következő oldal » |
![]() |
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ 2025. március 31. és április 4. között rendezte meg a Tavaszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatát. A programkínálat középpontjába ez alkalommal a tudatos internethasználattal, a digitális világgal kapcsolatos programok, rendezvények kerültek.
![]() |
Az Autizmus Világnapja alkalmából szakmai délelőttre, s a következő napon is számos bemutatóórára invitálta a gyógypedagógusok mellett a többségi óvoda-pedagógusokat, tanítókat és tanárokat is a Liget úti EGYMI idén 5 éves Autizmus Centruma, ahol rendkívül gazdag programkínálatból válogathattak az érdeklődők.
Az Oktatási Hivatal munkatársainak közreműködésével a különböző tantárgyakhoz kapcsolódó okostankönyvek kínálta lehetőségekről; digitális eszközök tudatos használatáról, gyermekeink védelméről, a lehetséges veszélyek csökkentésének alternatíváiról tájékozódhattak a pedagógusok.
A Bevezetés a KRÉTA IFM használatába című workshopon a pedagógusok megismerkedhettek a KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modul alapvető funkcióival és az általa nyújtott nyelvoktatási lehetőségekkel.
![]() |
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ Digitális szaktanácsadói Munkaközössége jóvoltából „Magabiztosan és tudatosan a digitális világban” címmel online szakmai délutánon vehettek részt a jelentkezők.
![]() |
Rendkívül nagy érdeklődés kísérte a Szolnoki POK-ban megvalósuló, az iskolai erőszakkal, bántalmazással, konfliktuskezeléssel kapcsolatos képzésünket. Szaktanácsadó kollégánknak köszönhetően hasznos ismeretekkel gazdagodtak a szakmai délelőttön részt vevő pedagógusok.
Bázisintézményeink ezúttal is sok tartalmas programot szerveztek, melyek nagy része kapcsolódott a digitális világ adta lehetőségek tudatos használatához. Változatos munkaformákban ismerkedhettek meg a résztvevők az intézményeink jógyakorlataival, szakmai innovációival.
![]() |
A Tavaszi Pedagógiai Napok keretében meghirdetett 71 program közül 69 valósult meg, mely programokon 1037 fő vett részt. Legnagyobb érdeklődés a „Digitális szakmai délután” című online előadás iránt volt, melyen 120 fő vett részt. A programok többségét, 78 százalékát ezúttal is a bázisintézmények valósították meg. A programok 83 százaléka jelenléti, míg 17 százaléka online formában teljesült. A programokhoz kapcsolódó elégedettségi visszajelzés szintje az előző évekhez hasonlóan magas, az 5 fokú skálán értékelve 4,94 volt.
Köszönjük a felkért előadók, szaktanácsadók és a programok megvalósításában részt vállaló valamennyi pedagógus és bázisintézmény munkáját.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ 2025. március 31. és április 4. között szervezi meg a Tavaszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatot, melyre tisztelettel meghívja az érdeklődő pedagógusokat.
A programkínálat középpontjába ez alkalommal a tudatos internethasználattal, digitális világgal kapcsolatos programok, rendezvények kerültek.
A Tavaszi Pedagógiai Napok 2025 programjai az alábbi képre kattintva tölthetők le.
![]() |
A programokra jelentkezni az alábbi regisztrációs linkre kattintva, illetve az intézmények által megadott e-mail címeken lehet.
Köszönöm a programok szervezésében és megvalósításában résztvevő pedagógusok és intézmények munkáját. Szeretettel várunk minden érdeklődőt!
dr. Zolnai Orsolya
főosztályvezető
![]() |
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ 2024. november 13. és 19. között rendezte meg az Őszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatát. A programkínálatban ezúttal a tanulási eredményesség javítása az olvasás, szövegértés fejlesztésével című tematikához kapcsolódó bemutató programok kaptak kitüntetett figyelmet.
