Az intézményi önértékelés célja
Az intézményi átfogó önértékelés célja, hogy a vezető a nevelőtestület bevonásával az intézményre vonatkozóan meghatározza a kiemelkedő és a fejleszthető tevékenységeket, majd erre építve fejlesztéseket tervezzen, fejlesztési feladatait intézkedési tervben rögzítse, szervezeti és egyéni tanulási, önfejlesztési programokat indítson, hogy azután az újabb önértékelés keretében vizsgálja a programok megvalósításának eredményességét.
Az intézmény az önértékelés során azt vizsgálja, hogyan tudott megfelelni a saját maga által készített pedagógiai programban megfogalmazott céloknak, hol tart a célok megvalósításában.
Az értékelés területei, szempontjai, valamint az értékelés alapját képező intézményre vonatkozó általános elvárások az önértékelésben megegyeznek az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben (tanfelügyeletben) alkalmazott elvárásokkal.
Az intézményi önértékelés és a külső értékelés alapját képező szempontokat és elvárásokat az Oktatási Hivatal által kidolgozott és a köznevelésért felelős miniszter által jóváhagyott, Önértékelési kézikönyv intézménytípusonkénti mellékletei tartalmazzák. Az intézmények ezeket az elvárásokat értelmezik, önmagukra adaptálják és elkészítik az intézményre vonatkozó elvárásrendszert.
Az intézményi önértékelés eredményeit a tanfelügyelet felhasználja az intézményellenőrzés során. Ezért az intézményi önértékelést úgy érdemes megtervezni, hogy az intézmény értékelésének eredménye a tanfelügyeleti látogatás kijelölt időpontja előtt elérhető legyen az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerben.
Az intézményi önértékelés módszerei
Az önértékelés intézményi megszervezése, az önértékelés menete és lezárása
Az intézményi önértékelés koordinálását nagyobb intézményekben az intézmény méretétől függő létszámú munkacsoportnak célszerű végeznie, amelynek tagjait a vezető jelöli ki. Az önértékelés során a csoport tagjainak feladata az önértékelési folyamatba bevonandó további pedagógusok felkészítése, mivel az adatgyűjtés egyes részfeladataiba (dokumentumelemzés, interjúk felvétele, szükség esetén a kérdőíves felméréshez kapcsolódó adatrögzítés) további kollégák is bevonhatók.
Intézmény önértékelésekor a vezető az értékelésben részt vevő kollégák segítségével minden elvárás esetében értékeli az elvárás teljesülését illetve értékelési területenként meghatározza a fejleszthető és a kiemelkedő tevékenységeket.
Az intézményi önértékelés megvalósítása után az intézmények el tudják készíteni a következő 5 éves időszakra vonatkozó intézkedési tervet.
Az önértékelés szakmai standardjai
Az intézményi önértékelést az Oktatási Hivatal által kidolgozott és a köznevelésért felelős miniszter által jóváhagyott standardok szerint kell lefolytatni.
Az Önértékelési kézikönyv intézménytípusonkénti mellékletei rögzítik azokat az általános elvárásokat, amelyek értelmezésével az intézmények megalkothatják saját elvárásrendszerüket, illetve azokat az eszközöket, amelyek segítségével a megadott elvárások teljesülésének vizsgálatához szükséges információk összegyűjthetők.
Az Önértékelési kézikönyv erre a linkre kattintva érhető el.