A Budapesti POK szervezésében megvalósult programok jógyakorlatai és szaktanácsadóink által írt tantárgyi, műveltségterületi vagy pedagógiai szakmódszertani tájékoztatók, valamint IKT eszközök használatát támogató segédletek olvashatók ezen az oldalon.
Azokat a szakmai tartalmakat tesszük közzé itt, amelyek reményeink szerint a pedagóguskollégák napi munkájában is használható eszközök lesznek. Terveink szerint rendszeresen bővítjük a pedagógia egyes területeihez készült dokumentumok, segédletek tárházát.
Köszönettel fogadjuk visszajelzéseiket az POKBudapest@oh.gov.hu e-mail címen.
![]() |
Az alábbiakban intézménytípusok szerinti felosztásban találják a szakmai anyagokat, de kereshetnek tantárgyak vagy tematikus felosztás szerint is.
Óvoda
Általános iskola alsó tagozat
Általános iskola felső tagozat
Középiskola
Művészeti iskola
Keresés tantárgyak szerint
Keresés tematika szerint
Weblap készítés – digitális módszertani lehetőség óvodapedagógusoknak, a padlet.com bemutatása
Az oktatóvideó megtanítja a padlet használatát. Bemutatja, hogyan lehet programozási tudás nélkül, akár 10 perc alatt weblapot létrehozni, azon tartalmakat megosztani. A megszerzett tudás birtokában az óvodapedagógusok képesek lesznek weblapot üzemeltetni, frissíteni és digitális tudásbázisként pedagógiai munkájuk hasznára is lehet.
Készítette: Eszenyi János informatika szaktanácsadó, Kőbányai Harmat Általános Iskola (2020)
Tájékozódás síkban és térben! – Változatos játéktevékenységek, játékeszközök
Egyszerű alapanyagokból, saját kézzel is könnyedén elkészíthető játékötletek a térben és síkban való tájékozódás, a relációs szókincs fejlesztéséhez. Néhány játékhoz a fenntarthatóság jegyében újrahasznosított alapanyagokból készülnek a kellékek. Nemcsak a játék leírását, hanem az eszközök elkészítésének menetét is olvashatják.
Készítette: Polgár Attiláné óvodapedagógus szaktanácsadó, Csodavilág Óvoda (2020)
Biztonságos internet és digitális eszközhasználat megalapozása az óvodában
A nagycsoportos korú gyermekek többsége már használja a mobileszközöket, ez azonban számos veszélyt is rejt. Az óvodapedagógusok hatékonyan segíthetik a kockázatok csökkentését, irányt mutathatnak a szülők számára a szokások kialakításában. A feldolgozandó tartalmak a különböző óvodai tevékenységi területekbe integráltan jelennek meg.
Készítették az óvoda pedagógusai, összeállították: Nagyné Szabó Etelka köznevelési szakértő és Szépné Vinczencz Katalin óvodapedagógus, Rákosmenti Csicsergő Óvoda (2020)
Komposztáljunk az óvodában is! – jógyakorlat bemutatása
Október 10. a Komposztálás Napja! Sok más óvodában szelektíven gyűjtik a hulladékot egész évben, és játszanak a gyerekekkel szelektív hulladékgyűjtés ihlette játékokat. A jógyakorlat a komposztálást mutatja be, mely valójában szelektív hulladékgyűjtés. „Eredménye”, a kész komposzt, fel is használható!
Készítette: Csicsák Antalné óvodapedagógus, Fővárosi Önkormányzat Óvodája (2020)
Szakmai tájékoztató a kora gyermekkori digitális pedagógia módszertanának szakszerű alkalmazásához
Az óvodavezetők és az óvodapedagógusok nagy része infokommunikációs eszközök használatával kreatívan működtet szolgáltatásokat, melyekkel segítik a szülőket gyermekük otthoni nevelésében. A szakmai tájékoztató támogatást nyújt a kora gyermekkori digitális pedagógia módszertanának szakszerű alkalmazásához; jógyakorlatok, eljárások közreadásával támogatni kívánjuk az intézmények szakszerű online pedagógiai tevékenységét.
