Ugrás a tartalomhoz

Szakmai hírek, rendezvények

2021. október 13.

A játék és ami mögötte van – módszertani továbbképzés pedagógusoknak

Az Oktatási Hivatal EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú és „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” elnevezésű kiemelt projekt keretén belül a Közép-Magyarországi régióban 5 órás jelenléti és online pedagógus továbbképzéseket szervez.

A továbbképzés tartalma, célja megismerni, megtapasztalni a játék pedagógiai hatását, tulajdonságait és azt, hogy miként alkalmazható változatosan a tanítás-tanulás folyamatában. A képzés során a következő kérdésekre is választ adunk:

Hogyan segíti a játék az élményalapú tanulást? A játék hogyan támogathatja a kritikai gondolkodást, problémamegoldást, kreativitást, önismeretet, közösségfejlődést? Hogyan dolgozzuk fel és értékeljük a játékot?

A továbbképzéseket 13:00-17:10 idősávban tartjuk, 5 *45 perc és 25 perc szünet. A részvétel után Igazolást adunk ki, melynek időtartama a 277/1997. (XII. 22.) sz. Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja szerint a 120 órás kötelező továbbképzésbe beszámítható.

A továbbképzést a projekt finanszírozza, ezért az a Résztvevő számára díjmentes. A továbbképzés részletes programját a jelentkezési linken belül találják meg.

A jelenléti képzések esetében a regisztráció 12:30-13:00 között lesz, a helyszín: 1122 Budapest, Maros utca 19-21. fszt. 006-007. A rendezvényen cateringet nem tudunk biztosítani. A jelentkezőket kérjük, hogy lehetőség szerint a képzésre hozzanak magukkal laptopot. Felhívjuk figyelmüket, hogy a jelenléti képzésen az EMMI 12/2021. (VI.15.) számú egyedi utasítása szerint kizárólag védettségi igazolvánnyal rendelkező személy vehet részt.

„A rendezvényeken való személyes részvétel feltétele a koronavírus elleni védettség igazolásáról szóló 60/2021. (II.12.) Korm. rendelet szerinti, érvényes védettségi igazolvány, illetve a koronavírus elleni védőoltást igazoló applikáció (a továbbiakban együtt: igazolvány) megléte. Az igazolvány meglétét a rendezvény szervezője előzetesen ellenőrzi.”

Jelenléti képzési alkalmak jelentkezési felülete:

https://www.oktatas.hu/konfreg/!KonfReg/index.php/konfreg/index/jatek_es_ami_mogotte_van_JELENLETI

Online képzési alkalmak jelentkezési felülete:

https://www.oktatas.hu/konfreg/!KonfReg/index.php/konfreg/index/jatek_es_ami_mogotte_van_ONLINE

A továbbképzéssel kapcsolatban szívesen állunk rendelkezésére az EFOP3215kepzes@oh.gov.hu e-mail címen.


Októberben folytatódik az Oktatási Hivatal pályaorientációt támogató online eszközeinek megismerését segítő tájékoztató rendezvény

A rendezvény célja, hogy a résztvevők megismerhessék az Oktatási Hivatal által fejlesztett pályaorientációt támogató online eszközöket, azok működését és használatát. A nyolcadik évfolyamos tanulók számára kötelező, a pályaválasztást megalapozó kompetenciák vizsgálatára fejlesztett digitális eszközt, valamint a pályaorientációt támogató komplex online mérőeszközt, a POM-ot.

A tájékoztató rendezvényeken részt vett azon pedagógusoknak, akik áttekintik a POM kézikönyvét, majd ezt követően kitöltenek egy online reflexiós kérdőívet a POM implementálásával kapcsolatban, 5 óra időtartamról szóló továbbképzési igazolást állítunk ki, amely a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja szerint a 120 órás kötelező továbbképzésbe beszámítható. Az igazolást elektronikusan – letölthető (PDF) formátumban – saját e-mail címén keresztül kapja kézhez a résztvevő.

Jelentkezni internetes felületen keresztül lehet. A felületen tudja megadni a regisztrációhoz szükséges személyes adatait és itt tudja kiválasztani az Önnek megfelelő időpontot. Kérjük, a felületen olvassa el az adatvédelmi tájékoztatót is. Ön az alábbi linken keresztül tud regisztrálni:

https://www.oktatas.hu/konfreg/!KonfReg/index.php/konfreg/index/tajekoztato_rendezveny_okt_12_19

tájékoztató időpontja jelentkezési határidő
2021.10.12. 14.00 – 16.00 2021.10.10.
2021.10.19. 14.00 – 16.00 2021.10.15.

 

Érdeklődés és további információk a képzési lehetőségekről: kepzes.efop3213@oh.gov.hu


Őszi Pedagógiai Napok 2021

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ ismét a személyes találkozás lehetőségével szervezi meg kiemelt rendezvényét, az Őszi Pedagógiai Napokat, 2021. október 11-20. között.

Fő téma az együttműködés a pedagógiában. A szakmai programokon foglalkozunk a pedagógus-tanuló, pedagógus-pedagógus, szülő-pedagógus közötti együttműködéssel, de a kooperációt támogató tanítási-tanulási módszerek és a szakmai hálózatok működésének izgalmas kérdéseit is napirendre vesszük. A szakmai napokon a szaktanácsadók és a bázisintézmények pedagógusai tudásmegosztó bemutatókat, műhelyfoglalkozásokat tartanak. A programokat online vagy személyes jelenléttel (az aktuális helyzet szerint) lehet majd látogatni.

Az eseménysorozat október 18-20. között új programelemmel, a Mesterprogramokkal egészül ki: a háromnapos programsorozaton a mester- és kutatótanári fokozatot elért pedagógusok mutatják be nagyobb nyilvánosság előtt témájukat, eredményeiket.

