|
Az Oktatási Hivatal keretein belül megvalósuló pedagógiai szakmai szolgáltatás egyik legfontosabb területe a szaktanácsadás:
A szaktanácsadás területei :
1. Tantárgygondozó szaktanácsadás
A pedagógiai munka minősége jelentős mértékben a pedagógusokon múlik, az új szaktanácsadói rendszer központi eleme éppen ezért a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása (tantárgygondozó szaktanácsadás). Az új típusú tantárgygondozó szaktanácsadás legfontosabb jellemzői:
A tantárgygondozó szaktanácsadás az egyes pedagógus folyamatos szakmai fejlődésének támogatásával járul hozzá a pedagógiai munka minőségének javításához. Hangsúlyos eleme a tanóra-, illetve foglalkozáslátogatás, és a szakmai fejlődés egyénre szabott tervezésének, illetve a pedagógus szakmai céljai megvalósításának a támogatása.
Alapja ugyanaz a nyolc pedagóguskompetencia, amely mentén a pedagógusok minősítése és szakmai ellenőrzése is megvalósul.
A szaktanácsadói látogatás nem mind a nyolc kompetenciát érinti, a pedagógus megválaszthatja azt az egy-két szakmai kompetenciaterületet, amellyel a szaktanácsadói látogatás során foglalkozni kíván.
A pedagógus a szaktanácsadóval közösen határozza meg az óramegfigyelés szempontjait, majd a látogatás végére közösen készítik el a pedagógus szakmai fejlődési tervét (PSZFT). A fejlődési terv elsősorban a pedagógus szakmai fejlődését segíti, erősíti munkájának tudatosságát, ezen keresztül fejlesztve a gyermekeket, tanulókat, valamint az intézményt.
A szaktanácsadás nemcsak a pedagógus szakmai kompetenciáinak fejlődéséhez járul hozzá, segíti a minősítésre, illetve a tanfelügyeleti látogatásra történő felkészülést és a pedagógus-életpályán való előmenetelt is.
A tantárgygondozói szaktanácsadói tevékenység az alábbi szakterületeken szervezhető:
2. Sajátos pedagógiai területekhez kapcsolódó szaktanácsadói szakterületek:
A sajátos pedagógiai területekhez kapcsolódó szaktanácsadói tevékenységek közös sajátossága, hogy nem az egyes pedagógus, hanem a szervezet működésének támogatásával járulnak hozzá a pedagógiai minőség javításához.
A pedagógiai folyamatok minden esetben intézményi kontextusban valósulnak meg, ezért mind a tantárgygondozás, mind a szervezeti szaktanácsadási terület megvalósításában fontos az intézmény.
Az intézményi kontextus figyelembevétele a fejlesztés eredményességének feltétele, hiszen az egyes pedagógus munkája szervesen beágyazódik az intézményi folyamatokba, a szervezeti szintű szaktanácsadás területei pedig az intézményfejlesztés folyamatába.
Mivel az egyes pedagógus munkája beágyazódik abba a szervezetbe, ahol dolgozik, a tantárgygondozó szaktanácsadóknak a pedagógusok személyes fejlődését az intézményi környezethez illeszkedve, az intézmény jellegzetességeivel összhangban kell megvalósítaniuk. Ezért a szaktanácsadó nemcsak a pedagógussal, hanem az intézményvezetővel is találkozik, és a látogatást megelőzően megismeri az intézményt és a tanulócsoportokat, akikkel a pedagógus dolgozik. A tantárgygondozói szaktanácsadás a pedagógus szakmai fejlődésén keresztül hat az intézmény fejlődősére.
Az intézmény-fejlesztési szaktanácsadás pedig – mintegy keretbe foglalva a többi szaktanácsadást – elsődlegesen intézményi szinten nyújt segítséget a szervezeti tanuláshoz, az eredményesebb működéséhez.
A vezető szaktanácsadói rendszer
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás kereti között az országos és a helyi szaktanácsadói feladatellátás minőségének emelése, a szaktanácsadók szakmai fejlődésének biztosítása érdekében az Oktatási Hivatal Székesfehérvári Pedagógiai Oktatási Központja 2023. 10. 10-én pályázatot hirdetett vezető szaktanácsadói feladatok ellátására.
A beérkezett pályázatok elbírálását követően a Székesfehérvári POK illetékességi területén az alábbi mesterpedagógus szaktanácsadókat bízta meg vezető szaktanácsadói feladatok ellátásával 2026. 12. 31.-ig:
Szaktanácsadó neve | Szakterülete |
Antalka Zsoltné | kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése |
Árvai Gyöngyi | pedagógiai mérés-értékelés |
Bognárné Simon Katalin | intézményfejlesztés |
Fülöp Mária | óvodapedagógus |
Gálosfai Tímea | tanító |
Hollósi Lászlóné | természettudomány |
Kobánné Horváth Éva | idegen nyelv |
Pucsek Zsuzsanna | magyar nyelv és irodalom |
Szabó Éva | történelem |
Szaktanácsadói munkaközösségek