A „Varázsceruza” mint az óvoda–iskola-átmenetet támogató programelem a Szolnok Városi Óvodákban címmel, három különböző helyszínen megvalósuló szakmai délelőttön vehettek részt az érdeklődők. Az óvodás csoportfoglalkozásokon azok a fejlesztő programelemek kerültek bemutatásra, amelyek célja olyan nevelési hatásokat biztosítani, amely az óvodai tanuláshoz elengedhetetlenül szükséges képességekben eltérő fejlettséget mutató területekre intenzív fejlesztő hatást gyakorolnak. Az óvoda-iskola átmenetet segítő program megismerésekor jó volt megtapasztalni a nyitottságot, egymás tiszteletét és megbecsülését óvodapedagógusok és tanítók között, mely alapja a gyermekek mindenkori legfőbb érdekét, szükségletét szolgáló sikeres, hatékony együttműködésnek.
![]() |
![]() |
Az Oktatási Hivatal Tartalomfejlesztési és Tankönyvkiadási Elnökhelyettességének munkatársai az NKP nyújtotta szerkesztési lehetőségekkel ismertették meg a pedagógusokat, két egymásra épülő előadás során. Továbbá betekintést nyerhettek az érdeklődők a vizuális kultúra okostankönyvek sokszínű felhasználási lehetőségeibe is.
![]() |
Az eDia és az eLea rendszerekről szóló előadáson az online mérések és a differenciált fejlesztés lehetőségeiről hallhattak tájékoztatást a programra jelentkezők.
Az oviKRÉTA rendszermodul ismertetőjén az óvodavezetők és az óvodapedagógusok munkáját segítő oviKRÉTA gyakorlati alkalmazásáról, a felhasználói tapasztalatokról tudhattak meg lényeges információkat a témában érintettek.
![]() |
A Szolnoki Pedagógiai Szakkönyvtárban rendhagyó műhelymunka keretében egy ütős innováció részleteibe avatta be a zeneterapeuta pedagógus a megjelenteket. Az interaktív előadás bemutatta, hogy milyen módon adhatjuk meg a gyermekeknek az örömteli zenélés lehetőségét.
Pedagógusok és végzős középiskolások részletes tájékoztatást kaptak a 2025. évi felsőfokú felvételi eljárás szabályairól, a pedagógus életpálya jogi szabályozásának kereteiről, valamint az Erasmus+ lehetőségeiről is.
Rendkívül nagy érdeklődés kísérte a Szolnoki POK-ban megvalósuló, az iskolai erőszakkal, bántalmazással, konfliktuskezeléssel kapcsolatos képzéseket. Szaktanácsadó kollégáinknak köszönhetően hasznos ismeretekkel gazdagodtak a szakmai délelőttökön résztvevő pedagógusok.
Bázisintézményeink ezúttal is sok látványos és tartalmas programot szerveztek, melyek többsége kapcsolódott az olvasás, szövegértés fejlesztéséhez. Változatos munkaformákban ismerkedhettünk meg az intézményeink jógyakorlataival, szakmai innovációival.
Az Őszi Pedagógiai Napok keretében meghirdetett 60 program közül 59 valósult meg, mely programokon 1114 fő vett részt. Legnagyobb érdeklődés a „A pedagógus pálya vonzóvá tétele” és „2025. évi felsőoktatási felvételi eljárás szabályai” című egybefonódó online előadás iránt volt, melyen 163 fő vett részt. A programok többségét, 71 %-át ezúttal is a bázisintézmények valósították meg. A programok 80 %-a jelenléti, míg 20 %-a online formában valósult meg. A programokkal való elégedettség az előző évekhez hasonlóan magas, az 5 fokú skálán értékelve 4,94 volt.
Köszönjük a felkért előadók, szaktanácsadók és a programok megvalósításában részt vállaló valamennyi pedagógus és bázisintézmény munkáját.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ 2024. november 13. és 19. között szervezi meg az Őszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatot, melyre tisztelettel meghívja az érdeklődő pedagógusokat.
A programkínálat fókuszába ezúttal az olvasás és a szövegértés fejlesztése került.
Az Őszi Pedagógiai Napok 2024 programjai az alábbi képre kattintva tölthetők le.
![]() |
A programokra jelentkezni az alábbi regisztrációs linkre kattintva, illetve az intézmények által megadott e-mail címeken lehet.
