Szaktanácsadás, tantárgygondozás
.
Jogszabályi háttér:
- 2011. évi CXC. tv. A nemzeti köznevelésről 19. §
- 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet 3. §, 12-15. § a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről
- A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
Szaktanácsadás, tantárgygondozás
Feladata
- A nevelési-oktatási intézményben a pedagógiai tevékenység elemzéséhez szükséges, a helyzetelemzést megalapozó dokumentumok feltárása és összegzése a látogatott intézmény, pedagógus munkájával kapcsolatban,
- a helyi nevelési-oktatási intézményi nevelési, tantervi-tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzése, helyi alkalmazásuk vizsgálata, segítése,
- a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógus tankönyv, taneszköz alkalmazásának, továbbá pedagógiai módszereinek vizsgálata, kiválasztásuk támogatása,
- nevelési tevékenységek, tanóra és más pedagógiai célú foglalkozás látogatása, a vizsgált tanórák, foglalkozások értékelése,
- óra és foglalkozáslátogatást követően a tapasztalatok közös feldolgozása az érintett pedagógussal, munkaközösség vezetővel, intézményvezetővel,
- a látogatott pedagógus számára személyre szabott fejlesztési és továbbképzési javaslatok megfogalmazása,
- javaslatok megfogalmazása az intézmények belső önértékelésének fejlesztésére.
Szaktanácsadói tevékenység szakterületei
Tantárgygondozó szaktanácsadás
Szakterületek:
- Tanítói
- Magyar nyelv és irodalom
- Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével)
- Matematika
- Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret
- Erkölcstan, Etika, Filozófia
- Biológia, Egészségtan, Természetismeret
- Fizika, Természetismeret
- Kémia, Természetismeret
- Földrajz, Természetismeret
- Művészetek
- Informatika, digitális kultúra
- Technika, Életvitel és gyakorlat
- Testnevelés és sport
- Alapfokú művészetoktatási
- Szakképzési (a szakmacsoport, ágazat, tanulmányi terület megnevezésével)
- Kollégiumi
- Iskolai könyvtári
Óvodai szaktanácsadás
- Óvodapedagógusi szakterület
A sajátos pedagógiai területekhez kapcsolódó szaktanácsadói szakterületek és azok ellátásához kapcsolódó speciális szaktanácsadói feladatok:
Intézményfejlesztési szakterület:
- az intézményvezetés támogatása a pedagógiai célok elérését segítő intézményi környezet kialakításában és fenntartásában,
- az intézményi szervezeti tanulás (a nevelőtestület önképzésének) támogatása szakmai műhelyek szervezésével és tartásával,
- az intézményvezetés támogatása az önértékelés eredményeire épülő fejlesztések megtervezésében és végrehajtásában,
- a nevelőtestület, támogatása az önértékelés eredményeire épülő fejlesztések megtervezésében és végrehajtásában,
- az önértékelési folyamat támogatása (vezetői, intézményi, pedagógus),
- az intézményi intézkedési terv elkészítésének, felülvizsgálatának segítése,
- az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez kapcsolódó intézkedési terv elkészítésének támogatása,
- az intézményi önértékelés eredményeire épülő intézkedési terv elkészítésének, felülvizsgálatának támogatása.
Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület:
- hátrányos helyzetű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: az esélyteremtő intézményfejlesztési folyamat azonosítását és megvalósulását támogató eljárások, módszerek, gyakorlatok megismertetése és terjesztése; az esélyteremtő intézményfejlesztés megvalósítását támogató módszerek, gyakorlatok megismertetése; az intézmény hátránykompenzáló gyakorlatának támogatása,
- sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás; támogatás a differenciált nevelés-oktatás megvalósításában; támogatás az integráció feladatainak az intézmény alapdokumentumaiban történő megjelenítéséhez,
- beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: támogatás fejlesztő pedagógusi tevékenységekhez; támogatás az integrált tanuló, gyermek nevelésében-oktatásában részt vevő pedagógusok számára; támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás,
- kiemelten tehetséges gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: a tehetségek felismerésének folyamatának, eszközeinek megismertetése, terjesztése; támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; támogatás a tehetséggondozás intézményi stratégiájának és formáinak kialakításához; támogatás a tehetséggondozás feladatainak az intézmény alapdokumentumban történő megjelenítéséhez.
Konfliktuskezelési szakterület:
- a konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése érdekében tervezhető intézkedések támogatása,
- az intézményen belüli és az intézményi partnerekkel történő eredményes kommunikációt segítő módszerek megismertetése,
- pedagógusok felkészítése a kialakult konfliktusok erőszakmentes, konstruktív kezelésére.
Pedagógiai mérés-értékelési szakterület:
- pedagógiai mérési-értékelési rendszer működtetéséhez kapcsolódó pedagógiai-szakmai szolgáltatás biztosítása,
- országos pedagógiai mérések intézményi eredményei értelmezésének, hasznosításának segítése,
- a helyi tantervek végrehajtásával kapcsolatos pedagógiai mérésekhez kapcsolódó tanácsadás nyújtása,
- a neveléssel összefüggő mérési eszközök alkalmazásának segítése, ajánlása a köznevelési intézmények részére,
- hagyományos és digitális feladatbankok és mérőeszközök alkalmazásának segítése,
- a nevelési-oktatási intézmények belső pedagógiai értékelési rendszerének kialakítását segítő tanácsadás feladatainak ellátása,
- a gyermekek, tanulók tevékenységeinek értékelése során alkalmazott diagnosztikus és fejlesztő értékelés alkalmazásának támogatása,
- a pedagógiai mérések eredményeinek feldolgozását követő, az intézményfejlesztést támogató szakmai szolgáltatás nyújtása,
- pedagógiai és komplex intézményértékelési módszerek és eszközök megismertetése és terjesztése.
Digitális pedagógiai szakterület:
- a tudásmegosztást szolgáló digitális eszközök, online alkalmazások, internetes szolgáltatások gyakorlati alkalmazásának segítése,
- a digitális technológiák tudatos és etikus használatának megismertetése, terjesztése.
Gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai szakterület:
- támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez,
- szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás,
- támogatás a differenciált nevelés-oktatás megvalósításában,
- támogatás az integráció feladatainak az intézmény alapdokumentumaiban történő megjelenítéséhez.
Vezető szaktanácsadók
2019. február 12-én a IV. Országos Szaktanácsadói Konferenciáján átvették a két évre szóló vezető szaktanácsadói megbízást vezető szaktanácsadóink:
Szaktanácsadó neve |
Munkaközösség |
Balatincz Gyöngyi |
Intézménytámogatás |
Baloghné Biró Mária |
Humán I. |
Bathó Edit |
Pedagógiai értékelés |
Dr. Gyeneseiné Kaszás Hajnalka |
Óvodapedagógusi |
Horváth Edit |
Humán II. |
Nagy Judit |
Intézményfejlesztési |
Pánczél István |
Reál |
Szilágyiné Dorcsi Gabriella |
Tanítói |
A szakterületért felelős munkatársak: