Online olvasás verseny

Pályázatunk keretében egy nyolc hónapig tartó olvasást népszerűsítő online verseny lebonyolítására került sor. A feladatokat a pályázat keretében létrehozott weboldalon tettük közzé.

Letölthető: Olvasás verseny 1. forduló

A verseny fő célja a tanulók olvasási kedvének és az olvasással kapcsolatosan kialakuló sikerélményének növelése volt. Célcsoportunk a 2-6. osztályos tanulók köre. Különböző olvasmányokhoz kapcsolódó feladatokat katnak a gyerekek, melyeket havonta a projekt honlapjára tettünk fel. A feladatok megoldása különböző készségeket, főként kreativitást igényelt.

Több népszerű könyvhöz (pl. Rumini, A Dzsungel könyve) kész feladatlap állt rendelkezésre, de a tanulók saját maguk is választhatnak könyvtári vagy otthoni olvasnivalót, melyekhez projekt jellegű feladatokat adtunk.

A megoldott feladatokat kis matricákkal értékeltük, melyeket a gyerekek pontgyűjtő füzetükbe gyűjthettek a projekt zárásáig. A versenybe bármikor be lehetett kapcsolódni, akár az utolsó fordulóban is.

A versenyben a pályázatban érintett települések általános iskolás tanulói vehetnek részt, 2-6. osztályig. A pályázatban érintett településeken jellemzően nagy a halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya. Számukra különösen sokat jelenthet egy ingyenes lehetőség, melyhez a könyvtárban jutnak hozzá.

A verseny résztvevői matricás pontgyűjtő füzetet kaptak, melyet a helyi könyvtárban vehettek át, az első sikeres feladatmegoldás után. Nevezési díj nem volt.

Az olvasás verseny eredményei

2013. decemberében befejeződött az olvasás verseny, amelyben a részt vevő gyerekek 8 hónapon keresztül oldhatták meg a különböző feladatokat.
A verseny megkezdése előtt a pályázatunkban részt vevő 17 könyvtáros egy kis helyi felmérést készített arról, hány tanuló érez kedvet arra, hogy végigcsinálja mindegyik fordulót. Változatos volt a létszám, volt ahol csak pár gyerek jelentkezett, és volt olyan könyvtár is, ahol előzetesen több mint száz diák jelezte a részvételét. Ennek ismeretében készültek el a matricás albumok és a hozzá tartozó matrica ívek is, amelyeket eljuttattunk a versenyek helyszínére, az iskolai, városi és megyei könyvtárba.

Induló létszámok (fő)

  • Beremend 80
  • Decs 45
  • Diósviszló 20
  • Egyházasharaszti 30
  • Harkány 80
  • Kadarkút 75
  • Kémes 30
  • Mágocs 50
  • Magyarmecske 53
  • Nagyharsány 40
  • Siklós (iskola) 110
  • Siklós (város) 160
  • Szentlőrinc 60
  • Szigetvár 40
  • Tamási 72
  • Vásárosdombó 50
  • Összesen 995

Minden hónap elején a honlapra felkerültek a soron következő feladatok, amit a gyerekek már izgatottan vártak. Minden megoldást 1 hónap alatt lehetett elkészíteni és eljuttatni a könyvtárosoknak, akik gyűjtötték, megőrizték a megoldásokat.

Amikor felkerültek a honlapra az egyes fordulók feladatai, azt is megadtuk, hogy a jó megoldásért hány darab matricát lehet beragasztani a gyűjtő albumba. Arra is lehetőség volt, hogy ha valaki nagyon szép, kiemelkedő munkát adott be, a könyvtáros plusz matricával jutalmazza.

Az 1. és 2. fordulóban évfolyamok szerint adtunk feladatokat. A legkisebbek, akik még csak most ismerkedtek a könyvtárral, könyv címeket kerestek, a nagyobbak már komolyabb feladatokat kaptak. Lehetett fejtörőt írni, ahol el kellett ferdíteni a könyvek címét, rajzolni, hogy néz ki a könyvtár, mit hol lehet megtalálni, könyvből kiválasztott mondatok segítségével történetet, vagy kedvenc könyvünk szereplőinek párbeszédet írni.
A második forduló megoldása a gyerekek fantáziájára volt bízva, hiszen a pókoknak adhattak étkezési tanácsokat, megszervezhették, milyen járművel és milyen módon utazzon egy elefánt, hogy viselkedjenek illendően a polipok, a csigák fitnesz tanácsokat kaptak és a zsiráfok is el lettek látva, járművezetési tanácsokkal... A gyerekek rajzoltak, írtak, nagyon ügyes és vicces megoldások születtek!

A 3., 4. és 5. forduló már a nyári szünetre esett. Erre a három hónapra egy összetett feladatot adtunk. Egy általuk kiválasztott könyvet kellett elolvasni, amihez adtunk egy könyvajánló listát, de ez csak egy ajánlás volt, mindenki választhatta azt a könyvet is, ami a saját könyvespolcán volt megtalálható. Itt fogalmazásokat és keresztrejtvényeket vártunk megoldásként, majd a további fordulókban a legjobban tetsző, legtanulságosabb mondatokat kellett kiválasztani, de lehetett terepasztalt is készíteni. Ez utóbbinak volt a legnagyobb sikere. Mi magunk sem gondoltuk, hogy milyen fantasztikus megoldások fognak születni! A következő hónapban készülhettek versek, DVD borítók is.

A 6. fordulóban ősszel kapcsolatos címeket keresgéltek, vers, novella, könyvcím bármi jöhetett. Rákereshettek (interneten) jeles ünnepekre, népszokásokra is, és kitekinthettek a világ bármely tájára, hogy ott milyen szokások vannak.

A 7. forduló ismét a keresgélésről szólt, hiszen olyan könyv címek után kellett kutatni, amiben számok szerepeltek, de egy számot csak egyszer lehetett felhasználni.

A 8., utolsó forduló megoldásait megint a gyerekek fantáziájára bíztuk. Újra lehetett rajzolni, fogalmazást írni. A téma: milyen lesz a jövő könyvtára, mit olvasnak majd az emberek, és hogy lesz berendezve ez a könyvtár?

Összegezve a versenyt, azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek nagyon ügyesen, kreatívan oldották meg a feladatokat. Olyan szép munkák születtek, hogy több könyvtárban is helyi kiállítást rendeztek belőle. Persze a kezdeti lendület után volt némi lemorzsolódás, amiben talán közrejátszott a nyári szünet két és fél hónapja is. Ennek ellenére a gyerekek végig aktívak és lelkesek voltak. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a könyvtárosok is aktív szerepet vállaltak ebben a munkában, sok segítséget adtak a gyerekeknek.

Nyomtatás