Készítették a Budapesti POK óvodapedagógus szaktanácsadói, szerkesztette: Glückné Márton Gyöngyi, a Budapesti POK munkatársa, óvodai szakértő (2020)
Óvodáskorú gyermekek fejlődésének nyomon követése (átdolgozott, frissített változat)
A tanulmány az óvodáskorú gyermekek fejlődésének területeit követi nyomon, kapcsolatát a pedagógiai mérés-értékeléssel. Ismerteti a téma jogszabályi hátterét, a dokumentáció elemeit, elkészítésének szempontjait, valamint a gyermeki fejlődés nyomon követésének helyét az intézményi önértékelés és tanfelügyeleti eljárás folyamatában.
Készítette: Barkóczi Mariann óvodapedagógus szaktanácsadó, Terézvárosi Önkormányzat Fasori Kicsinyek Óvodája, Dr. Böjtös Zoltánné fejlesztő pedagógus, óvodapedagógus szaktanácsadó, Óbudai Hétpettyes Óvoda; Hamvasné Bögre Julianna óvodapedagógus szaktanácsadó, Óbudai Hétpettyes Óvoda; Gerencsér Zita óvodapedagógus szaktanácsadó, Záhonyi Hugóné Óvoda; Gáspár Jánosné óvodapedagógus, Gyermekvilág Óvoda (2019)
Mérés-értékelés az óvodában – egy nemzetközi projekt eredményeinek bemutatása
A Terézvárosi Önkormányzat Fasori Kicsinyek Óvodája nemzetközi pályázatok keretén belül is foglalkozott az óvodai mérés-értékelés témával. A nemzetközi programok során szerzett tapasztalatok, új módszertani ismeretek bemutatása olvasható a beszámolóban, melyből az óvodapedagógusok ötleteket kaphatnak az IKT eszközök változatos használatára az uniós országokban működő intézmények gyakorlatából, valamint megismerhetik az eTwinning program előnyeit.
A beszámolót készítette: Barkóczi Mariann szaktanácsadó, Terézvárosi Önkormányzat Fasori Kicsinyek Óvodája (2018)
Miben rejlik a jó család-óvoda átmenet?
Miben is rejlik a család és az óvoda közötti kiegyensúlyozott átmenet? Az összefoglaló bemutatja a befogadás és partnerség fontosságát tükröző intézményi gyakorlatot: az újszerű szülői értekezletek, ünnepélyek, fogadóórák és egyéb kapcsolattartási formák szervezését és az eredményeket.
Az összefoglalót készítették: Angyalfiné Varga Julianna mesterpedagógus szakértő, Óbudai Hétpettyes Óvoda Törzs utca 2. alatti telephelye; Hamvasné Bögre Juliánna szaktanácsadó, Óbudai Hétpettyes Óvoda (2018)
Óvodai környezetkultúra alakítása, a tárgyi világ újraálmodása az óvodai térben
A tanulmány az esztétikai alapfogalmak tisztázását követően a környezetet meghatározó színelmélettel foglalkozik, hangsúlyozva az óvodák óriási felelősségét a környezetkultúra alakításában, mert a környezeti hatások kitörölhetetlen nyomokat hagynak a gyermekekben. Képeken mutatja be az óvodák tereit, és szól az óvodaszépítő akciók megvalósíthatóságáról.
Készítette: Szabó Orsolya óvodapedagógus szaktanácsadó, Nagykovácsi Kispatak Óvoda (2016)
Stretching feladatok, mozgások négy korosztályra
A stretching speciális izomnyújtási technika, amely az izmok rugalmasságát, a mozgáshoz történő jó adaptációt és a sérülés rizikótényezőinek kivédését segíti elő. Izomzatunkat a számítógép tartós használata, mozgásszegény életmódunk statikusan terheli. A nyak és gerincoszlop tartóizmai kifáradnak és keringési elégtelenség lép fel. Csökken az agy vérellátása, ami fáradtságérzet, figyelemzavar, tanulási nehézség kialakulásához vezet. Stretching (feszítés-lazítás-nyújtás) feladatok, gyakorlatok, mozgások végzésével a tünetek enyhíthetők, illetve elkerülhetők.