Programfüzet >>

Regisztráció a plenáris előadásra >>

Regisztráció a programokra >>

 


Októberben ismét indul az Oktatási Hivatal pályaorientációt támogató online eszközeinek megismerését segítő tájékoztató rendezvénysorozat

A rendezvény célja, hogy a résztvevők megismerhessék az Oktatási Hivatal által fejlesztett pályaorientációt támogató online eszközöket, azok működését és használatát. A nyolcadik évfolyamos tanulók számára kötelező, a pályaválasztást megalapozó kompetenciák vizsgálatára fejlesztett digitális eszközt, valamint a pályaorientációt támogató komplex online mérőeszközt, a POM-ot.

A tájékoztató rendezvényeken részt vett azon pedagógusoknak, akik áttekintik a POM kézikönyvét, majd ezt követően kitöltenek egy online reflexiós kérdőívet a POM implementálásával kapcsolatban, 5 óra időtartamról szóló továbbképzési igazolást állítunk ki, amely a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja szerint a 120 órás kötelező továbbképzésbe beszámítható. Az igazolást elektronikusan – letölthető (PDF) formátumban – saját e-mail címén keresztül kapja kézhez a résztvevő.

Jelentkezni internetes felületen keresztül lehet. A felületen tudja megadni a regisztrációhoz szükséges személyes adatait és itt tudja kiválasztani az Önnek megfelelő időpontot. Kérjük, a felületen olvassa el az adatvédelmi tájékoztatót is. Ön az alábbi linken keresztül tud regisztrálni:

https://www.oktatas.hu/konfreg/!KonfReg/index.php/konfreg/index/tajekoztato_rendezveny_okt

tájékoztató időpontja jelentkezési határidő
2021.10.04. 14.00 – 16.00 2021.09.29.
2021.10.05. 14.00 – 16.00 2021.09.30.
2021.10.06. 14.00 – 16.00 2021.10.01.
2021.10.07. 14.00 – 16.00 2021.10.02.

Érdeklődés és további információk a képzési lehetőségekről: kepzes.efop3213@oh.gov.hu

 


Összefoglaló a budapesti szakmai tanévnyitó konferenciáról

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2021. augusztus 30-án jelenléti tanévnyitó konferenciát szervezett az ELTE Gólyavár Rendezvényház Nagytermében. A konferencián az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Klebelsberg Központ és az Oktatási Hivatal vezetői tájékoztatták a résztvevőket a 2021/2022. tanévet érintő feladatokról, várható szakmai változásokról. A konferencián az intézményvezetők mellett jelen voltak a tankerületek igazgatói, illetve a szolgáltatási területhez tartozó önkormányzatok és más társintézmények képviselői is.

Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár tájékoztatást adott az előző tanév legfontosabb tapasztalatairól, melynek nagyobb része a járvány elleni védekezés miatt a digitális térben zajlott online oktatás keretében. Előadásában hangsúlyozta, hogy az oktatás egyetlen napra sem állt le, a helyzet váratlansága ellenére a digitális oktatás feltételei megerősödtek, az infrastrukturális fejlesztés mellett elkészült a digitális pedagógiai módszertani ajánlások gyűjteménye is. A 2020/2022. tanévet érintő változások közül kiemelte a tanulók tanulási elmaradásának csökkentését célzó kórházpedagógia jogszabályi megjelenését, ami az innovatív eszközhasználatnak köszönhetően válhat gyakorlattá, és a diabéteszes gyermekek intézményi ellátásával kapcsolatos intézkedésekről is szólt. A tartalmi változásokat említve az átfogóan módosított Nat sarokpontjait emelte ki, és szólt az új tankönyvekről, a 184 új okostankönyv megjelenéséről is. Idén újraindulnak a témahetek, a Határtalanul, a Lázár Ervin Program és a Külföldi Nyelvtanulási Program is.

Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal megbízott elnöke az elmúlt tanévre visszatekintve elmondta, hogy a középfokú felvételi eljárásban sikeres volt az elektronikus adatlapkitöltőrendszer bevezetése, a 2021, május-júniusi érettségi vizsgák bár speciális körülményeket igényeltek a járványhelyzet miatt, biztonságosan lezajlottak. Az új tanévet érintő feladatokról szólva elmondta, hogy a hazai országos pedagógiai mérési rendszerben új korszak kezdődik, a mérési rendszer megújul. Előadásában felhívta a figyelmet a Hivatal által fejlesztett Pályaorientációs mérő- és támogatóeszközre, és szólt a tanévben esedékes szakmai ellenőrzésekről, melyek a kompetenciamérésben alulteljesítő iskolákat fogja érinteni. Bemutatta a feladatellátást segítő fejlesztéseket, a tanfelügyelettel, a minősítési rendszerrel és a tankötelezettséggel kapcsolatos legújabb adatokat, a nyelvvizsgáztatás újdonságait, a pedagógiai-szakmai szolgáltatások eredményeit.

Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese tájékoztatójában beszámolt az Antiszegregációs Munkacsoport tevékenységéről és terveiről, kiemelte a nem állami fenntartók bevonásának szükségességét a Munkacsoport hatékonyságának növelésére. Áttekintette a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók helyzetét a köznevelés rendszerében, bemutatta a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj Program elmúlt hét évének eredményeit. Beszámolójában kitért az EFOP-3.2.4 projekt keretében 2018 óta megvalósult elektronikus eszközkiosztásra és a 2021-es év további terveire, valamint a szintén pályázatok által megvalósult infrastukturális és módszertani fejlesztésekre.

