Előzetes felmérések

„A könyvtár nyitva van!" című pályázat Főpályázója (a Baranyai Pedagógiai Szakszolgálatok és Szakmai Szolgáltatások Központja) 2012. szeptember 1-től 2014. február 28-ig tartó időszakában 17 könyvtárral együttműködve szervezte a szakmai programokat. A pályázatban részt vevő könyvtárak közül 13 iskolai, 3 városi és 1 megyei könyvtár. A 17 könyvtár a Dél-Dunántúli régióban, Baranya, Tolna és Somogy megyében található. A pályázat fontos célja volt az, hogy mindhárom megye LHH-s és HHH kistérségeinek lakosságát (általános iskoláskorú gyermekeket és szüleiket) megismertessék a könyvtárral és annak szolgáltatásaival.

A pályázat kezdetén tájékozódtunk arról, hogy a partner könyvtárak könyvtárosai milyen körülmények között dolgoznak, ezért kérdőívvel gyűjtöttünk adatokat az alábbiakról:

  • Milyen számítógéppel rendelkeznek a könyvtárak?
  • Állományukat, milyen módon tartják nyilván (adatbázisban, leltárkönyvben, cédulakatalógusban, stb)?
  • Milyen állományuk nagysága és feldolgozottsági szintje?

A kérdőívnek több célja is volt. Elsőként azt szerettük volna megtudni, hogy melyek azok a könyvtárak, ahol a könyvtárosok nem rendelkeznek számítógéppel, vagy ha rendelkeznek, az korszerű-e, megfelel-e az elvárásoknak.

A beérkezett adatok eltérő képet, nagy szórást mutattak:

  • Több könyvtár jó minőségű, korszerű számítógéppel rendelkezik, ami elsősorban (a közelmúltban) megnyert pályázatnak köszönhető. Azonban volt, ahol a könyvtáros nem rendelkezett számítógéppel, vagy csak olyannal, amit az olvasók használnak.
  • Akik könyvtári programmal rendelkeztek, azok többnyire a SZIRÉN Integrált Könyvtári Adatbázist használják, de előfordult a SZIKLA és a TexLib Könyvtári Adatbázis is.
  • Több könyvtárban, ahol nem volt / nincs számítógép, sem könyvtári program, ott az állomány nyilvántartása leltárkönyvben történik, illetve betű- és szakkatalógusban lehet keresni.
  • Az állományok nagysága nagyon eltérő. Az iskolai könyvtáraknál nagy a különbség, hiszen 3000-20700 db dokumentum között mozog, a városi könyvtáraknál pedig 6000 és 50500 között. A feldolgozottsági szint is változó 65 - 100% közé esik.

A rászoruló könyvtárak a pályázat keretén belül korszerű számítógépet kaptak, hogy minél korszerűbb szolgáltatásokat tudjanak nyújtani olvasóiknak. A pályázatban megfogalmazott célok, elképzelések is arra irányultak, hogy az a célközönség, melyet remélhetőleg sikerül a könyvtárral megismertetni hasonló szolgáltatásokhoz tudjon hozzájutni, mint a nagyobb, korszerűbb könyvtár látogatói.

Gyermekirodalmi kedvencek felmérése (top 15-ös lista)

Kíváncsiak voltunk arra, hogy a könyvtárat látogató, iskoláskorú gyermekek mit olvasnak szívesen. Ezért kértük az iskolai, városi is megyei könyvtár dolgozóit, hogy állítsanak össze egy könyvlistát, a gyerekek kedvenc könyveiről.

Az ebben szereplő könyvek széles skálán mozogtak. Megtalálható bennük a kötelező olvasmányok mellett a divatos gyermekirodalom is. A pályázat egyik fő célja a gyermekek olvasóvá nevelése. Ennek egyik eszköze az online olvasás versenyre is, melynek során az itt található könyvekből készülnek a feladatok. 8 fordulón keresztül a gyermekek megmutathatják mennyire kreatívak, lehet rajzolni, tervezni, rejtvényeket, feladatokat megoldani. A cél az, hogy minél többet, és minél szívesebben olvassanak, és felfedezzék maguknak a könyvtárat, mert „A könyvtár nyitva van!" mindenki előtt.

A 17 közreműködő könyvtár által összeállított lista alapján a gyerekek kedvencei a következők (2013):

  1. Berg Judit Rumini sorozat
  2. Thomas Brezina könyvei
  3. Geronimo Stilton könyvek
  4. Nógrádi Gábor: Pete-Pite, Az anyu én vagyok
  5. J. K. Rowling: Harry Potter
  6. Calot Meg: A neveletlen hercegnő naplója
  7. Gárdonyi Géza: Egri csillagok
  8. Kipling: A dzsungel könyve
  9. Lázár Ervin: A négyszögletű kerek erdő
  10. J. Kinney: Egy ropi naplója
  11. Dióbél királyfi és más mesék
  12. Fekete István: Tüskevár, Vuk
  13. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
  14. Szepes Mária: Pöttyös Panni sorozat
  15. Milne: Micimackó
Nyomtatás