Készítette: Dr. Brauswetter Viktorné Tóth Ildikó gyógytestnevelő szakértő, Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat (2020)
Mindennapi kenyerünk
A kenyér egyszerű és egyben nagyszerű téma. A gyerekek rengeteg előzetes ismerettel rendelkeznek, erre épít ez a tantárgyakat átívelő projekt. A tanulók a projekt során maguk fedezik fel a kialakítandó szokásokhoz, a fenntartható életvitel kialakításához szükséges utakat.
Készítette: Budácsik Éva tanító, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (2020)
Űrtartalom mérése, a víz felelősségteljes felhasználása
Felelős vízhasználatra való nevelés a fenntarthatóság jegyében. Folyékony halmazállapotú anyagok mérhető tulajdonságaival való ismerkedés, tapasztalatok gyűjtése az űrtartalmak mérésében mérőedényekkel, mennyiség állandóságának erősítése, űrtartalmak összehasonlítása becsléssel, mérési tapasztalatok leolvasása, mérőszám és mértékegység használata.
Készítette: Jencsikné Végh Adrienn tanító, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (2020)
Környezetvédelem és fenntarthatóság témájának feldolgozása nyelvtanórán
Az óraterv fő témái: A mondatfajtákról tanult nyelvtani ismeretek felelevenítése és alkalmazása különböző nyelvi szintű feladatokban. A mondatok helyesírásáról tanultak alkalmazása a gyakorlatban. Kooperatív módszerekkel az ismeretek aktivizálása, az együttműködés fejlesztése, a felelősségvállalás erősítése. Környezettudatos magatartás alakítása.
Készítette: Erdősiné Gondos Judit tanító, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (2020)
Beiskolázási időszak tervezése – óvoda-iskola átmenet
A beiskolázási időszak jógyakorlata: kapcsolat az óvodákkal, óvodapedagógusokkal, szülőkkel, gyerekekkel. Az előadás ismerteti, hogy az iskola milyen találkozási formákat teremt, hogyan segíti a szülőket gyermekük iskolára való felkészítésében, az osztály kiválasztásában. A műhelymunka keretében a szülők számára ajánlott képességfejlesztő tevékenységeket, eszközöket mutattak be.
A bevezetőt írta és az előadást tartotta: Burucs Erika tanító, szaktanácsadó, Budapest III. Kerületi Bárczi Géza Általános Iskola (2018)
Óvoda-iskola átmenet a Kispesti Vass Lajos Általános Iskolában
A beiskolázás kulcsa a pszichés és a mentális érettség. Nagyon fontos a diákok motivációs szintje, hogy milyen a belső késztetésük az ismeretek befogadására, milyen a feladattudatuk, feladattartásuk, mennyire önállók. Ugyancsak fontos elem a tanulók értelmi képessége, megfelelő tudásszintje, hogy milyen a gondolkodásuk, érdeklődésük, milyen mértékben tudnak figyelni, az új ismeretekre mennyire nyitottak.
Előadó: Siposné Kaszonyi Andrea tanár, Kispesti Vass Lajos Általános Iskola (2018)
Alapozó tanmenet szöveggyűjteménnyel, feladatokkal, mellékletekkel
Nevelve taníts! – kooperatív technikák 3. évfolyamon
Felmérések szerint a pályakezdő fiatalok túlnyomó többsége az első két évben elveszti a munkahelyét. Ennek egyik oka, hogy nem tudnak együttműködni a munkatársaikkal. Hogyan nevelhetjük diákjainkat felelősségteljes, empatikus, segítőkész, jól kommunikáló emberré, miközben igyekszünk megfelelni a Nat követelményeinek is? A kooperatív technikák rendszeres alkalmazásával tanórai keretek között is lehetséges hatékonyan fejleszteni a gyerekek fenti képességeit, így már az iskolába lépés első pillanataitól sokat tehetünk tanítványaink jövőjéért.
A bemutatóórát tartotta: Benkő Zsuzsanna vezető tanító, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (2018)
(Az óratervhez tartozó prezentáció a tanóra közben kap szerepet, vetíthető formában letölthető. Az órán feldolgozott szöveg: A hétpettyes katicabogár.)
Játékpedagógia a tanítási folyamatban 4. évfolyamon
A játékpedagógia az élményszerű tanulás alappillére. A bemutatóórán azt láthatták a kollégák, hogy a játék mint alaptevékenység milyen hatással van a gyermek személyiségére, személyiségfejlődésére és befogadóképességére, milyen tanulási lehetőségek rejlenek a játékban, hogyan lehet játszva tanulni, tanulva játszani.