Herczeg Katalin, a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője adatokkal alátámasztva értékelte az elmúlt két tanév során megvalósított szakmai szolgáltatásokat, és tartalomfejlesztési feladatokat. Területenkénti bontásban bemutatta az új tanév terveit, fejlesztési céljait a képzések, szakmai szolgáltatások terén. Kiemelte a lemorzsolódáshoz kapcsolódó veszélyeztetettségi adatokat. A tervek között említette a készülő szakmai műhelyeket, tréningeket, hangsúlyosan szólt a Budapesti POK induló szakmai lapjáról a Pedagógiai LaPOK-ról.
Dugasz János a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ vezető hivatali főtanácsosa Az Oktatási Hivatal tehetségpályázatai című előadásában bemutatta a TehetségKapu platform szolgáltatásait. Az információs rendszer hosszú távú célja a tehetségügy eddigi szerteágazó kezdeményezéseinek és fejlesztéseinek összefogása, rövid távú célja a tehetségek megismerésének támogatása és a hatékony tehetséggondozó módszerek megismertetése.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ szakmai előadásainak prezentációi:


Budapesti Szakmai Tanévnyitó Konferencia

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központja tanévnyitó konferenciát szervez, amelynek keretében az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Klebelsberg Központ és az Oktatási Hivatal vezetői tájékoztatják a résztvevőket a 2021/2022. tanévet érintő feladatokról, várható szakmai változásokról.

A konferencia időpontja: 2021. augusztus 24. kedd, 10 óra

A konferencia helyszíne: Gólyavár Vendéglátó és Rendezvényház Nagyterme
1088 Budapest, Múzeum körút 6-8.

Jelentkezési határidő: 2021. augusztus 23. hétfő, 12.00 óra

Program >>


Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a rendezvény csak védettségi igazolvánnyal látogatható!

Regisztráció >>

 


FELHÍVÁS


III. Kárpát-medencei Pedagógus Szabadegyetem

„Pedagógusok a végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni küzdelem szolgálatában”

Az Oktatási Hivatal „Tematikus együttműködés erősítése a köznevelés és felsőoktatás terén a Kárpát-medence szomszédos országaival” (EFOP-3.10.1-17-2017-00001) projektje 2021. augusztus 13. és 15. között szabadegyetemet szervez a pedagógusok oktató-nevelő munkájának segítésére, jóllétük és teljesítményük támogatására. A rendezvény korlátozott befogadóképessége miatt online részvételre biztosítunk lehetőséget.

A rendezvényhez tartozó részletes program ezen a linken tekinthető meg.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött; részvételi szándékát ezen a regisztrációs linken 2021. augusztus 12., csütörtök 14.00 óráig jelezheti.

 


Összefoglaló a 2020/2021-es tanévben megrendezett Mozgóképalkotó versenyről

Második alkalommal rendezte meg a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ a Mozgóképalkotó versenyt a budapesti és Pest megyei középiskolák 9–11. évfolyamos tanulóinak.

A versenyek pedagógiai célja a digitális képalkotás eszközeivel történő kifejezésmód népszerűsítése, tehetséggondozás: a csoportban történő együttműködés, együttgondolkodás, a kreatív, kritikai látásmód és információs műveltség fejlesztése, problémamegoldás ösztönzése.

>>> Teljes szöveg


Összefoglaló a 2020/2021-es tanévben rendezett informatika alkalmazói versenyekről

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ többéves hagyományt követve idén is informatika alkalmazói versenyt rendezett a fővárosi általános iskolák 5–8. évfolyamos és a budapesti, illetve Pest megyei középiskolák 9–11. évfolyamos tanulóinak.A versenyek pedagógiai célja, hogy a felkészülés során a tanulók minél nagyobb jártasságot szerezzenek az irodai alkalmazások mindennapos felhasználásában, és érdekes gyakorlati feladatok megoldásával bizonyítsák felkészültségüket, mutassák be általános informatikai ismereteiket.

>>> Teljes szöveg


Budapesti és Pest megyei Horváth Mihály középiskolai történelemverseny 2020/2021

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ több éves hagyományt követve, idén is megrendezte a Horváth Mihály középiskolai történelemversenyt a budapesti és a Pest megyei köznevelési intézmények diákjainak.A versenyen 188 tanuló vett részt, a 2021. március 19-én rendezett harmadik fordulóba, a szóbeli, online döntőbe 42-en jutottak be.

>>> Teljes szöveg


Digitális oktatás a gyakorlatban – szaktanácsadók ajánlásai

Weblap készítés – digitális módszertani lehetőség óvodapedagógusoknak, a padlet.com bemutatása>>
Az oktatóvideó a padlet használatát mutatja be, megtanítja, hogyan lehet egyszerűen, programozási tudás nélkül, akár 10 perc alatt weblapot létrehozni, azon tartalmakat megosztani a gyerekek, szülők vagy a nevelőtestület számára. A megszerzett tudás birtokában az óvodapedagógusok képesek lesznek weblapot üzemeltetni, frissíteni és digitális tudásbázisként pedagógiai munkájuk, portfóliójuk hasznára is lehet.
Készítette: Eszenyi János informatika szaktanácsadó

Különböző feladatok, gyors javítás, platformok és feladatlapok matematikaórán>>
Hogyan lehet különböző, de meghatározott, ezáltal nyomon követhető adatokkal könnyedén feladni ugyanazt a feladatot? A különböző eredmények gyors javítása hogyan végezhető el rövid idő alatt egy 30 fős osztályban, 30 „csoport” esetén? Reméljük, mindenki talál hasznos platformot, amelyet gyorsan és hatékonyan be tud építeni a saját tanítási gyakorlatába. Sok sikert kívánunk ehhez!
Készítették: A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ matematika szaktanácsadói

Torna a monitor előtt! MoniTORna alsó és felső tagozatosoknak és a középiskolás korosztály számára>>
A MoniTORna összeállítását napjaink helyzete tette szükségessé. Ez a hiánypótló mozgásanyag-összeállítás a monitorok előtt eltöltött többlet időből adódó káros fiziológiai hatások enyhítését és azok megelőzését is egyaránt szolgálja. A MoniTORna eredendően a különböző korcsoportú gyermekek számára készült, de a felnőtteknek is hasznos.
Készítette: Dr. Brauswetter Viktorné Tóth Ildikó gyógytestnevelő szakértő


Szakmai tájékoztató a kora gyermekkori digitális pedagógia módszertanának szakszerű alkalmazásához

Az óvodavezetők és az óvodapedagógusok nagy része kreatívan alkalmazkodott a járvány okozta rendkívüli helyzethez, és infokommunikációs eszközök használatával működtetnek valamilyen szolgáltatást, amellyel segítik a szülőket gyermekük otthoni nevelésében. Szakmai tájékoztatónkban segítséget szeretnénk nyújtani a kora gyermekkori digitális pedagógia módszertanának szakszerű alkalmazásához, valamint az általunk megismert jógyakorlatok, eljárások közreadásával támogatni kívánjuk az intézmények szakszerű online pedagógiai tevékenységét.