Köszönöm a programok szervezésében és megvalósításában résztvevő pedagógusok és intézmények munkáját. Szeretettel várunk minden érdeklődőt!
dr. Zolnai Orsolya
főosztályvezető
Megjelent a Richter TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek 2024. természettudományos mese és történetíró pályázat általános iskolás és középiskolás diákoknak.
Szakmai Tanévnyitó Konferencia – Szolnok 2024.08.28.
![]() |
Az Oktatási Hivatal Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központja 2024. augusztus 28-án tanévnyitó konferenciát szervezett, amelynek keretében a Belügyminisztérium, az Oktatási Hivatal és a Klebelsberg Központ képviselői tájékoztatták a résztvevőket a 2024/2025. tanévet érintő feladatokról, a várható változásokról és fejlesztésekről.
Szolnokon a Vármegyeháza Dísztermében megtartott rendezvényen a Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ illetékességi területéhez tartozó köznevelési intézmények vezetői vettek részt.
A rendezvényt a „Tiszán innen, Dunán túl" országos népdaléneklési minősitő versenyen kiemelt arany minősítést szerzett, az országos Aranypacsirta népzenei minősítőn Aranypáva díjat nyert Lipták Blanka, a Szolnoki Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola és Néptánc Alapfokú Művészeti Iskola tanulója nyitotta meg, aki Duna menti bácskai népdalcsokrot adott elő.
Ezután dr. Zolnai Orsolya, a Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője köszöntötte a résztvevőket.
A Belügyminisztérium képviseletében Dr. Lebanov József főosztályvezető tartott előadást. Előadásában kitért arra, hogy a Nemzeti Köznevelési Portálon már elérhető a Közlekedésbiztonság témakör digitális tananyaga 5-8. évfolyamokra. Tájékoztatást adott a B kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzéséhez szükséges közlekedési alapismeretek és egészségügyi alapismeretek ingyenes elsajátításának lehetőségéről, melyet a középiskolában tanuló utolsó évfolyamos diákok vehetnek igénybe. Elmondta az orvosi igazolásokat érintő változást, miszerint az iskolai hiányzásról a távolmaradás igazolásához szükséges orvosi igazolást az orvos az EESZT rendszeren keresztül továbbítja közvetlenük a KRÉTA tanulmányi rendszerbe, így a szülőnek ezzel nem lesz feladata. Prezentációjában beszámolt az új pedagógus továbbképzési rendszer 2025. szeptembertől várható bevezetéséről, az eddig megvalósult pedagógus béremelésről és annak jövőbeli ütemezéséről, valamint az új teljesítményértékelési rendszerről.
Ezt követően dr. Puszter Bernadett az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese „A 2024/2025. tanév főbb feladatai az Oktatási Hivatal koordinálásban" címmel tartott előadást. Ismertette az országos mérések lebonyolítási rendjét, a középfokú felvételi eljárás és az érettségi vizsgák 2024/2025. tanévi ütemezését. Elmondta, hogy az OKTV adminisztrációja új webes felületre költözik, és új kommunikációs csatornaként az intézmények felé küldött értesítések esetén az OH üzenetküldő felületet fogják alkalmazni. Prezentációjában bemutatta a pedagógiai oktatási központok bevonásával tervezett legfontosabb pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat, új köznevelési projekteket. Elmondta, hogy a TÉR bevezetéséhez kapcsolódóan milyen segítségek állnak jelenleg és a jövőben rendelkezésre. A tankönyv- és tananyagfejlesztések, digitális tananyagrendszer megújításáról és az Új Köznevelés c. magazinról is tájékoztatott.
Sági István a Karcagi Tankerületi Központ igazgatója a Klebelsberg Központ képviseletében tájékoztatójában beszámolt az előző tanév finanszírozási, gazdálkodási eredményeiről, az átszervezési adatokról, a 2024. évi fenntartóváltásokról. Előadásában kitért az Iskolaőr programra, az ukrán menedékes tanulók oktatására, fejlesztésére, a már évek óta működő Klebelsberg Képzési Ösztöndíj Program eredményeire, az antiszegregációs munkacsoportok tevékenységeire. A vármegyei adatok ismertetését követően a munkáltatói oldalon felmerülő, valamint KRÉTA felületen megvalósuló adminisztratív tevékenységek pontosságához fűződő érdekre hívta fel a figyelmet. A KRÉTA rendszerben történt fejlesztések ismertetését követően, a projekt támogatással megvalósuló fejlesztésekről számolt be.