A bemutatóórát tartotta: Tari Anikó tanítónő, Szadai Székely Bertalan Általános Iskola (2018)
(Az óratervhez tartozó prezentáció a tanóra közben kap szerepet, a honlapról vetíthető formában letölthető.)
A felsős átmenetet segítő olvasási, írás- és számolási készségek mérése alsó tagozaton
Az olvasás, írás és számolás tanításával nemcsak olvasni, írni és számolni tanulnak a gyerekek, hanem olyan összetett képességek is fejlődnek általuk, amin a mai civilizált kultúrák alapulnak. A sebesség mérése konkrét visszajelzést ad az elsajátítás mértékéről, egyszerűen elvégezhető, kézzelfoghatóan mutatja a fejlődést, ezért nemcsak a pedagógusok, de a szülők és a gyerekek számára is könnyen érthető, gyakorlásra ösztönző.
Előadó: László Ágnes fejlesztőpedagógus, Budapest III. Kerületi Bárczi Géza Általános Iskola (2018)
Új tárgyak bevezetése
A Kispesti Vass Lajos Általános Iskolában a természetismeret tantárgyak bevezetése nem hetedik évfolyamon kezdődik, hanem már az alsós évfolyamokon. Az iskola pedagógusai szeretnék megváltoztatni a tanulók viszonyát a nehéznek mondott tantárgyakhoz. Az intézményben számos tanórai és tanórán kívüli tevékenység folyik annak érdekében, hogy a gyermekek minél előbb találkozhassanak a mindennapjaikban tapasztalható természettudományos jelenségekkel és azokat megfelelően tudják értelmezni.
Készítette: Kosztadinovszkyné Sziráki Nikoletta tanár, Kispesti Vass Lajos Általános Iskola (2018)
A gyógypedagógia múltja és jelene, a szegregációtól az inklúzió felé, előadás
A bemutató rövid összefoglaló a gyógypedagógia kialakulásának és történetének állomásairól. A prezentáció áttekintést nyújt az integráció-szegregáció-inklúzió körüli társadalmi viták említése közben a gyógypedagógia hazai fejlődéséről is.
Előadó: Konczné Juhász Andrea vezető szaktanácsadó, Csalogány Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Szakiskola, EGYMI, Kollégium és Gyermekotthon (2018)
„A fülemülék völgyében, Angyal Bandi nyomában..."
Ez a falusi erdei iskolai projekt, egy kicsiny falu – Szanticska – értékeinek bemutatásával, népi mesterségek kipróbálásával, közvetlen megfigyelés és saját tapasztalatszerzés útján a felfedezés örömével ad lehetőséget a környezetvédelem, környezetharmónia, a holisztikus szemléletmód és magatartás kialakítására.
Készítette: Temesvári Miklós tanító szaktanácsadó, Budakeszi Széchenyi István Általános Iskola (2016)
Kinizsi Pál napja Nagyvázsonyban - témanap
Kiegészítő olvasmány – pl. Tatay Sándor: Kinizsi című történelmi regénye – feldolgozása 3. osztályban a történet valós helyszínén. A témanap célja az olvasmány kreatív, játékos, helyzetgyakorlatokkal színesített feldolgozása, a verbális és nonverbális kifejezőeszközök fejlesztése, és egyúttal egy kirándulás, amely csapatépítésként is hasznos lehet.
Készítette: Temesvári Miklós tanító szaktanácsadó, Budakeszi Széchenyi István Általános Iskola (2016)
Learningapps.org vagy Kockalapok.hu - IKT módszertani ajánlat
Módszertani segítségnyújtás a nevelési és tanítási-tanulási folyamatot támogató multimédiás IKT eszközök használatában. A Learningapps és a Kockalapok elnevezésű alkalmazás egy webkettes "tankocka" készítő eszköz, mely regisztráció nélkül is használható, egyszerűen kezelhető és nagyon változatosan felhasználható, folyamatosan bővíthető.