A tájékoztatót készítette Glückné Márton Gyöngyi Budapesti POK; közreműködő szaktanácsadók: Barkóczi Mariann, Béres Péterné, dr. Böjtös Zoltánné, Gerencsér Zita, Gyöngyösi Mária, Hajnal Margit Hajnalka, Hajnal Szilvia, Hamvasné Bögre Juliánna, Kállai Csilla, Lieberné Vilcsek Krisztina, Oláhné Horváth Ildikó, Orosné Dávid Ildikó, Petrovszkiné Krizsán Adrienn, Pocsai Andrea, Polgár Attiláné, Rácz Ágnes, Schneidhoffer Károly Endréné, Seszták  Marianna, Szabó Orsolya Gabriella, Szakadáti Tiborné, Szilágyi Józsefné, Takácsné Gáspár Ildikó, Ujsághy Gyuláné

Tovább a cikkre>>

 

Archívum

 

Tulipános Program – a magyar kultúra helye és szerepe az óvodában

Óvodapedagógusoknak nyújt hasznos információkat és ötleteket a „Tulipános Program – a magyar kultúra helye és szerepe az óvodában” című ingyenes szakmai program. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával meghirdetett workshopon az óvodapedagógusok átfogó képet kaphatnak arról, hogyan lehet a gyermekek korosztályi sajátosságához illeszkedve, korszerű pedagógiai módszerekkel és hagyományos értékekkel jelen lenni az óvoda világában.

A háromórás programot Balatoni Katalin néptáncpedagógus, neveléstudományi kutató, gyakorló pedagógus, az „Így tedd rá!” programgazdája vezeti.

A workshopra a Tulipános Program internetes oldalán lehet regisztrálni. A várható jelentős érdeklődés miatt a programot öt időpontban is meghirdetik április vége és május közepe között.


Tavaszi Pedagógiai Módszertani Napok 2021.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2021. április 19-től egy héten át Tavaszi Pedagógiai Mód­szertani Napokat szervez az online térben, amelyre tisztelettel várjuk pedagógus Kollégáinkat.

A programsorozat keretében az Oktatási Hivatal tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnök­helyettessége tájékoztatást nyújt a tartalomszabályozás átalakulásáról, a tankönyvfejlesztésről, a tan­könyvkatalógus és a Nemzeti Köznevelési Portál használatáról.

A rendezvényen találkozhatnak a testvériskolai kapcsolatok létrejöttét segítő eTwinning programmal, amely az európai iskolák közötti projekt alapú oktatást, együttműködést segíti hét éve már.

Az Oktatási Hivatal bázisintézményeinek kínálatában ismét számos módszertani jógyakorlat bemuta­tására kerül sor többek között az online oktatás, a differenciálás, a drámapedagógia, a tehetséggondozás, az integ­ráció kipróbált, bevált, korszerű módszereinek megosztásával.

A módszertani gyakorlati bemutatók mellett idén az Intézmény és hagyomány című országos nép­zeneoktatási konferencián is részt vehetnek az érdeklődők. A konferencia előadásai ének-zenét, drámapedagógiát, irodalmat, táncot tanító kollégák és minden érdeklődő számára inspirálók lehetnek.

Kedves Kollégák!

A rendezvény előadóival, a bázisintézmények pedagógusaival és munkatársaimmal együtt tisztelettel és szeretettel várjuk Önöket programjainkra!

Herczeg Katalin főosztályvezető
Budapesti POK

Programfüzet

Regisztráció a programokra


Adatok a tanulói lemorzsolódás csökkentéséről 2019/2020. tanév

A korai jelző- és pedagógiai informatikai felületen a 2020/2021. tanév I. félévére vonatkozó ESL adatszolgáltatás 2021. február 10-én zárul, amit statisztikai értékelés, elemzés követ, az előrehaladás eredményéről pedig 2021. április 30-ig kapnak tájékoztatást a nevelési-oktatási intézmények és fenntartójuk. Tájékoztatásul közzétesszük a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ szolgáltatási területén az elmúlt négy tanévben rögzített adatok alapján készült összefoglalót. >>


Az Oktatási Hivatal ebben az évben is létrehozta az on-line igényfelmérő felületet. A kitöltési határidő módosításra került, erről a mai napon a KIR-en keresztül értesítettük a köznevelési intézmények vezetőit. Tisztelettel kérjük, hogy a https://www.oktatas.hu/igenyfelmero oldalon található igényfelmérő űrlapot szíveskedjen 2021. január 15-ig kitölteni.


Az igényfelmérőről további tájékoztatás kérhető a szszo.pszkf@oh.gov.hu e-mail címen.


Összefoglaló az Őszi Pedagógiai Napok 2020 programsorozatról

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2020. október 12. és 16. között szervezte meg az Őszi Pedagógiai Napokat, most először rendhagyó módon, személyes találkozások nélkül. A teljes egészében online rendezvény kiemelt témái a fenntarthatóság és a digitális oktatás pedagógiája volt.