A konferencia záróelőadásában dr. Zolnai Orsolya főosztályvezető adatokkal alátámasztva értékelte az elmúlt tanév során megvalósított pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat, a pedagógus életpályához kötődő minősítési és tanfelügyeleti eljárásokat, valamint a tankötelezettség teljesítésével és az egyéni tanulói munkarend kérelmekkel kapcsolatos hatósági feladatokat. Kiemelte és megköszönte a szaktanácsadó kollégák és a bázisintézmények segítő munkáját. Bemutatta az új tanévre tervezett legfontosabb pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat, a bázisintézményi hálózat működtetésével kapcsolatos feladatokat. A tervek között említette a készülő szakmai napokat, képzéseket, és felhívta a figyelmet a Szolnoki POK koordinálásában tervezett őszi és tavaszi pedagógiai napokra.
A konferencián elhangzott szakmai előadások átfogó képet adtak az új tanévet érintő feladatokról és változásokról.
![]() |
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ ez évben 2024. augusztus 29-én szervezte meg a Tanévelőkészítő szakmai értekezleteit Dél-Pest vármegye és Jász-Nagykun-Szolnok vármegye pedagógusai részére.
Idén az eddigi gyakorlattól eltérő struktúrában, 7 tematikus előadássorozatot terveztünk. A szaktanácsadó kollégák és meghívott előadók közreműködésével egy helyszínen, 18 különféle szakmai előadáson és műhelymunkán vehettek részt az érdeklődők.
![]() |
![]() |
Rendezvényünkkel igyekeztünk szakmai gondolatokat ébreszteni, s lehetőséget adni a személyes kapcsolatok építésére, megerősítésére is, szem előtt tartva a tudásmegosztás fontosságát, s hogy képezni kell azokat a szakembereket is, akik a hivatásukat a leghatékonyabban tudják művelni.
A résztvevő kollégáknak lehetőségük nyílt az elhangzott előadásokra, bemutatókra reflektálni. E lehetőséggel élve sokan járultak hozzá a közös értékek artikulálásához, a hatékony módszerek kiemeléséhez.
Nagyszámú érdeklődőt vonzott a Pedagógus Teljesítményértékelési Rendszer, valamint a Mese és játékok építő hatása nem csak kicsiknek című szekció. Előbbi az aktuális tennivalókat rendszerezte, utóbbi pedig az örök gyermekségünkbe adott érzelmes bepillantást.
![]() |
Rendezvényeinken 403 kollégával nyílt lehetőségünk személyes találkozásra. A megjelent pedagógus kollégák 4,83-as átlagra értékelték a szekciókon látottakat, hallottakat.
Visszajelzéseikben a résztvevők megfogalmazták, hogy igényük van a módszertani eszköztáruk kiegészítésére, bővítésére, a szakmai kapcsolatrendszerük szélesítésére. A következő rendezvényeink sikerességének elősegítése érdekében a kapott észrevételeket, megjegyzéseket be fogjuk építeni a későbbi programalkotásunk során.
Reményeink szerint az Őszi Pedagógiai Napokon újra találkozhatunk, megbeszélhetjük az elért eredményeket és együtt kereshetjük a válaszokat az új szakmai kihívásokra.
Ezúton is köszönjük a szaktanácsadóink és meghívott vendégeink értékes előadásait!
Nagy örömünkre szolgál, hogy elkészült és elérhetővé vált a 2022/2023. tanévi Szenti Ernő rajzverseny összefoglaló albuma, melyben az adott évben résztvevő és közzétételhez hozzájáruló versenyzők alkotásai szerepelnek. Az évekkel ezelőtt felmerült ötletből valóság lett, melyet hagyományként ápolva a további években is szeretnénk megtartani.
