A szaktanácsadás, tantárgygondozás területének rövid leírása
A szaktanácsadás, tantárgygondozás területének célja, feladata:
Célja:
- a pedagógusok munkájának fejlesztő célú támogatása,
- pedagógiai szakmódszertani fejlesztő beavatkozások tervezése, szervezése, végrehajtásuk monitorozása,
- a pedagógusok munkájának a szakterületükkel, munkakörükkel összefüggő szakmódszertani segítése,
- a pedagógus munkájával összefüggő szaktanácsadói tevékenységek összegzése, nyilvántartása,
- az intézményvezető pedagógiai munkájának a támogatása,
- felkérésre szakmai konzultáció szervezése,
- a szaktanácsadó tevékenységhez kapcsolódó, az adott tantárgy, szakterület köznevelési feladataihoz kapcsolódó tudományos információ gyűjtése, feldolgozása és közvetítése a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógusok részére,
- részvétel a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezésében.
Feladata:
- A nevelési-oktatási intézményben a pedagógiai tevékenység elemzéséhez szükséges, a helyzetelemzést megalapozó dokumentumok feltárása és összegzése a látogatott intézmény, pedagógus munkájával kapcsolatban,
- a helyi nevelési-oktatási intézményi nevelési, tantervi-tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzése, helyi alkalmazásuk vizsgálata, segítése,
- a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógus tankönyv, taneszköz alkalmazásának, továbbá pedagógiai módszereinek vizsgálata, kiválasztásuk támogatása,
- nevelési tevékenységek, tanóra és más pedagógiai célú foglalkozás látogatása, a vizsgált tanórák, foglalkozások értékelése,
- óra és foglalkozáslátogatást követően a tapasztalatok közös feldolgozása az érintett pedagógussal, munkaközösség vezetővel, intézményvezetővel,
- a látogatott pedagógus számára személyre szabott fejlesztési és továbbképzési javaslatok megfogalmazása,
- javaslatok megfogalmazása az intézmények belső önértékelésének fejlesztésére.
A szaktanácsadás, tantárgygondozás területét érintő jogszabályi háttér:
A szaktanácsadás, tantárgygondozás területén dolgozó munkatársak:
A szaktanácsadás, tantárgygondozás eszközei és módszerei:
- nevelési és tantárgy-pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése,
- nevelési-oktatási intézményi pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek, intézményi pedagógiai dokumentumok elemzése, azok intézményi elkészítésének és alkalmazásának segítése,
- az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény, intézménytípus esetében,
- nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási programok kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézmény, vagy az intézményrendszer egésze vonatkozásában,
- egyéni szakmai tanácsadás,
- a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok segítése.
Szaktanácsadói tevékenység szakterületei:
1. Tantárgygondozói szakterületek:
- Óvodapedagógusi,
- Tanítói,
- Magyar nyelv és irodalom,
- Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével),
- Matematika,
- Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret,
- Erkölcstan, Etika, Filozófia,
- Biológia, Egészségtan, Természetismeret,
- Fizika, Természetismeret,
- Kémia, Természetismeret,
- Földrajz, Természetismeret,
- Művészetek,
- Informatika,
- Technika, Életvitel és gyakorlat,
- Testnevelés és sport,
- Alapfokú művészetoktatási,
- Kollégiumi,
- Iskolai könyvtári,
2. Sajátos pedagógiai terület
Ez elsősorban komplex, intézményi szinten megjelenő tanácsadás. Az e területen dolgozó szaktanácsadók jellemzően intézményi csoportokkal dolgoznak, komplex tevékenységeket megvalósítva.