A pedagógus kollégák által a különleges körülmények ellenére vagy talán éppen azért nagy érdeklődéssel kísért rendezvénysorozat 39 online előadásból és bemutatóórából állt. A program részeként írásos szakmai-módszertani anyagok is születtek, amelyek folyamatosan kerülnek fel a honlapunkra.

Az Oktatási Hivatal Bázisintézményeinek több mint kétharmada, 32 fővárosi és Pest megyei intézmény vett részt a megvalósításban, 770 pedagógus látogatta meg az online eseményeket. Az elégedettségi kérdőívek tanúsága szerint a program szakmai színvonala és lebonyolítása 92,3 százalékos sikert mutat!

A rendezvény nyitókonferenciáján Herczeg Katalin, az Oktatási Hivatal Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője rendhagyó online köszöntővel nyitotta meg a plenáris ülést, mely a Központ épületének legnagyobb termében az itt dolgozó kollégák előtt zajlott, megkísérelte visszaadni az előadóknak és az online térben jelenlevő pedagógusoknak az élő közönség előtti szereplés hangulatát.

Dr. Balázs Géza egyetemi tanár, az ELTE Mai Magyar Nyelvi Tanszék oktatója a digitális, képernyős és a hagyományos, lapozgatós olvasás emberi lélekre tett hatásairól beszélt. A posztmodern ember bizonytalanná válik a szélesedő jelenben, tudásszerkezete átalakul. Megemlítette, hogy a papír nem feltétlenül pusztítja az erdőt, a digitalizáció pedig nem feltétlenül védi a környezetet. Kutatások bizonyítják, hogy a papír olvasása az agy más részét aktiválja: jobban érthető, könnyebben megjegyezhető az így olvasott szöveg.

Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ állandó szakértője a Hogyan tanítsunk koronavírus-járvány után? című előadásában a digitális oktatás  problémáiról szólt, amit a kényszerű iskolabezárások hoztak felszínre. A tanulás hatékonyságának növeléséhez lehet jó út a hibrid megoldás, heti egy-két e-learning nap a tantermi oktatással összhangban. A vitathatatlan korszerűségén túl a teljes digitalizáció ellen szól a családi háttér különböző előjelű hatása is.

Prievara Tibor, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium nyelvtanára Mit tanított nekünk a digitális munkarend? alcímmel elemezte a tantermi rutin szokásos elemeinek digitális térben való megjelenési nehézségeit. Kihangsúlyozta, hogy a sikeresség szempontjából alapvető az óra céljának tudatosítása, a sikerfeltételek meghatározása, a hitelesség és a visszajelzés.

Bakos-Hász Zsófia, a Váci Madách Imre Gimnázium iskolapszichológusa lelki egészségünk fenntartásához és fokozásához adott tanácsokat A kiégéstől a virágzásig címet viselő előadásában. Szó volt az optimizmus, az elfogadás és elengedés, az elmélyülés fontosságáról és önmagunk szeretetéről, a szeretetre való képességről is.

A plenáris előadások prezentációi:

 

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ vezetősége és a programot szervező munkatársak ezúton mondanak köszönet a bázisintézményeknek és a bemutatóórákat, műhelyeket, konzultációkat vezető, előadást tartó, közreműködő pedagógusoknak a kiváló jó gyakorlataik megosztásáért.


Lezajlott az 5. fenntarthatósági témahét – Zöld Tündér díjjal tüntették ki az Oktatási Hivatalt

2020. október 5-étől 9-éig tartott az 5. fenntarthatósági témahét, amely hathetes programsorozattal folytatódik. Idén először a Kárpát-medence összes magyar iskoláját meghívták a szervezők. Az 1804 iskolai regisztrációból 121 a határon túlról érkezett.

fenntarthatósági témahét online nyitórendezvényét idén már 4561 regisztrált látogató követte a meghirdetett időpontban, és 24 ezer osztályból összesen 396 ezer diák vett részt a programokon, versenyeken, és tanult végig legalább egy tanórát a témakörönként és korosztályonként elérhető tananyagokból.

Az Oktatási Hivatal (OH) Pedagógiai Oktatási Központjai évek óta a pedagógus-továbbképzések szervezési feladatainak ellátásával támogatják a program sikerét, idén pedig az online tanórák óraterveit is az OH Pedagógiai-szakmai Szolgáltatások Koordinációs Főosztályának munkatársai lektorálták. Az elmúlt évek témahetein nyújtott támogató munkájának elismeréséül az Oktatási Hivatalt idén „a Fenntarthatósági Témahét legaktívabb szakmai partnereként" Zöld Tündér díjjal tüntették ki.

Az idei és a korábbi évek témaheteinek anyagai itt érhetők el.


„Ifjú tudósok” tudományos középiskolai vetélkedő

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Oktatási Hivatal tudományos vetélkedőt hirdet a Magyarországon és a szomszédos országokban élő 11–12. évfolyamos középiskolásoknak.

A vetélkedő célja, hogy a kiemelkedően tehetséges tanulók bemutathassák a történelem, a biológia és a kémia tudományterületeken való jártasságukat, kiemelkedő tudásukat; továbbá hogy példát mutasson a Kárpát-medence államaiban élő középiskolásoknak és a társadalom szélesebb csoportjainak a magas szintű tudásról és a széles körű műveltségről.

Az „Ifjú tudósok” vetélkedőn egyénileg lehet nevezni. A vetélkedő háromfordulós lesz. Az elődöntő mindhárom tudományterületen esetében egy-egy online feladatsor megoldásából áll. A középdöntő már személyes jelenlétet igényel, és három helyszínen: tervezetten Budapesten, Székesfehérváron és Szolnokon rendezik meg. A döntő rövidebb televíziós fordulókból áll majd: az idáig jutó versenyzők Budapesten stúdiókörülmények között mérhetik össze tudásukat.

