelenlegi helyzetéről számolt be. A kora esti témaszigetek az előadásokon szóba nem került témáknak, tapasztalat- és eszmecserének adtak helyet.

A második nap délelőttjén a résztvevőknek lehetősége nyílt megvitatni azokat a témákat is, amelyek a korábbi előadásokon nem kerültek szóba. Így Dr. Nadrainé Szent-Gály Viola, az EFOP 3.1.5. projekt óvodai alprojektjének vezetője az óvodai hátránycsökkentés folytatásáról beszélt, Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára a szakképzésekről tartott előadást. Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ (KK) elnökhelyettese a KK, dr. Horváth Zita, az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára pedig a pedagógusképzés várható jövőjét vázolta fel. Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetőjeként felhívta a figyelmet a céltudatos tanórai eszközhasználatra, és kitért az oktatásban tapasztalt digitális „bummra” is.

A délutáni témaszigeteken az állami és egyházi fenntartók szerepe, valamint az erőszakmentes kommunikáció és a duális képzés megújítása is szóba került. Az EFOP 3.1.5. projekt képviseletében Dános Zsolt, az OH szakmai vezetője a korai iskolaelhagyás megelőzését szolgáló komplex, differenciált intézményfejlesztés lehetőségeit ismertette, amelyhez első kézből kapott gyakorlati tapasztalatokat az ország különböző térségeiből érkezett mesterpedagógusoktól. Nagy Regina és Főző Attila senior digitális fejlesztők abban adtak tanácsot, hogyan lehetséges valóban hasznos, szakszerű digitális iskolát létrehozni. A nap zárásaként prof. dr. Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője a kommunikáció csapdáiról és csodáiról beszélt, L. Stipkovits Erika pszichológus pedig a mindfulness módszereit ismertette.

Az esemény kiváló alkalmat teremtett arra, hogy az ország több pontjáról összegyűlt pedagógusok eszmét cserélhessenek és megvitathassák a tanév közben vagy a hosszú évek alatt felmerült problémákat, és megoszthassák jó gyakorlataikat, tapasztalataikat.

Nyomtatás