Intézményfejlesztési szakterület:
- az intézményvezetés támogatása a pedagógiai célok elérését segítő intézményi környezet kialakításában és fenntartásában,
- az intézményi szervezeti tanulás (a nevelőtestület önképzésének) támogatása szakmai műhelyek szervezésével és tartásával,
- az intézményvezetés támogatása az önértékelés eredményeire épülő fejlesztések megtervezésében és végrehajtásában,
- a nevelőtestület, támogatása az önértékelés eredményeire épülő fejlesztések megtervezésében és végrehajtásában,
- az önértékelési folyamat támogatása (vezetői, intézményi, pedagógus),
- az intézményi intézkedési terv elkészítésének, felülvizsgálatának segítése,
- az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez kapcsolódó intézkedési terv elkészítésének támogatása,
- az intézményi önértékelés eredményeire épülő intézkedési terv elkészítésének, felülvizsgálatának támogatása,
Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület:
- hátrányos helyzetű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: az esélyteremtő intézményfejlesztési folyamat azonosítását és megvalósulását támogató eljárások, módszerek, gyakorlatok megismertetése és terjesztése; az esélyteremtő intézményfejlesztés megvalósítását támogató módszerek, gyakorlatok megismertetése; az intézmény hátránykompenzáló gyakorlatának támogatása,
- sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás; támogatás a differenciált nevelés-oktatás megvalósításában; támogatás az integráció feladatainak az intézmény alapdokumentumaiban történő megjelenítéséhez,
- beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: támogatás fejlesztő pedagógusi tevékenységekhez; támogatás az integrált tanuló, gyermek nevelésében-oktatásában részt vevő pedagógusok számára; támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás,
- kiemelten tehetséges gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület: a tehetségek felismerésének folyamatának, eszközeinek megismertetése, terjesztése; támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez; támogatás a tehetséggondozás intézményi stratégiájának és formáinak kialakításához; támogatás a tehetséggondozás feladatainak az intézmény alapdokumentumban történő megjelenítéséhez,
Konfliktuskezelési szakterület:
- a konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése érdekében tervezhető intézkedések támogatása,
- az intézményen belüli és az intézményi partnerekkel történő eredményes kommunikációt segítő módszerek megismertetése,
- pedagógusok felkészítése a kialakult konfliktusok erőszakmentes, konstruktív kezelésére,
Pedagógiai mérés-értékelési szakterület: közreműködés az alább felsorolt feladatok ellátásában
- pedagógiai mérési-értékelési rendszer működtetéséhez kapcsolódó pedagógiai-szakmai szolgáltatás biztosítása,
- országos pedagógiai mérések intézményi eredményei értelmezésének, hasznosításának segítése,
- a helyi tantervek végrehajtásával kapcsolatos pedagógiai mérésekhez kapcsolódó tanácsadás nyújtása,
- a neveléssel összefüggő mérési eszközök alkalmazásának segítése, ajánlása a köznevelési intézmények részére,
- hagyományos és digitális feladatbankok és mérőeszközök alkalmazásának segítése,
- a nevelési-oktatási intézmények belső pedagógiai értékelési rendszerének kialakítását segítő tanácsadás feladatainak ellátása,
- a gyermekek, tanulók tevékenységeinek értékelése során alkalmazott diagnosztikus és fejlesztő értékelés alkalmazásának támogatása,
- a pedagógiai mérések eredményeinek feldolgozását követő, az intézményfejlesztést támogató szakmai szolgáltatás nyújtása,
- pedagógiai és komplex intézményértékelési módszerek és eszközök a megismertetése és terjesztése.
Digitális pedagógiai szakterület:
- a tudásmegosztást szolgáló digitális eszközök, online alkalmazások, internetes szolgáltatások gyakorlati alkalmazásának segítése,
- a digitális technológiák tudatos és etikus használatának megismertetése, terjesztése,
Gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai szakterület:
- támogatás az egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez,
- szakértői vélemények értelmezésében, pedagógiai javaslatok elkészítésében nyújtott támogatás,
- támogatás a differenciált nevelés-oktatás megvalósításában,
- támogatás az integráció feladatainak az intézmény alapdokumentumaiban történő megjelenítéséhez.
Győri POK vezető szaktanácsadói:
Vezető szaktanácsadó neve |
Munkaközösség |
Bacsó Ágnes |
Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek/tanulók nevelése-oktatása |
Beckerné Neuberger Marianna |
Mérés-értékelés |
Bolla Szilvia |
Óvoda |
Csúzyné Harasztosi Julianna |
Humán (Komárom-Esztergom vármegye) |
Jungerné Pőcze Gabriella Ágnes |
Tanító (Komárom-Esztergom vármegye) |
Kocsisné Jenei Erika |
Fenntarthatóságra nevelés |
Lovász Krisztina |
Társadalomtudomány (Komárom-Esztergom vármegye) |
Németh Gáborné |
Tanító (Győr-Moson-Sopron vármegye) |
Pap Adrienn |
Intézményfejlesztés |
Pirkáné Marosi Andrea |
Humán (Győr-Moson-Sopron vármegye) |
Popper Ágnes |
Művészetek |
Széles Imre |
Természettudomány |
Tóth Sándor Csaba |
Humán II. (Győr-Moson-Sopron vármegye) |
Vanyáné Miklós Ildikó Klára |
Matematika, műszaki |
Wanglerné Sabjanics Katalin |
Gyógypedagógia |
Az országos szaktanácsadói névjegyzék az alábbi linken érhető el