A tanulók részvételének, nevezésének és szakmai felkészülésének támogatását az érintett középiskola vezetője biztosítja. (A tanulók ugyan egyénileg versenyeznek, de az adott köznevelési intézményen keresztül jelentkeznek, és az Oktatási Hivatal a köznevelési intézménnyel van kapcsolatban.) Egy iskolából többen is jelentkezhetnek. A jelentkezés és a részvétel ingyenes.

További részletek a versenykiírásban olvashatók.

 


ŐSZI PEDAGÓGIAI NAPOK 2020.

2020. október 12-16.

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központja 2020. október 12-16. között szervezi meg az Őszi Pedagógiai Napokat, amelynek kiemelt témái a Fenntarthatóság és a Digitális oktatás pedagógiája.

Mindkét téma időszerűsége vitathatatlan, mindkét kérdéskör hétköznapjaink élő problémája, hiszen a járvány új helyzetet, alkalmazkodási attitűdöket kíván meg az iskolában és az óvodában is. Az idei Őszi Pedagógiai Napok programjai is rendhagyó módon, a digitális térben valósulnak meg: online programok látogatására lesz lehetőség, illetve írásos szakmai anyagokat (ppt, tematikus terv, vázlat stb.) töltünk fel az Oktatási Hivatal honlapjára.

A rendezvény első napján, október 12-én hétfőn plenáris online konferenciát szervezünk, az előadásokon nyelvészeti, pszichológiai, pedagógia és digitális módszertani szempontból is közelítjük témáinkat, a hét további napjain pedig jó gyakorlatok online bemutatása következik.

Bízunk benne, hogy rendezvényünk idén is gazdagítani tudja a pedagógiai-módszertani kultúrát, az intézményközi és szakmai kapcsolatokat, és segít a hálózati együttműködés erősítésében.

Tisztelettel meghívjuk és szeretettel várjuk minden kedves pedagógus kollégánkat!

Az Őszi Pedagógiai Napok rendezvényein a részvétel regisztrációhoz kötött, egy e-mail címről tetszőleges számú programra lehet regisztrálni. A megadott e-mail címre küldjük ki az online programok linkjét (a belépési lehetőséget), ezért fontos a pontos cím megadása. Ha kérdés vagy probléma merülne fel, keressék kollégánkat a Pusztai.Katalin@oh.gov.hu e-mail címen.

Programfüzet>>
Regisztráció a plenáris előadásra>>
Regisztráció az ŐPN programjaira>>
Regisztráció a Diabétesz oktatási program a cukorbeteg gyerekekért című online előadásra>>


Szaktanácsadói tanévnyitó konferencia

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ tisztelettel meghívja és szeretettel várja tanévnyitó konferenciára a szaktanácsadó kollégákat.

Időpont: 2020. augusztus 26. szerda, 10:00 – 14:30 (Érkezés 9:00 órától.)

Helyszín: Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ (1105 Budapest, Szent László tér 7-14.)

A konferencia célja
A konferencia megszervezését különösen fontosnak tartjuk, hiszen az elmúlt hónapok járványügyi helyzete miatt hosszú ideje elmaradtak a személyes találkozások és konzultációk.
Az esemény kiemelt célja, hogy tájékoztatást nyújtson az Oktatási Hivatal 2020/2021-es tanév szaktanácsadói tevékenységet is érintő kiemelt feladatairól, továbbá hogy közösen áttekinthessük a digitális munkarend módszertani tapasztalatait, valamint értékeljük a szaktanácsadók és a Budapesti POK különleges helyzetben megvalósított együttműködését. A konferencia keretében adjuk át a sikeresen pályázó intézmények számára a bázisintézményi címeket.

Megjelenésetekre, részvételetekre nagyon számítunk, ugyanakkor megértéssel fogadjuk, ha bárki is úgy dönt, hogy óvintézkedések mellett sem kíván részt venni a konferencián.

A személyes találkozás jelen helyzetben aktuális kockázatait alaposan és felelősen átgondolva, valamennyi biztonsági óvintézkedésről gondoskodva döntöttünk a konferencia megszervezése mellett, intézkedéseinkkel szeretnénk elősegíteni a reményeink szerint pozitív döntést.

A helyszínt biztosító intézménnyel együttműködésben az alábbi intézkedésekkel gondoskodunk a járványmegelőzési szabályok betartásáról:

A konferencia biztonságos megszervezéséhez kérjük minden kedves vendégünktől az alábbi szabályok betartását:

A konferencia programja

A részvétel regisztrációhoz kötött, ezért kérjük, hogy 2020. augusztus 23. (vasárnap) 24:00 óráig az alábbi linken jelezze szándékát.

Regisztráció >>


In memoriam Csillag Ferenc

„Annál teljesebb az ember, minél hiánytalanabbul szétosztja magát szüntelenül." Ancsel Éva

2020. május 30-án, életének 68. évében elhunyt Csillag Ferenc Tanár Úr, a pedagógiai szakmai szolgáltatás kiemelkedő képviselője.

Csillag Ferenc.png

Csillag Ferenc magyar-ének szakos tanári diplomáját a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Tanárképző Főiskolán elvégezte a fejlesztőpedagógiai és tanulás diagnosztikai szakot, tanügyigazgatási szakértő képesítést az Eszterházy Károly Főiskolán szerzett.

1973-ban a Szív Utcai Általános Iskolában kezdett tanítani, és az Operaház Gyermekkórusának korrepetitora volt, 1987-től két ciklusban az újpesti Viola Utcai Általános Iskola igazgatójaként dolgozott, ezt követően a Budapest Terézváros Polgármesteri Hivatal Tanügyi Irodáját vezette.

1999-től 2012-ig a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója, pedagógiai szakértője volt vezetőképzés, osztályfőnöki munka, kollégiumi nevelés, tanügyigazgatás szakterületeken, 2001-2003 között az Intézet igazgatóhelyetteseként dolgozott.