A képi dokumentáció a Tanulmányi és művészeti versenyek oldalunkon és az alábbi linkre kattintva tekinthető meg:
Szenti Ernő rajzverseny 2022/2023.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ ünnepélyes keretek között ismét megrendezte az általa meghirdetett vármegyei, illetve POK illetékességi területre meghirdetett versenyek díjátadóit.
A 2023/2024. tanévben összesen 12 tanulmányi és művészeti verseny zajlott le a terveknek megfelelően, melyekre összesen 3650 tanuló jelentkezett, és a vármegyei, illetve döntő fordulókon 932 tanuló vett részt, akik közül 41 intézményből 195 tanuló ért el első, második, illetve harmadik helyezést.
A délelőtti díjátadó ünnepség résztvevőit Dr. Kállai Mária, a Jász-Nagykun-Szolnok Tehetségsegítő Tanács elnöke, országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Kulturális Bizottságának alelnöke köszöntötte, aki beszédében hangsúlyozta a tehetséggondozás kiemelt fontosságát, és külön megköszönte a tehetségeket támogató pedagógusok és szülők áldozatos munkáját, hiszen a tehetség csak egy adottság, aminek felismerése és fejlesztése nélkül az esetek többségében nem valósulhat meg kiemelkedő eredmény vagy teljesítmény.
![]() |
Mindkét alkalommal megtelt a szolnoki Vármegyeháza Díszterme a meghívott helyezettekkel és felkészítő tanáraikkal, akiknek a délelőtt folyamán a Területi társaséneklési verseny kiemelt arany minősítésű tercettje, a jászberényi Lehel Vezér Gimnázium tanulói, Kiss Kamilla, Lakatos Lilla és Toldi Tamara (felkészítő tanáruk: Deméné Ilonka Gabriella), a Területi társaséneklési verseny kiemelt arany minősítésű kamarakórusa, a Szolnoki Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Néptánc Alapfokú Művészeti Iskola Pacsirta kamarakórusa (kórusvezető: Törökné Négyes Hajnalka), valamint Benedek Gyula, az abonyi Bihari János Zeneiskola gitár tanszakos növendéke (felkészítő tanára: Hoppál Beatrix), továbbá bázisintézményünk, a Szolnoki Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskola trombita tanszakos növendéke, Ökrös Levente Andor (felkészítő tanára: Farkas Róbert) nyújtott zenei csemegét.
A díjakat Rusvai Károly, a Szolnoki Tankerületi Központ igazgatója és dr. Zolnai Orsolya, a Szolnoki POK főosztályvezetője adta át a diákoknak.
A délutáni ünnepségen köszöntőt mondott Kalmár Andrea, a Szolnoki Szakképzési Centrum főigazgatója. Meghívott vendégként marimbán előadott zenei produkcióval emelte a rendezvény fényét Major Balázs, a Szolnoki Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskola tanítványa, népdalcsokrot adott elő a „Tiszán innen, Dunán túl” népdaléneklési verseny vármegyei fordulóján kiemelt arany minősítést szerzett szólóénekes, Fehérváry Nóra, a Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulója. Továbbá fellépett a Területi társaséneklési versenyen kiemelt arany minősítést szerzett Kazinczy Judit – Kiss Virág duett, a törökszentmiklósi Bercsényi Miklós Katolikus Gimnázium és Kollégium tanulói (felkészítő tanáruk: Egleszné Jakab Enikő).
Az ünnepségeken elismerő oklevelek is átadásra kerültek. A 2023/2024. tanév során kiemelkedő teljesítményt ért el Bús László Teodor, a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium tanulója, aki a Szolnoki POK által szervezett versenyek során két versenyen két első és egy második helyet is szerzett. A legeredményesebb felkészítő tanárok között köszöntöttük Baráth Mártát és Veres Dénest, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium tanárait, Bugyi-Nagy Zsófiát, a jászberényi Lehel Vezér Gimnázium tanárát és Rózsáné Motkó Editet, az Ócsai Bolyai János Gimnázium pedagógusát, akiknek tanulói négy-négy kiemelkedő helyezést értek el, továbbá Tóthné Páncsics Edinát, a Szolnoki Széchenyi István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium pedagógusát, akinek hét tanulója is helyezett lett a Szenti Ernő rajzversenyen.