Készítette: Horváth Judit tanító szaktanácsadó, Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola, (2016)
Tehetségazonosítás a pedagógiában
Dávid Mária–Hatvani Andrea–Héjja-Nagy Katalin tanulmányának ismertetése és ajánlása a tehetséges tanulók korai felismeréséhez. Első felében a tehetségazonosítás és a tehetségdiagnosztika legfontosabb szempontjait foglalják össze, második felében egy tehetségszűrő megfigyelési szempontsort kínálnak.
Készítette: Készítette: Temesvári Miklós tanító szaktanácsadó, Budakeszi Széchenyi István Általános Iskola (2016)
Stretching feladatok, mozgások négy korosztályra
A stretching speciális izomnyújtási technika, amely az izmok rugalmasságát, a mozgáshoz történő jó adaptációt és a sérülés rizikótényezőinek kivédését segíti elő. Izomzatunkat a számítógép tartós használata, mozgásszegény életmódunk statikusan terheli. A nyak és gerincoszlop tartóizmai kifáradnak és keringési elégtelenség lép fel. Csökken az agy vérellátása, ami fáradtságérzet, figyelemzavar, tanulási nehézség kialakulásához vezet. Stretching (feszítés-lazítás-nyújtás) feladatok, gyakorlatok, mozgások végzésével a tünetek enyhíthetők, illetve elkerülhetők.
Készítette: Dr. Brauswetter Viktorné Tóth Ildikó gyógytestnevelő szakértő, Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat (2020)
Különböző feladatok, gyors javítás, platformok és feladatlapok matematikaórán
A digitális oktatásban a tanulók munkáinak értékeléséhez kínál különböző, általános és specifikus platformokat, amelyek hatékonyan beépíthetők a saját tanítási gyakorlatunkba. Választ kapunk arra, hogyan lehet különböző adatokkal könnyedén feladni ugyanazt a feladatot, és hogyan javíthatjuk ki rövid idő alatt akár 30 fős osztályban is.
Készítették a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ matematika szaktanácsadói (2020)
Erdei iskola mint fenntarthatósági és digitális projekthét
Hat klán határvidékén van egy felfedezetlen terület, amelyet mindegyik klán meg szeretne szerezni. Ez a terület még érintetlen. A Klánok tanácsa úgy döntött, hogy versennyel dönti el, melyik kláné lesz a terület. Az erdei iskola megújított formában, XXI. századi tanulásszervezési módszerekkel a 9. évfolyamon.
Készítették: Sete Krisztina tanár, Schwarzenberger Magdolna tanár, Czita Zoltán mesterpedagógus, Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium (2020)
Jó móka az újrahasznosítás! Próbáld ki!
Lehetőségek a tanulók környezettudatosságának erősítéséhez, az egészségtudatos magatartásra nevelés és a fenntarthatóság szemléletének alakításához egy ökoiskolában többek között rajzos feladatokkal, időgépmakett és videófilm készítésével. Beszámoló a 2018-2020 között megvalósult versenyekről és eredményeikről.
Készítette: Solymosiné Bakcsi Vera tanár, Újpesti Bene Ferenc Általános Iskola (2020)
Egészséges életmódra nevelés DigiKip módszerrel
A „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!", a takarítás világnapja mottójául választott felszólítás köré szerveződik a bemutatóóra. A Komplex Instrukciós Program különösen jól alkalmazható heterogén tudású csoportokban. Az órán a KIP módszer digitális kompetenciák fejlesztésével társul.
Készítette: Takács Enikő tanító, Budapest IX. Kerületi Molnár Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Áltatalános Iskola (2019)
Portfólióval támogatott tanulás a felső tagozatban és középfokon
Fókusztéma a tanulói portfolio készítésének folyamata és az elkészült portfóliók célszerű értékelése. Rámutat arra, hogy a módszer miként alkalmas a tanulás elősegítésére. Kiváló lehetőség a kompetenciafejlesztésre, valamint a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók lemorzsolódásának megelőzésére is jó módszer lehet.
