A szaktanácsadás, tantárgygondozás célja:
- a pedagógusok munkájának fejlesztő célú támogatása,
- pedagógiai szakmódszertani fejlesztő beavatkozások tervezése, szervezése, végrehajtásuk monitorozása,
- a pedagógusok munkájának a szakterületükkel, munkakörükkel összefüggő szakmódszertani segítése,
- a pedagógus munkájával összefüggő szaktanácsadói tevékenységek összegzése, nyilvántartása,
- az intézményvezető pedagógiai munkájának a támogatása,
- felkérésre szakmai konzultáció szervezése,
- a szaktanácsadó tevékenységhez kapcsolódó, az adott tantárgy, szakterület köznevelési feladataihoz
- kapcsolódó tudományos információ gyűjtése, feldolgozása és közvetítése a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógusok részére,
- részvétel a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezésében.
A szaktanácsadás, tantárgygondozás feladata:
- a nevelési-oktatási intézményben a pedagógiai tevékenység elemzéséhez szükséges, a helyzetelemzést megalapozó dokumentumok feltárása és összegzése a látogatott intézmény, pedagógus munkájával kapcsolatban,
- a helyi nevelési-oktatási intézményi nevelési, tantervi-tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzése, helyi alkalmazásuk vizsgálata, segítése,
- a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógus tankönyv, taneszköz alkalmazásának, továbbá pedagógiai módszereinek vizsgálata, kiválasztásuk támogatása,
- nevelési tevékenységek, tanóra és más pedagógiai célú foglalkozás látogatása, a vizsgált tanórák, foglalkozások értékelése,
- óra és foglalkozáslátogatást követően a tapasztalatok közös feldolgozása az érintett pedagógussal, munkaközösség vezetővel, intézményvezetővel,
- a látogatott pedagógus számára személyre szabott fejlesztési és továbbképzési javaslatok megfogalmazása,
- javaslatok megfogalmazása az intézmények belső önértékelésének fejlesztésére.
A szaktanácsadás, tantárgygondozás eszközei és módszerei:
- nevelési és tantárgy-pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése,
- nevelési-oktatási intézményi pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek, intézményi pedagógiai dokumentumok elemzése, azok intézményi elkészítésének és alkalmazásának segítése,
- az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény, intézménytípus esetében,
- nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási programok kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézmény, vagy az intézményrendszer egésze vonatkozásában,
- egyéni szakmai tanácsadás,
- a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok segítése.
Szaktanácsadói tevékenység
Tantárgygondozó szaktanácsadás
A tantárgygondozó szaktanácsadói látogatások célja a folyamatban részt vevő pedagógus életpályán történő eredményes előre haladásának támogatása; a folyamatban részt vevő pedagógus munkájának a szakterületével, munkakörével összefüggő szakmódszertani segítése, és a pedagógusok szakmai kompetenciái kiteljesedésének segítése. A szaktanácsadók kulcsszereplői annak a prioritást élvező feladatnak, hogy az intézményeket és a pedagógusokat hozzásegítsék a sikeres pedagógus minősítés eléréséhez, a pedagógus-életpályarendszerben való könnyebb eligazodáshoz.
Tematikus szaktanácsadás
A tematikus szaktanácsadás elsősorban komplex, intézményi szinten megjelenő tanácsadás. Az e területen dolgozó szaktanácsadók jellemzően intézményi csoportokkal dolgoznak, komplex tevékenységeket megvalósítva.
A szaktanácsadói tevékenységet az alábbi szakterületeken szervezünk:
a) Tantárgygondozói szakterületek:
- Tanítói,
- Magyar nyelv és irodalom,
- Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével),
- Matematika,
- Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret,
- Erkölcstan, Etika, Filozófia,
- Biológia, Egészségtan, Természetismeret,
- Fizika, Természetismeret,
- Kémia, Természetismeret,
- Földrajz, Természetismeret,
- Művészetek,
- Informatika,
- Technika, Életvitel és gyakorlat,
- Testnevelés és sport,
- Alapfokú művészetoktatási,
- Szakképzési (a szakmacsoport megnevezésével),
- Kollégiumi,
- Iskolai könyvtári,
b) Intézményfejlesztési szakterület,
c) Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület,
d) Konfliktuskezelési szakterület,
e) Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület,
f) Pedagógiai mérés-értékelési szakterület,
g) Óvodapedagógusi szakterület,
h) Digitális pedagógiai szaktanácsadó,
i) Gyógypedagógiai szakterület.
Jogszabályi háttér:
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. 19. §
48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről
326/2013 (VIII. 30) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
A Pedagógiai Oktatási Központok éves munkatervük összeállítását, ezen belül a szaktanácsadói tevékenység megtervezését az Oktatási Hivatal évente megnyíló központi igényfelmérőjében leadott intézményi kérések alapján végzi.
További szaktanácsadói tevékenység igénylése írásban a szaktanacsadas.pokpecs@oh.gov.hu e-mail címre küldött intézményvezetői kérésben lehetséges. A kéréseket a szaktanácsadói szabad kapacitás függvényében teljesítjük.