A szaktanácsadás, tantárgygondozás területének rövid leírása

A szakterületen dolgozó munkatársaink:

Holperné Villányi Ildikó
vezetői asszisztens
holperne.villanyi.ildiko@oh.gov.hu 0630/639-6019 szaktanacsadas.pokgyor
@oh.gov.hu
Hrubi Ferenc
pedagógiai referens
hrubi.ferenc@oh.gov.hu 0630/6822482
Mosolits Lászlóné
intézményfejlesztési referens
mosolits.laszlone@oh.gov.hu 0670/4518600
Nánai-Simon Nikolett
pedagógiai referens
nanaisimon.nikolett@oh.gov.hu 0630/6822346
Némethné Józsa Ágnes
intézményfejlesztési referens
nemeth.jozsa.agnes.margit@oh.gov.hu 0630/6822353
Pethő Zsoltné
pedagógiai referens
petho.zsoltne@oh.gov.hu 0630/6822346

 

A szaktanácsadás pedagógiai-szakmai szolgáltatási terület dokumentumai:

Jogszabályi háttér:

  • 2011. évi CXC. tv. A nemzeti köznevelésről 19. §
  • 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet 3. §, 12-15. § a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről

Szaktanácsadás, tantárgygondozás célja

  • a pedagógusok munkájának fejlesztő célú támogatása,
  • pedagógiai szakmódszertani fejlesztő beavatkozások tervezése, szervezése, végrehajtásuk monitorozása,
  • a pedagógusok munkájának a szakterületükkel, munkakörükkel összefüggő szakmódszertani segítése,
  • a pedagógus munkájával összefüggő szaktanácsadói tevékenységek összegzése, nyilvántartása,
  • az intézményvezető pedagógiai munkájának a támogatása,
  • felkérésre szakmai konzultáció szervezése,
  • a szaktanácsadó tevékenységhez kapcsolódó, az adott tantárgy, szakterület köznevelési feladataihoz kapcsolódó tudományos információ gyűjtése, feldolgozása és közvetítése a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógusok részére,
  • részvétel a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezésében.

Szaktanácsadás, tantárgygondozás feladata

  • A nevelési-oktatási intézményben a pedagógiai tevékenység elemzéséhez szükséges, a helyzetelemzést megalapozó dokumentumok feltárása és összegzése a látogatott intézmény, pedagógus munkájával kapcsolatban,
  • a helyi nevelési-oktatási intézményi nevelési, tantervi-tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzése, helyi alkalmazásuk vizsgálata, segítése,
  • a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógus tankönyv, taneszköz alkalmazásának, továbbá pedagógiai módszereinek vizsgálata, kiválasztásuk támogatása,
  • nevelési tevékenységek, tanóra és más pedagógiai célú foglalkozás látogatása, a vizsgált tanórák, foglalkozások értékelése,
  • óra és foglalkozáslátogatást követően a tapasztalatok közös feldolgozása az érintett pedagógussal, munkaközösség vezetővel, intézményvezetővel,
  • a látogatott pedagógus számára személyre szabott fejlesztési és továbbképzési javaslatok megfogalmazása
  • javaslatok megfogalmazása az intézmények belső önértékelésének fejlesztésére.

 

Szaktanácsadói tevékenység szakterületei

Tantárgygondozói szakterületek:

  • Óvodapedagógusi,
  • Tanítói,
  • Magyar nyelv és irodalom,
  • Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével),
  • Matematika,
  • Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret,
  • Erkölcstan, Etika, Filozófia,
  • Biológia, Egészségtan, Természetismeret,
  • Fizika, Természetismeret,
  • Kémia, Természetismeret,
  • Földrajz, Természetismeret,
  • Művészetek,
  • Informatika,
  • Technika, Életvitel és gyakorlat,
  • Testnevelés és sport,
  • Alapfokú művészetoktatási,
  • Szakképzési (a szakmacsoport megnevezésével),
  • Kollégiumi,
  • Iskolai könyvtári,

 

A tematikus szaktanácsadás elsősorban komplex, intézményi szinten megjelenő tanácsadás. Az e területen dolgozó szaktanácsadók jellemzően intézményi csoportokkal dolgoznak, komplex tevékenységeket megvalósítva.

Területei:

  • intézményfejlesztési tanácsadás

Az intézményfejlesztési pedagógiai-szakmai szolgáltatás keretében szervezett szaktanácsadás területei elsősorban a következők:

a) az intézményszervezési,

b) az intézményműködési helyzetelemző,

c) az intézményvezetés munkáját elemző, szervezetfejlesztő szaktanácsadás.

  • konfliktuskezelési tanácsadás

Pedagógiai szakmai szolgáltatás keretei között a konfliktuskezelési gyakorlat elterjedését szolgáló országos szaktanácsadói feladatok közé tartoznak a pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetése és használatuk elősegítése az intézményirányítás gyakorlatában, a jogi és pedagógiai-pszichológiai ismeretek átadása a konfliktushelyzetek sikeres megoldásához egyéni és szervezeti szinten.

  • pedagógiai mérés-értékelés

A szolgáltatás célja a pedagógusok pedagógiai értékelési, mérési kultúrájának fejlesztése, szaktudásának bővítése, önfejlődésének támogatása. A köznevelési intézmények belső pedagógiai értékelési rendszerének fejlesztése, kialakítása, a pedagógiai folyamatok mérési eredményekre alapozott megtervezése, a mérési eredmények hasznosítása.

  • a hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelését, oktatását segítő szakmai szolgáltatás

Feladata: az integrációs pedagógiai rendszer (a továbbiakban: IPR)- alapú pedagógiai, módszertani tevékenység támogatása, az esélyegyenlőség-elvű oktatásszervezés támogatása.

  • kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanulók fejlődését támogató szaktanácsadás

A köznevelés rendszerében kiemelt figyelmet igénylő gyermeknek, tanulónak minősül a különleges bánásmódot igénylő (sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő), a kiemelten tehetséges gyermek, tanuló (Nkt. 4.§ 13. pont). A szaktanácsadói tevékenység szükség esetén kiterjedhet közgazdasági, jogi, pénzügyi és egyéb információkra a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók oktatásának-nevelésének megszervezésével kapcsolatosan (48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet 12.§).

A szaktanácsadói névsor az alábbi linken érhető el: http://www.oktatas.hu/kozneveles/nevjegyzekek/szaktanacsadoi_nevjegyzek

Nyomtatás