Készítette: Székely Márta szaktanácsadó, Tóth Csilla Ida szaktanácsadó, Budapesti Műszaki Centrum Than Károly Ökoiskolája, Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Braxátor Mariann szaktanácsadó, Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium; Dr. Láng Gabriella szaktanácsadó, Budapest XVII. Kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium; Nagy Botond szaktanácsadó, Újbudai József Attila Gimnázium; Némethné Nyikos Katalin szaktanácsadó, Budapest XVI. Kerületi Szerb Antal Gimnázium; Oláhné Nádasdi Zsuzsanna szaktanácsadó Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium (2019)
A gyógypedagógia múltja és jelene, a szegregációtól az inklúzió felé, előadás
A bemutató rövid összefoglaló a gyógypedagógia kialakulásának és történetének állomásairól. A prezentáció áttekintést nyújt az integráció-szegregáció-inklúzió körüli társadalmi viták említése közben a gyógypedagógia hazai fejlődéséről is.
Előadó: Konczné Juhász Andrea vezető szaktanácsadó, Csalogány Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Szakiskola, EGYMI, Kollégium és Gyermekotthon (2018)
Módszertani ötletek – gondolatok az ének-zene tanításáról
Az ének-zene tanításhoz nyújt módszertani segítséget az összefoglaló a hazai népdalkincsből merítve, számos zenés játék bemutatásával inspirál aktivitásra az énekórán. Olyan generációkat szeretne nevelni, akik saját koruk divatzenéjén túl szívesen meghallgatják a régmúlt és kortárs idők klasszikus alkotásait is.
Készítette: Rápli Györgyi ének-zene szaktanácsadó, Érdi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola (2017)
Szakirodalmi ajánló a könyvtárhasználati ismeretek tanításához
Linkgyűjtemény és azok rövid tartalmi leírása a könyvtárhasználati ismeretek tanításához az 5-12. évfolyamon. A készítő javaslatokat is ad a felhasználáshoz, illetve a szükséges kiegészítéshez, változtatási lehetőségekhez. A tájékozódást évfolyamok szerinti bontás segíti.
Készítette: Lakatos Ildikó Csilla informatika szaktanácsadó, Csengey Gusztáv Általános Iskola (2016)
IKT alkalmazásának lehetőségei a vizuális kultúra órán
"Leonardo da Vinci" óraterv 6. évfolyamos osztály számára A képzelet világa című tankönyvhöz
Készítette: Medve Katalin köznevelési szakértő, Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola (2016)
Stretching feladatok, mozgások négy korosztályra
A stretching speciális izomnyújtási technika, amely az izmok rugalmasságát, a mozgáshoz történő jó adaptációt és a sérülés rizikótényezőinek kivédését segíti elő. Izomzatunkat a számítógép tartós használata, mozgásszegény életmódunk statikusan terheli. A nyak és gerincoszlop tartóizmai kifáradnak és keringési elégtelenség lép fel. Csökken az agy vérellátása, ami fáradtságérzet, figyelemzavar, tanulási nehézség kialakulásához vezet. Stretching (feszítés-lazítás-nyújtás) feladatok, gyakorlatok, mozgások végzésével a tünetek enyhíthetők, illetve elkerülhetők.
Készítette: Dr. Brauswetter Viktorné Tóth Ildikó gyógytestnevelő szakértő, Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat (2020)
Különböző feladatok, gyors javítás, platformok és feladatlapok matematikaórán
A digitális oktatásban a tanulók munkáinak értékeléséhez kínál különböző, általános és specifikus platformokat, amelyek hatékonyan beépíthetők a saját tanítási gyakorlatunkba. Választ kapunk arra, hogyan lehet különböző adatokkal könnyedén feladni ugyanazt a feladatot, és hogyan javíthatjuk ki rövid idő alatt akár 30 fős osztályban is.
Készítették a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ matematika szaktanácsadói (2020)
Erdei iskola mint fenntarthatósági és digitális projekthét
Hat klán határvidékén van egy felfedezetlen terület, amelyet mindegyik klán meg szeretne szerezni. Ez a terület még érintetlen. A Klánok tanácsa úgy döntött, hogy versennyel dönti el, melyik kláné lesz a terület. Az erdei iskola megújított formában, XXI. századi tanulásszervezési módszerekkel a 9. évfolyamon.
Készítették: Sete Krisztina tanár, Schwarzenberger Magdolna tanár, Czita Zoltán mesterpedagógus, Szigetszentmiklósi Batthyány
Portfólióval támogatott tanulás a felső tagozatban és középfokon
Fókusztéma a tanulói portfolio készítésének folyamata és az elkészült portfóliók célszerű értékelése. Rámutat arra, hogy a módszer miként alkalmas a tanulás elősegítésére. Kiváló lehetőség a kompetenciafejlesztésre, valamint a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók lemorzsolódásának megelőzésére is jó módszer lehet.
