Szaktanácsadás, tantárgygondozás

A szaktanácsadás szakmai szolgáltatás ellátásának eszközei és módszerei

Tantárgygondozó szaktanácsadás

  • a nevelési-oktatási intézményben a pedagógiai tevékenység elemzéséhez szükséges, a helyzetelemzést megalapozó dokumentumok feltárása és összegzése a látogatott intézmény, pedagógus munkájával kapcsolatban,
  • a helyi nevelési-oktatási intézményi nevelési, tantervi-tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzése, helyi alkalmazásuk vizsgálata, segítése,
  • a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógus tankönyv, taneszköz alkalmazásának, továbbá pedagógiai módszereinek vizsgálata, kiválasztásuk támogatása,
  • nevelési tevékenységek, tanóra és más pedagógiai célú foglalkozás látogatása, a vizsgált tanórák, foglalkozások értékelése,
  • óra és foglalkozáslátogatást követően a tapasztalatok közös feldolgozása az érintett pedagógussal, munkaközösség vezetővel, intézményvezetővel,
  • a látogatott pedagógus számára személyre szabott fejlesztési és továbbképzési javaslatok megfogalmazása,
  • javaslatok megfogalmazása az intézmények belső önértékelésének fejlesztésére.

 

A szaktanácsadói tevékenységek az alábbi szakterületeken szervezendő:

1. Tantárgygondozói szakterületek:

  • Óvodapedagógusi
  • Tanítói
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével)
  • Matematika
  • Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret
  • Erkölcstan, Etika, Filozófia
  • Biológia, Egészségtan, Természetismeret
  • Fizika, Természetismeret
  • Kémia, Természetismeret
  • Földrajz, Természetismeret
  • Művészetek
  • Informatika
  • Technika, Életvitel és gyakorlat
  • Testnevelés és sport
  • Alapfokú művészetoktatási
  • Szakképzési (a szakmacsoport megnevezésével)
  • Kollégiumi
  • Iskolai könyvtári

2. Tematikus szaktanácsadás az országos pedagógiai szakmai szolgáltatások szaktanácsadói feladatainak vonatkozásában a 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§ alapján:

A szaktanácsadói tevékenységet az alábbi szakterületeken szervezzük meg:

  • Az intézményfejlesztési pedagógiai-szakmai szolgáltatás keretében szervezett szaktanácsadás területei elsősorban az intézményszervezési, az intézményműködési helyzetelemző, az intézményvezetés munkáját elemző, szervezetfejlesztő szaktanácsadás.
  • A kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló részére nyújtott nevelést és tanítási-tanulási folyamatot segítő szaktanácsadást.
  • A konfliktuskezelési gyakorlat elterjedését szolgáló szaktanácsadás keretében történő segítségnyújtást ahhoz, hogy a nevelési-oktatási intézmény vezetői, alkalmazottai, szülői szervezete, diákönkormányzata megismerje azokat az eljárásokat, gyakorlatokat, amelyekkel megelőzhető a konfliktushelyzetek kialakulása, illetve amelyekkel feloldhatók a konfliktushelyzetek, orvosolhatók a sérelmek.
  • A hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelésének, nevelés-oktatásának megszervezését és ellátását segítő szaktanácsadás köréből az integrációs pedagógiai rendszer (a továbbiakban: IPR)-alapú pedagógiai, módszertani tevékenységet elemző, valamint az intézményszervezési, intézményműködési helyzetelemző szaktanácsadást, az esélyegyenlőség-elvű oktatásszervezési tevékenységet elemző, módszertani szaktanácsadást, fejlesztéstámogató szaktanácsadást.
  • Az országos pedagógiai mérési-értékelés eredmények alapján az intézményértékeléshez kapcsolódó fejlesztési eszközök kidolgozását, országos terjesztését, ennek keretében a szaktanácsadás köréből a segítségnyújtáshoz szükséges országos fejlesztési eszközöket ahhoz, hogy az óvoda és az iskola fenntartója és az óvoda és az iskola vezetői, pedagógusai elkészítsék, bevezessék és végrehajtsák azt az intézkedési tervet, amely a pedagógiai tevékenység színvonalának az emeléséhez szükséges.

3. Általános szaktanácsadás a 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet 3. § alapján:

  • nevelési és tantárgy-pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése,
  • nevelési-oktatási intézményi pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek, intézményi pedagógiai dokumentumok elemzése, azok intézményi elkészítésének és alkalmazásának segítése,
  • az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény, intézménytípus esetében,
  • nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási programok kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézmény, vagy az intézményrendszer egésze vonatkozásában,
  • egyéni szakmai tanácsadás,
  • a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok segítése.

A szaktanácsadás pedagógiai-szakmai szolgáltatási terület dokumentumai:

Kisasszondi Katalin pedagógiai referens, kisasszondi.katalin@oh.gov.hu

Sajtosné Dr. Csendes Gyöngyi pedagógiai referens, Sajtosne.Csendes.Gyongyi@oh.gov.hu

Ujlaki Zsófia pedagógiai referens, Ujlaki.Zsofia@oh.gov.hu

 

 

 

Jogszabályi háttér:

326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról (2015.IX.11. módosítás)

1. A tantárgygondozó szaktanácsadás területei

Alapfokú művészetoktatási terület

Biológia, Egészségtan, Természetismeret

Erkölcstan-Etika Filozófia

Fizika, Természetismeret

Földrajz, Természetismeret

Idegen nyelv

Informatika

Kémia, Természetismeret

Kollégium

Iskolai könyvtári szakterület

Magyar nyelv és irodalom

Matematika

Művészetek:

Ének-zene

Vizuális nevelés

Óvodapedagógus

Tanító

Technika, életvitel és gyakorlat

Testnevelés és sport

Történelem, Társadalmi és állampolgári ismeretek

2. A tematikus szakmai tanácsadás területei

3. Általános szakmai tanácsadás: nem átfogó, 1-1 kiemelt területre kérhető, nem jár óralátogatással.

 

Aktuális programok

Letölthető dokumentumok:

Nyomtatás