Köszönjük a diákok nagy számú részvételét versenyeinken, továbbá a felkészítők áldozatos és kitartó tehetséggondozó munkáját.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ 2024. április 15. és 25. között rendezte meg a Tavaszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatát. A hangsúlyt ezúttal a tehetséggondozás és személyiségfejlesztés innovatív lehetőségeit bemutató szakmai programokra helyeztük.
![]() |
A résztvevők előadást hallhattak a tehetség sokszínűségéről, a tehetségazonosítás és tehetséggondozás 21. századi kihívásairól, valamint a művészetoktatás személyiségfejlesztő hatásairól, pozitív hozadékairól a zene, a néptánc, a dráma és színház, valamint a képzőművészetek területeiről.
Az Oktatási Hivatal Tartalomfejlesztési és Tankönyvkiadási Elnökhelyettességének munkatársai ismét új fejlesztéseket és okosmegoldásokat bemutató előadásokat tartottak. A bemutatott okostankönyvek számos digitális funkcióval rendelkeznek, különféle interaktív okosfeladatokkal, megértést segítő multimédiás, audiovizuális és grafikai megoldásokkal járulnak hozzá a tananyagok könnyebb átadásához és elsajátításához.
![]() |
A programsorozat keretében megismerhettük a teljeskörű iskolai egészségfejlesztés (TIE) lényegét, valamint az óvodavezetők és az óvodapedagógusok munkáját segítő oviKRÉTA rendszert is.
A Richter TETT mesepályázat előadása rámutatott arra is, hogy a tehetséget meg lehet és meg is kell teremteni. A mesepályázat tájékoztatóján a kreativitáson és az íráson keresztül a természettudományok iránti szeretet került a középpontba.
A bázisintézmények ezúttal is előadások, bemutató foglalkozások, műhelymunkák, és egyéb szakmai programok gazdag tárházát kínálták. A rendezvénysorozat keretében megtartott 5 órás képzésen azok a pedagógusok vettek részt, akik érdeklődtek a tehetségek felismerése és komplex fejlesztési lehetőségei iránt. Szaktanácsadók által tartott szakmai programokon megismerhettük az óvodai tehetséggondozás innovatív lehetőségeit, illetve az emelt szintű digitális kultúra érettségi változásait is.
![]() |
A Tavaszi Pedagógiai Napok keretében meghirdetett 77 program közül 71 valósult meg, mely programokon 1130 fő vett részt. Legnagyobb érdeklődés az „Amit az oviKRÉTA rendszerről tudni érdemes” című online előadás iránt volt, melyen 100 fő vett részt. A programok többségét, 72 %-át ezúttal is a bázisintézmények valósították meg. A programok 65 %-a jelenléti, míg 35%-a online formában valósult meg. A programokon az átlagos részvétel 16 fő/program volt (online programokon: 26 fő/program, jelenléti programokon: 10 fő/program). A programokkal való elégedettség az előző évekhez hasonlóan magas, az 5 fokú skálán értékelve 4,93 volt.
Köszönjük a felkért előadók, szaktanácsadók és a programok megvalósításában részt vállaló valamennyi pedagógus és bázisintézmény munkáját.
Sikerrel zajlottak az Őszi Pedagógiai Napok programjai
A Szolnoki POK 2023. október 16. és 27. között szervezte meg hagyományos Őszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatát. A rendezvénysorozat fókuszába ezúttal a tanuláshoz szükséges készségek és képességek fejlesztése az iskolai lemorzsolódás megelőzése érdekében, valamint a pedagógiai módszertár gazdagítását támogató programok kerültek.
![]() |
A Szolnoki POK által szervezett „Lemorzsolódás, korai iskolaelhagyás megelőzése" szakmai napon az érdeklődők megismerhettek egy bázisintézményi jógyakorlatot, a Szolnoki SZC Sipos Orbán Szakképző Iskola és Kollégium „Rugalmas tanulási utak" komplex programját, mely három, személyközpontú, alapkészségeket és kulcskompetenciákat fejlesztő, projektszemléleten alapuló képzési programot tartalmaz.