Készítette: Székely Márta szaktanácsadó, Tóth Csilla Ida szaktanácsadó, Budapesti Műszaki Centrum Than Károly Ökoiskolája, Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Braxátor Mariann szaktanácsadó, Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium; Dr. Láng Gabriella szaktanácsadó, Budapest XVII. Kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium; Nagy Botond szaktanácsadó, Újbudai József Attila Gimnázium; Némethné Nyikos Katalin szaktanácsadó, Budapest XVI. Kerületi Szerb Antal Gimnázium; Oláhné Nádasdi Zsuzsanna szaktanácsadó Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium (2019)
Az átmenet megkönnyítése az általános iskola 8. osztályából a középiskola 9. osztályába
A program kiemelt témája a tanulók beilleszkedésének segítése. A téma kapcsán mind az előadás, mind az azt követő beszélgetés az alábbi kérdésekre kereste a választ: hogyan támogatható az új közösségbe való beilleszkedés, az új környezet elfogadása, milyen félelmek élhetnek az új iskolával kapcsolatban, és hogyan küzdhetők le, milyen tantárgyi tanulástechnikák állíthatók a sikerélmény megszerzésének szolgálatába.
Készítette: Derczbach Tamás szaktanácsadó és Tóth Mónika szaktanár, fejlesztőpedagógus, Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Keleti Károly Közgazdasági Szakgimnáziuma (2018)
Lemorzsolódás elleni eszközök a mindennapokban
A Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Pogány Frigyes Szakgimnázium részt vett a CroCoos – Előzzük meg a lemorzsolódást! című nemzetközi projektben, amelynek fő célja egy intézményi szintű korai jelzőrendszer bevezetése és alkalmazhatóságának tesztelése volt. A vállalásuk jelentős szemléletváltást, újfajta megközelítést igényelt mind a bevont iskolai csapattól, mind a tanároktól.
Az előadást műhelymunka követte, amely szimulált osztályfőnöki óra keretében KIP-módszerrel mutatta be a CroCooS projekt alatt megismert eszközök gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit.
Készítette: Hakkel Ildikó tanár, Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Pogány Frigyes Szakgimnáziuma (2018)
Módszertani ötletek – gondolatok az ének-zene tanításáról
Az ének-zene tanításhoz nyújt módszertani segítséget az összefoglaló a hazai népdalkincsből merítve, számos zenés játék bemutatásával inspirál aktivitásra az énekórán. Olyan generációkat szeretne nevelni, akik saját koruk divatzenéjén túl szívesen meghallgatják a régmúlt és kortárs idők klasszikus alkotásait is.
Készítette: Rápli Györgyi ének-zene szaktanácsadó, Érdi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola (2017)
Radioaktív bomlástörvény vizsgálata szimulációval
Kísérletleírás, amely a fizika érettségire felkészüléshez ad segítséget a „Kísérletek és egyszerű mérések a középszintű szóbeli vizsgákhoz” című gyűjteményben szereplő „Radioaktív bomlástörvény vizsgálata szimulációval” mérési feladatával, illetve a méréshez készített (GeoGebra) szimulációs alkalmazásokkal.
Készítette: Jánossy Zsolt mesterpedagógus, szaktanácsadó, Gödöllői Török Ignác Gimnázium 2016)
Megvilágítás mérése okostelefonnal és LEGO MINDSTORM Education NXT robottal
A dokumentumban az olvasó egy IKT eszközöket (mobiltelefon, applikációk, számítógépes on- és offline alkalmazások) felhasználó méréssorazattal és a mérési eredmények digitális eszközökkel történő kiértékelésével ismerkedhet meg. A munkaforma alkalmas a projektalapú tanulási folyamat alkalmazására.
Készítette: Jánossy Zsolt mesterpedagógus, szaktanácsadó, Gödöllői Török Ignác Gimnázium (2016)
A fizikaérettségit érintő rendeleti változások
A 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet és a 40/2002. (V. 24.) OM rendelet 2017. január 1-én, illetve 2-án életbelépő változásai könnyen követhető formában. A készítő szándéka, hogy javuljon a fizika tantárgy érettségi vizsgarendszerének nyilvánossága, a vizsgázók esélyegyenlősége, és többen válasszák a fizika érettségit.