Számtalan fővárosi és Pest megyei pedagógus vett részt a képzésein, előadásain. A legfelkészültebb előadók közé tartozott, szívesen és nagy lelkesedéssel segített, támogatott mindenkit gyakorlati tapasztalatai megosztásával és széleskörű elméleti tudásával a műhelymunkák során. Néhány, a pedagógusok által gyakran látogatott és kedvelt műhelyfoglalkozásai, továbbképzései közül:
Forrás: MPT képgaléria az MFPI100 rendezvényről

Képzéseinek fókuszában, témától függetlenül – a pedagógus személyisége állt. Egyik publikációjában, A pedagógus felelőssége címűben, a pedagógus legfőbb személyiségvonásának tartja, hogy „megértőknek és elfogadóknak kell lenniük". Megértőnek és elfogadónak lenni. Élete munkásságával és személyiségével mindig, minden szakmai és emberi kapcsolatában hitelesen képviselte ezt a tételt. Nemcsak pedagógiai kérdésekkel lehetett hozzá fordulni az intézetben, kollégaként is nyitott és érzékeny volt mások problémái iránt. Az „FPI-s" évek alatt meghatározó alakjává vált az intézetnek, a szakmai szolgáltatási tevékenységnek.

A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet (később a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet) fontos szakmai fóruma volt a Budapesti Nevelő című folyóirat, melynek 2007-től felelős szerkesztője volt. A kiadvány neki köszönhetően magas színvonalat képviselt a pedagógiai folyóiratok között, és sok pedagógusnak biztosított publikációs lehetőséget. Ő maga is írt szakcikkeket, összefoglalókat a pedagógiai gondolkodás elméleti eredményeiről, a gyakorlat tapasztalatairól és tanulságairól. Rendszeresen publikált más szakmai lapokban is, a neveléstörténet és a pedagógiai nevelés módszertanának számos területén gazdagította tanulmányaival a pedagógusok és pedagógusjelöltek szakirodalmi ismereteit.

Osztályfőnöki műhelytitkok címmel Bíró Ibolyával közösen írt könyve 2005-ben jelent meg, az Utak – tévutak (Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és kezelésére), 2010-ben (társszerző: Takács István), a Hogyan szeressük a gyermeket? 2011-ben kiadott kötetben pedig szerkesztőként működött közre (szerzők: Takács István, Csillag Ferenc és Trencsényi László).

A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézetben töltött évek alatt kiemelt feladata volt a szakmai kapcsolattartás a kerületi pedagógiai szakmai szolgáltató intézetekkel. E fórumok teret és lehetőséget biztosítottak a szakmai tapasztalatcseréknek, a közös gondolkodásnak, az új utak keresésének a pedagógusok és intézményvezetők munkájának támogatásához. Az értekezletek mindig jó hangulatban teltek, Csillag Ferenc őszinte érdeklődéssel, nyitottsággal, a legfrissebb pedagógiai-szakmai információk átadásával inspirálta az együttműködést.

Csillag Ferenc a zene elkötelezett és értő kedvelője volt, a képzőművészetért is rajongott, ezt jelzi, hogy gyűjteményéből 2010-ben a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet Weszely Galériájába kiállítás is szerveződött.

Szakmai tudásával és hitvallásával az erdélyi, szlovákiai, vajdasági magyar pedagógusok is megismerkedhettek. Rendszeres meghívott előadója, trénere volt a Romániai Magyar Pedagógus Szövetség által szervezett Bolyai Nyári Akadémiának 2004 óta. Az osztályfőnöki szakosztály képzéseit tartotta különböző témában változatos módszerekkel. Tudását, műveltségét nagyon tisztelték, nagy érdeklődéssel kísérték a kollégák, de szerették finom humorát, bölcsességét is. Tanár úrnak szólították, amiben nagyfokú tiszteletük és megbecsülésük nyilvánult meg.

2012-től a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézet innovációs osztályvezetői teendőit látta el, majd a Budapesti Zsidó hitközség oktatási osztályán tevékenykedett.
Óraadó tanár volt az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolán, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolai Karán, az Apor Vilmos Katolikus Tanítóképző Főiskolán és a Wesley János Lelkészképző Főiskola Pedagógia szakán is.

Ancsel Éva idézett gondolata jól jellemzi Csillag Ferenc éltútját, aki valóban szétosztotta tudását, hitét a pedagógiáról, a nevelésről. Szüntelenül írt, tanított, nevelt a vele folytatott szakmai, baráti beszélgetéseken keresztül is. Elment egy TANÁR ÚR közülünk, de velünk maradnak írásai, gondolatai; munkatársai, barátai, tanítványai körében szétosztott kedves szavai.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ munkatársai


A bennünk továbbrezgő dallamok…

A „Tiszán innen, Dunán túl” népdaléneklési minősítő verseny döntője ebben az évben a járvány miatt elmaradt.
„Tehetséggondozás, tehetségnevelés, a gyermekek zenei érdeklődésének felkeltése a magyar népi kultúra, néphagyományok megismertetésével, a népdaléneklés elterjesztése, a kodályi és bartóki hagyományok ápolása, az önálló és csoportos előadásmód fejlesztése…”. Ez olvasható a „Tiszán innen, Dunán túl” népdaléneklési minősítő versenyt meghirdető szövegben, mely verseny azonban nemcsak az ott fellépőket minősíti. Természetesen elsősorban a gyermekek mérettetnek meg, akik csodálatos „torokkal”, elbűvölő, istenadta tehetséggel születnek, ám megmérettetik mindenki ezen a programon: a tehetségeket felkutató, felismerő, felkészítő kiváló pedagógusok, a támogató szülők, a zsűriként résztvevő magyar népzenei élet kiemelkedő művészei, és a háttérben munkálkodó összes szervező.

