![]() |
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény kiemelt céljai közé tartozik a tehetséggondozás, amelynek kereteit a Nemzeti Tehetség Program (a továbbiakban: Program) jelöli ki. A Program – amelynek célja Magyarországon és a külhoni magyarlakta területeken a tehetségsegítés fejlesztése – elfogadásával az Országgyűlés 2008 és 2028 között 20 évre kiemelt lehetőséget ad a tehetséges fiatalok hosszú távú, folyamatos és biztonságos támogatására. Ehhez kívánt az Oktatási Hivatal is hozzájárulni a Program keretében elnyert négy pályázatának megvalósításával, amelyek közül három az előző évi pályázati szakaszban elkezdett fejlesztések folytatása.
Az Oktatási Hivatal tehetségpályázatai:
A pályázat összefoglalója
Az Oktatási Hivatal által megvalósított eddigi MaTalent pályázatainak első és második szakaszában elkészültek és kipróbálásra kerültek az általános iskola 4. évfolyamos tanulói matematikai tehetségazonosítására alkalmas eszközök, a „Jelek" elnevezésű megfigyelési szempontsor és a feladatbank. Megtörtént továbbá ezeknek az eszközöknek alkalmassá tétele az online kitöltésre.
A „Jelek" szempontsor és a hozzá tartozó értékelési útmutató a TehetségKapu portálon regisztrált pedagógusok számára hozzáférhető.
A 4. évfolyamon az alábbi tartalmi keretmátrix alapján kezdődött meg a feladatbank létrehozása a matematikában tehetséges gyerekek azonosítása céljából:
|
Feladatlap |
||
Ismeret jellegű feladatok |
Alkalmazás jellegű feladatok |
összesen |
|
Mennyiségek, számok, műveletek |
̴ 18% |
̴ 18% |
̴ 36% |
Hozzárendelések, összefüggések |
̴ 18% |
̴ 18% |
̴ 36% |
Alakzatok, tájékozódás |
̴ 7% |
̴ 7% |
̴ 14% |
Statisztikai jellemzők, valószínűség |
̴ 7% |
̴ 7% |
̴ 14% |
Összesen |
50% |
50% |
100% |
Jelenleg a feladatbankban 88 (MaTalent2), illetve 93 (MaTalent3) tehetségazonosításra alkalmas, kipróbált feladat van.
A MaTalent3 pályázati szakaszban országosan 852 általános iskolai feladatellátási hely 4. osztályos tanulói vettek részt az online tehetségazonosításban. A 852 feladatellátási hely közül 92 komplex fejlesztendő járásban működik. Az idei tanévben minden olyan diák számára lehetővé vált a tehetségazonosításban való részvétel, akik esetében a szülők ehhez hozzájárultak, és akik számára az iskola azt meg tudta szervezni. A 2018 márciusában elvégzett mérésben összesen 19 073 tanuló vett részt.
A résztvevők közül a legjobb eredményt elérő 25%-ot nevezzük tehetségígéretnek, a legjobb 6%-ot elérők a kiemelkedő tehetségfejlődésű tanulók, és közülük a felső 1%-ban teljesítők az átütő tehetségfejlődésű tanulók. A beazonosított kiemelkedő és átütő tehetségfejlődésű tanulók száma 1147.
A beazonosított kiemelkedő és az átütő tehetségfejlődésű tanulók megyei megoszlását az alábbi táblázat mutatja be:
Megye |
MaTalent3 |
|
A felső 1%-ba eső tanulók száma |
A felső 6%-ba eső tanulók száma |
|
Bács-Kiskun |
10 |
58 |
Baranya |
8 |
26 |
Békés |
1 |
23 |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
9 |
68 |
Budapest |
53 |
323 |
Csongrád |
8 |
38 |
Fejér |
13 |
69 |
Győr-Moson-Sopron |
10 |
61 |
Hajdú-Bihar |
10 |
62 |
Heves |
6 |
23 |
Jász-Nagykun-Szolnok |
4 |
30 |
Komárom-Esztergom |
2 |
31 |
Nógrád |
1 |
8 |
Pest |
25 |
149 |
Somogy |
1 |
11 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
9 |
48 |
Tolna |
6 |
22 |
Vas |
4 |
20 |
Veszprém |
8 |
43 |
Zala |
7 |
34 |
Összesen |
195 |
1147 |
Az azonosított kiemelkedő (kék) és átütő (lila) tehetségfejlődésű tanulók elhelyezkedése a térképen:
![]() |
A MaTalent3 pályázat során megkezdte tevékenységét az előző szakaszban kiválasztott három Matematikai Tudásközpont, és sor került további öt új tudásközpont meghívásos pályázat keretében történő kiválasztására is. Az észak-alföldi régió kivételével minden régióban van kiválasztott Matematikai Tudásközpont. Az öt újonnan kiválasztott tudásközpont közül három Tehetségpontként működik, négy az Oktatási Hivatal bázisintézménye, egy pedig komplex fejlesztendő járásban (Borsod-Abaúj-Zemplén megye Edelényi járás) működik. Az újonnan kiválasztott tudásközpontok megkezdték a kapcsolatfelvételt a tehetségazonosítás során a kiemelkedő vagy átütő tehetségfejlődésű tanulóként beazonosított tanulók iskoláival. A területi lefedettséget a következő térkép ábrázolja:
![]() |
A pályázat összefoglalója
Az Oktatási Hivatal strukturális változtatásokat hajtott végre a www.tehetsegkapu.hu információs rendszeren, a regisztrált felhasználók könnyebb eligazodása érdekében. Ennek eredményeként megújult a portál nyitó- és profiloldala.
