Az Oktatási Hivatal Székesfehérvári Pedagógiai Oktatási Központja ebben az évben is megrendezi Őszi Pedagógiai Napok rendezvénysorozatát 2024. október 7. és 17. között, melynek központi témája a mesterséges intelligencia, melyhez 2024. november 19-i előadásunk is kapcsolódik. Sorozatunkban az Oktatási Hivatal bázisintézményeinek hálózatos tudásmegosztására, külső előadók felkérésére és az Oktatási Hivatal Tartalomfejlesztései és Tankönyvkiadási Elnökhelyettessége kínálatára helyezzük a hangsúlyt.
A kiemelt szakmai programok közül szeretnénk külön is szíves figyelmükbe ajánlani az alábbi lehetőségeket:
Mesterséges intelligencia:
Konferenciánkon több oldalról járjuk körbe a mesterséges intelligencia térhódításával megjelenő kihívásokat, nehézségeket, illetve az ebben rejlő lehetőségeket.
A nap folyamán nyitóelőadást hallhatunk Nagy-Rácz Istvántól, a Dmlab Kft ügyvezető igazgatójától. Előadásában a mesterséges intelligencia (MI) oktatásban betöltött szerepét és hatásait tárgyalja. Megismerjük, hogyan jutottunk el a jelenleg használt megoldásokig, az MI működését, kiemelve a gépi látás, beszédfelismerés, természetes nyelv feldolgozás és prediktív analitika alkalmazásait. Az előadó részletesen ismerteti a generatív MI technológiák lehetőségeit és korlátait az oktatásban.
Szlávik Szilárd, az ELTE Bölcsészettudományi Kar, Nyelvi Közvetítés Intézete, Fordító- és Tolmácsképző Tanszék oktatója bemutatja azokat a kihívásokat, amelyek a gépi fordítás és a mesterséges intelligencia térhódításával jelentek meg a nyelvoktatásban.
Dr. Baracsi Katalin internetjogász, egyetemi oktató rámutat arra, hogy az MI hogyan befolyásolhatja mindennapi döntéseinket, és hogy miként formálhatja át a társadalmi normákat és értékeket.
Papp András, az Európa 2000 Gimnázium igazgatója Vezetői szemmel: ChatGPT alkalmazása a köznevelésben: útmutató pedagógusok számára címmel tart előadást, Koren Balázs matematikatanár, EdTech szakember, egyetemi oktató pedig azt boncolgatja, hogy a ChatGPT, (ami 2022 novemberében betört az életünkbe) vajon bejutott-e a tanterembe is? Hogyan puskáznak a diákok? Hogyan lehet védekezni, kell-e védekezni? Hogyan lesz az órai előkészület, adminisztráció könnyebb a Mesterséges Intelligencia segítségével?
2024. október 14-15. A pedagógus is lehet influenszer? Avagy az online szakmai tartalmak építésének és megosztásának lehetőségei a közösségi média fénykorában
A közösségi média korában szerencsére egyre több tanár nyitja ki az osztályterem ajtaját és enged virtuális betekintést sokszínű munkájába.
Az online workshopon nemcsak ezeket a pedagógiai-szakmai blogokat és közösségi oldalakat tekinthetik át, de számos olyan eszközt és módszert megismerhetnek, amelyek lehetőséget teremtenek arra, hogy az affinitást érző pedagógusok megnyithassák online tantermüket, lehetőséget teremtve ezzel a publikus online tudásépítésre és megosztásra, valamint a saját internetes arculat (brand) megteremtésére.
A két délutánra szervezett program előadója Fegyverneki Gergő középiskolai tanár, egyetemi oktató, digitálispedagógia-szakértő.
Uzsalyné dr. Pécsi Rita PhD neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola tanára
Az előadó a témát az alábbiak szerint járja körbe:
Az Oktatási Hivatal Tartalomfejlesztési és Tankönyvkiadási Elnökhelyettessége közreműködésével megvalósuló programok
Sipos Imre, az Oktatási Hivatal tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnökhelyettese
átfogó bemutató előadás során ismerteti az Oktatási Hivatal legújabb okostankönyveinek innovatív digitális pedagógiai megoldásait: Magyarország nagytájai videóklip-sorozat, interaktív térképek és periódusos rendszer, megzenésített memoriterek, gamifikációs megoldások.
Takács Ádám, az Oktatási Hivatal osztályvezetője pedig bemutatja a fizika, kémia, földrajz, biológia, természettudomány tantárgy legújabb fejlesztéseit, kiemelten az animációkat, Magyarország nagytájait, a digitális atlaszt és a periódusos rendszert.
Az Oktatási Hivatal Tankönyvfejlesztési Osztályának szerkesztői, Kincses Ildikó, Csorba László és Csajági Sándor mutatják be a három tantárgy fejlesztéseit.
Bázisintézményeink jógyakorlatain, bemutató óráin és foglalkozásain, műhelymunkáin a mesterséges intelligencia témában jelenléti, illetve online formában is találhatnak programokat.
Külön feltüntettük azokat a programokat, melyeket különösen ajánlunk a lemorzsolódással való veszélyeztetteséggel is küzdő iskoláknak. A lemorzsolódás csökkentését segítő (ESL) programokon való részvétel rögzítésre kerül a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző- és támogató pedagógiai rendszer intézményi felületén.
A rendezvénysorozat tartalmáról a Programfüzet, illetve a programokat táblázatos formátumban tartalmazó Programtábla adnak részletes tájékoztatást, melyek itt érhetők el: