A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény lemorzsolódással veszélyeztetettnek minősíti azt a tanulót, akinek tudása a félévi értékelésekor nem éri el a közepes (3) szintet az alapfokú nevelés-oktatásban, valamint a 2,5 szintet, amennyiben a középfokú nevelés-oktatásban vesz részt; vagy a megelőző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé.
A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók korai jelző- és támogatórendszere jogszabályi háttere:
A szolgáltatási terület célja:
a) korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetésében közreműködés, a rendszerben rendelkezésre álló intézményi és tagintézményi szintű adatok elemzése, értékelése, és mindezek alapján a szükséges pedagógiai szakmai támogatás meghatározása,
b) a célnak megfelelő pedagógiai eszközök és módszerek megismertetése és terjesztése, a pedagógiai módszerek kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézményben,
c) a beavatkozások előrehaladásának nyomon követése,
d) a lemorzsolódás megelőzése, megakadályozása érdekében történő pedagógiai támogatást segítő szakemberek együttműködésének koordinálása.
A korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer létrehozását és működtetését az EU 2020 korai iskolaelhagyás elleni középtávú stratégiájának megvalósítása teszi szükségessé, és a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 19. § (2) bekezdésének h) pontja 2015. január 1-vel hatályos rendelkezése szabályozza. A korai jelzőrendszer működtetésével, a nevelési-oktatási intézményekben nyilvántartott adatokra épülve (értékelést, elemzést követően), azokat közvetlenül felhasználva jön létre egy olyan pedagógiai munkát támogató rendszer, amely a pedagógusok oktató-nevelő munkáját tudja segíteni, az intézményeket támogatni a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókkal kapcsolatos teendők, beavatkozások megszervezésében, megvalósításában.
Az Egri Pedagógiai Oktatási Központ pedagógiai- szakmai szolgáltatási feladatai:
Azokat az elsősorban pedagógiai-szakmai szolgáltató tevékenységeket tartalmazza, melyeket a Pedagógiai Oktatási Központok (továbbiakban: POK-ok) országosan és egységesen tudnak biztosítani az illetékességi területükön:
1. Pedagógustámogató tevékenységek
2. Intézményvezetést támogató tevékenységek
3. Intézményi fejlesztést támogató tevékenységek
A jelző és pedagógiai támogató rendszer működéséről, a távlati feladatokról további információkat a https://www.oktatas.hu/kozneveles/vegzettseg_nelkuli_iskolaelhagyas/ linkre kattintva olvashatnak.
A szakterületen dolgozó munkatárs:
Tóth Mária | Toth.Maria@oh.gov.hu | +36-96-613-459 |
Aradi Zita | Aradi.Zita@oh.gov.hu | +36-96-613-455 |