![]() |
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény kiemelt céljai közé tartozik a tehetséggondozás, amelynek kereteit a Nemzeti Tehetség Program (a továbbiakban: Program) jelöli ki. A Program – amelynek célja Magyarországon és a külhoni magyarlakta területeken a tehetségsegítés fejlesztése – elfogadásával az Országgyűlés 2008. és 2028. között 20 évre kiemelt lehetőséget ad a tehetséges fiatalok hosszú távú, folyamatos és biztonságos támogatására. Ehhez kívánt az Oktatási Hivatal is hozzájárulni a Program keretében elnyert 3 pályázatának a megvalósításával, amelyek a korábbi évek pályázati szakaszaiban elkezdett fejlesztések folytatása.
Az Oktatási Hivatal tehetségpályázatai:
MaTalent 4
A pályázat rövid összefoglalója
A Matematikai Tudásközpont olyan nevelési-oktatási intézmény, amely a matematikában tehetséges tanulók gondozását kiemelt céljának tekinti. Céljai megvalósításához intézményi támogató szakmai csoporttal és támogató programmal rendelkezik. A Tudásközpont meghatározott közigazgatási régióban, adott tevékenységek vonatkozásában országos hatókörrel végzi tevékenységét.
Annak érdekében, hogy a pedagógusok szakmai támogatást kapjanak a tehetséggondozó tevékenységükhöz országos szinten nyolc – általános iskolai bázison működő - Tudásközpont működik, amelyek egységes koncepció, egységes szemlélet alapján biztosítják a matematikai tehetségek és az érintett tehetségfejlesztő szakemberek támogató környezetét.
A Tudásközpontok legfontosabb feladatai:
A Tudásközpontok nyílt tehetséggondozó szakköröket és foglalkozásokat szerveztek a saját és a régió érdeklődő tehetséges tanulói számára, az OH POK által szervezett szakmai napok keretében bemutatták tevékenységüket a régió pedagógusai számára. Részt vettek továbbá a negyedik évfolyamos tanulók körében végzett matematikai tehetségazonosítás feladataiban.
A nyolc Matematikai Tudásközpont földrajzi elhelyezkedését az alábbi ábrán mutatjuk be:
![]() |
A MaTalent4 pályázat keretében is megszervezésre került a negyedik évfolyamos tanulók online tehetségazonosító mérése. Az alkalmazott feladatok a MaTalent korábbi pályázati szakaszában kialakított tartalmi keretmátrix alapján kerültek kiválasztásra, az előző pályázati szakaszban elvégzett próbamérés eredménye alapján megfelelőnek bizonyult feladatok közül.
A tehetségazonosítást négy mérési szakaszban végeztük el. Az egyes szakaszok:
1. 2019. február 11-12
2. 2019. február 13-14
3. 2019. február 18-19
4. 2019. február 20-21
A MaTalent4 pályázat keretében lezajlott online tehetségazonosításban 751 általános iskolai feladatellátási hely 17 773 negyedik osztályos tanulója vett részt. A tanulók közül a mérés eredménye alapján 175 fő teljesített 739 képességpont felett, ők átütő tehetségfejlődésű tanulóként kerültek azonosításra. Kiemelkedő tehetségfejlődésű tanulóként a mérés 1071 tanulót azonosított.
A tehetséges tanulók csoporthatárait a képességskálán az alábbi ábra mutatja:
![]() |
A beazonosított kiemelkedő és átütő tehetségfejlődésű tanulók területi megoszlását az alábbi térképen szemlélteti:
Települések létszámmal jelölve (kék: 6%, lila: 1%)
(kék oszlopok magassága jelzi, hogy az adott településhez mennyi olyan tanuló tartozik, aki a felső 6%-ban teljesített, a lila pedig azt, hogy mennyi teljesített a felső 1%-ban)
![]() |
TehetségKapu 4
A pályázat rövid összefoglalója
A pályázat a TehetségKapu portál (www.tehetsegkapu.hu) további működtetését, illetve informatikai és szakmai továbbfejlesztését célozta. A portálon keresztül lebonyolításra került a 4. évfolyamos matematika tehetségazonosító mérés. Új interaktív és szimulációs típusú problémamegoldásra épülő feladatlapok találhatóak a 13-14 éves tanulói korosztály számára, ezen feladatlapok számát a matematika, szövegértés, természettudomány területén további 30-30 feladattal bővítettük.
A pályázat keretében kiemelt célunk volt, hogy a portál szolgáltatásait a határon túli pedagógus- és tehetséggondozó szervezetek, illetve pedagógusok, tanulók számára is elérhetővé tegyük. Ezen cél megvalósítása érdekében a portál regisztrációs folyamatán is további fejlesztéseket hajtottunk végre.
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny támogatása
A pályázat rövid összefoglalója
A program célja, hogy az OKTV finanszírozása feladathoz méltó legyen.
A versenyek színvonalának, elismertségének megtartása érdekében a támogatás segítségével az Oktatási Hivatal biztosította
![]() |