Készítette: Jánossy Zsolt mesterpedagógus, szaktanácsadó, Gödöllői Török Ignác Gimnázium (2016)
A Moodle elektronikus oktatási környezet használata az iskolában
A Moodle, egy nagyon népszerű, ingyenes, nyílt forráskódú e-learning rendszer, ami segítséget jelenthet számos diák számára, aki valamilyen okból nem vesz részt a tanítási órákon. Egyszerre alkalmas a tananyag tárolására, szerkesztésére, összeállítására, és a diákok haladásának, tevékenységének nyomon követésére, értékelésére.
Készítette: Bánhegyesi Zoltán† szaktanácsadó Budapest IX. Kerületi Leövey Klára Gimnázium (2016)
E-learning keretrendszerek használatának lehetősége az iskolákban
Az e-learning keretrendszerek – tömeges nyílt online kurzusok, teszt-szerkesztők, geometriai és algebrai oktatóprogramok, virtuális osztályterem – egy nagyon népszerű, folyamatosan bővülő lehetőség, amely jól alkalmazható az oktatásban. Az olvasó megismerkedhet sokoldalú felhasználási lehetőségeivel és területeivel.
Készítette: Bánhegyesi Zoltán† szaktanácsadó Budapest IX. Kerületi Leövey Klára Gimnázium (2016)
Stretching feladatok, mozgások négy korosztályra
A stretching speciális izomnyújtási technika, amely az izmok rugalmasságát, a mozgáshoz történő jó adaptációt és a sérülés rizikótényezőinek kivédését segíti elő. Izomzatunkat a számítógép tartós használata, mozgásszegény életmódunk statikusan terheli. A nyak és gerincoszlop tartóizmai kifáradnak és keringési elégtelenség lép fel. Csökken az agy vérellátása, ami fáradtságérzet, figyelemzavar, tanulási nehézség kialakulásához vezet. Stretching (feszítés-lazítás-nyújtás) feladatok, gyakorlatok, mozgások végzésével a tünetek enyhíthetők, illetve elkerülhetők.
Készítette: Dr. Brauswetter Viktorné Tóth Ildikó gyógytestnevelő szakértő, Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat (2020)
Digitális eszközök használatának lehetőségei az ének-zene tanításában
Hogyan lehet kihasználni a digitális tér adta lehetőségeket a távoktatásban és a tanteremben? Az intézményben gyártottak ritmushangszereket házilag már korábban is, a szakmai anyag szerzője ajándékozott minden gyereknek egy saját metalofont is. Hogy hogyan? Az internet segítségével! A szerző bemutat néhány bevált oktató játékot.
Készítette: Farkasházi Csilla tanító, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (2020)
„Természeti képek" – Digitális képzőművészeti kiállítás, fenntarthatóság a képzőművészetben
„Természeti képek" – Digitális képzőművészeti kiállítás, Jaschik projekt
A kiállított alkotások üzenete, hogy az erőforrások meggondolatlan kezelése, milyen végzetes következményeket hordoz magában. A kiállítók igyekeztek újrahasznosítani olyan emberalkotta tárgyakat, eszközöket, anyagokat, amelyek megfelelő mértékű jelenléte visszaállíthatja a föld egészségét, és próbálták ezt a gondolatot alkotásaikban is kifejezésre juttatni.
Összeállította: Martos Zita művészetoktatás szaktanácsadó, Hubay Jenő Zeneiskola és Alapfokú Művészeti Iskola (2020)
Módszertani ötletek – gondolatok az ének-zene tanításáról
Az ének-zene tanításhoz nyújt módszertani segítséget az összefoglaló a hazai népdalkincsből merítve, számos zenés játék bemutatásával inspirál aktivitásra az énekórán. Olyan generációkat szeretne nevelni, akik saját koruk divatzenéjén túl szívesen meghallgatják a régmúlt és kortárs idők klasszikus alkotásait is.
Készítette: Rápli Györgyi ének-zene szaktanácsadó, Érdi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola (2017)