Ezen a versenyen a tanulók csak hangszeres kíséret nélküli népdalcsokorral szerepelhetnek. A tudatos választás során a minősítő versenyen azonos tájegységről válogatott dalokból vagy azonos gyűjtőtől származó dalokból, vagy saját tájegység dalaiból, esetleg egy témakörhöz tartozó népdalcsokorból válogathatják össze műsorukat a fellépők. Három korcsoport, az 5-6. évfolyam, a 7-8. évfolyam, illetve a középiskolai korosztály, és három kategória szerepel minden évben: szólóének, kisegyüttes, énekegyüttes. A kisegyüttes háromtagú lehet, az énekegyüttes öt-nyolc fő. A tiszteletre méltó zsűri nem első, második, harmadik helyezettet, hanem arany, ezüst, bronz és kiemelt arany minősítéseket is ítél.

Ebben az évben is elindult ez a nagy ívű verseny. A fővárosi és a megyei fordulók magas színvonalon még lezajlottak, de a program csúcsa, mondhatnánk koronája, az idén a koronavírus martaléka lett. 

Nem tudjuk megrendezni az országos döntőt, amelynek az elmúlt években az Érdi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola adott otthont, kiváló feltételeket biztosítva a versenyhez. Idesereglett volna idén májusban is az egész országból a csodaszép hangú ifjúság, hogy a közönséget ismét elbűvölve a magyar népi kultúrát, hagyományainkat bemutassa.

Már a második fordulón a gyönyörű népviseletbe ölöltözött gyerekek együtt izgultak, szerettek volna továbbjutni…

(Fotó: Jakab Judit, a Budapesti POK munkatársa)

A versenyt természetesen ismét megrendezzük jövőre! Abban bízunk, hogy a lelkesedés nem tört meg, jönnek majd a fiatalok. Támogatóik és felkészítőik is szeretik ezt a versenyt, és reméljük, annak ellenére készülnek majd, hogy az idén az élet meghiúsította a döntő fordulóját. A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ munkatársai, a résztvevő szaktanácsadó munkatársak, a megrendezést biztosító intézmények és munkatársai mind várják az élményt, az új lehetőséget.

Kerepesi Andrea, a Budapesti POK munkatársa


V. Országos Szaktanácsadói konferencia

Az Oktatási Hivatal ötödik alkalommal rendezi meg szakmai konferenciáját a mesterpedagógus szaktanácsadók számára.

A konferencia célja:
a szaktanácsadás országos rendszerének működtetésében közreműködő mesterpedagógus szaktanácsadók tájékoztatása az aktuális feladatokról, az ismeretek bővítése, a pedagógusok támogatásához szükséges szakmai kompetenciák fejlesztése.

A konferencia helyszíne: Lurdy Konferencia- és Rendezvényközpont (1097 Budapest Könyves Kálmán krt. 12-14.)

Időpontja: 2020. február 18. 10.00 – 15.30

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, ezért kérjük, hogy 2020. január 31-ig jelezze részvételi szándékát a jelentkezési lap kitöltésével az alábbi linken:

Regisztráció >>

Meghívó és részletes program >>


Szakmai támogatás a testnevelés és a sport területén a köznevelésben

A Magyar Diáksport Szövetség az EFOP 3.2.8. kódjelű, T.E.S.I. - 2.0-Beavatkozások a minőségi (inkluzív) testnevelés oktatás és képzés megvalósítása érdekében - című kiemelt projekt keretében, és az Oktatási Hivatallal együttműködésben, egész napos szakmai szemináriumokat fog szervezni az ország minden régiójában, régiónként 1 alkalommal.
A 2020 januárra tervezett programsorozat célja, hogy a testnevelés oktatásához kapcsolódóan, az abban közreműködő tantárgygondozó szaktanácsadó és a pedagógusok minősítő eljárásában közreműködő szakértő testnevelő tanárokat, tanítókat és kollégiumi nevelőket megszólítsa, és szakspecifikus képzési, együttgondolkodási lehetőséget biztosítson a T.E.S.I. 2020 Kormányzati Stratégiában foglalt, ide vonatkozó beavatkozásoknak megfelelően.
Az MDSZ az elmúlt közel 8 évben rendkívül elhivatottan igyekezett az iskolai testnevelésben és diáksportban dolgozó pedagógusokat megszólítani, számos szakmai programmal, ingyenes akkreditált továbbképzéssel és módszertani kiadvánnyal támogatni munkájukat. Ennek mentén fontosnak tartjuk, hogy támogassuk és megszólítsuk a szakértőként és szaktanácsadóként dolgozó, legmagasabban képzett kollégákat is.
A rendezvények meghívóját és programját ezen linken tekintheti meg.
A programra történő regisztrációt későbbi időpontban tesszük lehetővé az érintett szaktanácsadó és szakértő kollégák számára.


ŐSZI PEDAGÓGIAI NAPOK 2019.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2019. november 4-8. között szervezi meg az Őszi Pedagógiai Napokat, amelynek kiemelt témája A fenntarthatóság pedagógiája.

További információ és regisztráció >>


Tájékoztatás a felsőoktatási felvételi eljárás változásairól – 2019. december 10.

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központja 2019. december 10-én tájékoztató értekezletet tartott középfokú intézmények vezetői számára Az érettségi vizsgaszabályzat és a felsőoktatási felvételi eljárás változásai címmel.

A felsőoktatási felvételi eljárás aktuális változásai>>
Előadó: Pethő Judit főosztályvezető, Oktatási Hivatal Felsőoktatási Felvételi Főosztály

A diplomantul.hu honlap pályaorientációt támogató szolgáltatásai>>
Előadó: dr. Vanó Renáta felsőoktatási elnökhelyettes, Oktatási Hivatal


2020. év főbb hírei:


2019. év főbb hírei:


2018. év főbb hírei:


2017. év főbb hírei:


2016. év főbb hírei:

 

A Második Kerületi Pedagógiai Intézet honlapja erre a linkre kattintva érhető el.

vissza az előző menü szintre
ugrás a lap elejére
ugrás a főoldalra
vissza a normál változatra