A szakmai napon a „Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése munkaközösség" részéről Krómi Zoltánné vezető szaktanácsadó és Török Katalin szaktanácsadó is megosztotta, a lemorzsolódással veszélyeztetett iskolákban, illetve az együttnevelés terén szerzett szakmai tapasztalatait. Az előadók az előadásukban hangsúlyozták a pedagógusok szerepét, felelősségét, a méltányosság és a szemléletváltás fontosságát.
A programok közel fele (44%-a) a lemorzsolódás csökkentése témakörhöz kapcsolódott. Ebben a témában a bázisintézmények is több szakmai programot szerveztek, például: Lemorzsolódás csökkentése a KLG-ben; Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) bemutatása; Személyre szabott tanulás és fejlesztés; Tanulástechnikai ABC - Akard Te is! Bízz magadban, menni fog! Céljaid legyenek!; Önismereti gyakorlatok és hatékony stresszkezelési stratégiák a kamaszkor küszöbén álló tinik számára; A játék, a játékosság, mint közösségépítő, lemorzsolódást csökkentő és tanulási képességeket fejlesztő erőforrás; Az óvodai nevelés preventív lehetőségei a korai iskolaelhagyás megelőzésének érdekében; Az óvodai lemorzsolódás veszélyeinek fejtegetése; stb.
A bázisintézményi és szaktanácsadói jógyakorlatok mellett bemutatásra kerültek a felsőoktatási felvételi változásai, a résztvevők előadást hallhattak az irodalomterápiás eszközök segítségével megvalósuló kompetenciafejlesztés lehetőségeiről is. Megismerhették az alsós magyar és a 8-12. évfolyamos állampolgári ismeretek tankönyvek kapcsán a 2020. évi NAT megvalósításának lehetőségeit.
![]() |
A Richter TETT mesepályázat tájékoztatóján a természettudományok iránti szeretet került a fókuszba a kreativitáson, íráson keresztül. Megtudhattuk, hogy miért kiemelt jelentőségű a mese a gyermekek, tanulók számára. Hogyan formálja a mese a személyiségünket, kompetenciáinkat, értékrendünket és a másokhoz való viszonyulásunkat? Milyen mintát mutat a mese az alapvető értékekről és képességekről, melyek a tudományok műveléséhez is elengedhetetlenek? Miért kihívás, izgalmas szellemi kaland egy mese megalkotása?
Az Őszi Pedagógiai Napok legnépszerűbb programja ezúttal az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Felvételi Főosztály vezetője, Pethő Judit által tartott „A 2024-es felsőoktatási felvételi szabályai és újdonságai" című online előadás volt, melyen 57 fő vett részt.
A bázisintézményi programok közül a legtöbb érdeklődőtt Tusorné Fekete Éva vezető szaktanácsadó „Varázseszköz - avagy hogyan könnyítheti meg a munkánkat a mesterséges intelligencia?" című online előadása vonzott, melyen 47 fő vett részt.
Az Őszi Pedagógiai Napok keretében meghirdetett, megvalósult programokon 885 fő vett részt. A programok többségét, 72 %-át ezúttal is a bázisintézmények szervezték. A programok 67 %-a jelenléti, míg 33 %-a online formában valósult meg. Az online programokon az átlagos részvétel 23 fő/program, míg a jelenléti programokon az átlagos részvétel 12 fő/program volt. A rendezvénysorozattal való elégedettség az előző évekhez hasonlóan magas, az 5 fokú skálán értékelve 4,9 volt.
E rövid összefoglaló nem képes kifejezni azt a tudást, szakmaiságot és sok-sok értéket, melyet a felkért előadók, szaktanácsadók és a bázisintézmények, illetve azok vezetői és pedagógusai révén résztvevőként megtapasztalhattunk.
Köszönjük az előadók, szaktanácsadók és bázisintézmények részvételét a programok megvalósításában és szervezésében.
következő oldal » |