Új szolgáltatásként jelent meg az országos, megyei, városi és akár online versenyekről, tanulmányi versenyekről szóló tájékoztatás. A portál lehetőséget nyújt a feltöltött versenyek közti böngészésre, a célzott keresésre, a versenyleírások megtekintésére, a tájékozódásra.
A rendszer másik új szolgáltatásának köszönhetően a tanulók – célzottan a 7. évfolyamosok – gyakorló-fejlesztő feladatokkal ismerkedhetnek meg a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén: a TehetségKapu rendszerben elvégzett fejlesztések már 2017 végére lehetőséget biztosítottak a matematika, a szövegértés és a természetismeret sajátosságaihoz igazodó, új típusú interaktív mérések végzésére. Ehhez a mérések feladatbankjával összefüggésben alapvetően a feladatszerkesztőt kellett megújítani, kiegészítve új funkciókkal. A legújabb fejlesztések jóvoltából a Hivatal felhasználója programozási ismeretek nélkül is képes változatos feladatokat szerkeszteni a rendszerben. Az eddig is elérhető feladattípusok (egyszeres/többszörös választás, igaz-hamis kérdések, legördülő menük) mellett új, interaktív feladatoknak alapot biztosító feladattípusok kerültek a rendszerbe.
A TehetségKapu új generációs, interaktív feladatainak az a kifejezett céljuk, hogy minden iskola számára lehetővé tegyék az ilyen feladatok kipróbálását. Az interaktív online feladatlapok a TehetségKapu rendszer Tehetségazonosítás menüpontjából érhetők el a Gyakorló feladatlapok almenüben. A rendszerben elérhető gyakorló feladatlapok kitöltése során a tanulók megismerkedhetnek az online feladatmegoldások, mérések során használt interaktív elemekkel és feladattípusokkal. A rendszerben kétféle feladatlap található:
![]() |
A TehetségKapu rendszerben a 2016/2017-es tanévben kifejlesztették az online mérések alrendszerét, mely intézményi közreműködéssel, intézményi keretek között lehetővé teszi az időszakosan megszervezett online mérések elvégzését. A Hivatal az előző évi online mérések során gyűjtött tapasztalatok alapján a Nemzeti Tehetség Program jelen pályázati szakaszában folytatta a TehetségKapu rendszerben az online mérések végzését lehetővé tevő alrendszer fejlesztését. A finomra hangolást követően az idei tanévben is megszervezték a 4. évfolyamosok matematikai tehetségazonosításának online mérését. A MaTalent3-ban 852 intézményben/feladatellátási helyen több mint 19 ezer negyedikes tanuló vállalkozott önkéntesen, hogy 2018. március 1. és 13. között kitöltse a főmérés online feladatlapjait, amelyeket a januári próbamérés során kipróbált és a statisztikai jellemzők alapján matematikai tehetségazonosításra alkalmas feladatokból állítottak össze a szakemberek.
![]() |
A projekt része volt a TehetségAkadémia című pedagógus-továbbképzést megvalósító oktatók kiválasztása és képzése. A program célja volt a pedagógusok ismereteinek bővítése, kompetenciáik fejlesztése, attitűdjük, szemléletük formálása a köznevelési intézményekben zajló korszerű tehetséggondozó pedagógiai tevékenység megvalósítása érdekében. A képzés során a résztvevők elsajátították a tehetséggondozás korszerű elméleti alapjait és a tehetségazonosítás folyamatmegfigyeléses elméletét. A képzés az elméleti megalapozás mellett olyan gyakorlati elemeket tartalmazott, amelyek a TehetségKapu portál szolgáltatásainak teljes körű megismerését és használatát célozták meg a sokszínű és differenciált tehetséggondozás érdekében. A képzés résztvevői olyan tanulói és intézményi fejlesztési terv elkészítésével bizonyították a tanultak elsajátítását, amely a TehetségKapu honlap szolgáltatásainak, helyi és online tehetségazonosító eszközeinek használatára épült.
A pályázat összefoglalója
A támogatás segítségével az Oktatási Hivatal elemezte a pedagógusok számára nyitva álló, elsősorban a tehetséggondozás terén létesített és folytatott pedagógus-továbbképzéseket. A pályázat célja a tehetséggondozással kapcsolatos képzések és pedagógus-továbbképzések (a továbbiakban: képzések) kutatása, hogy ismert legyen ezek rendszere, leírhatók legyenek jellemzőik, ábrázolhatók legyenek helyszíneik az országban, feltárható legyen működési környezetük, megismerhetők legyenek megvalósítási körülményeik, valamint ismert legyen e képzések hasznosulása és sikeressége a tehetséggondozásban, a képzéseket elvégzett pedagógusok pedagógiai munkájában.
Ennek érdekében:
A kutatás zárótanulmánya megállapította, hogy a jövőben ösztönözni szükséges olyan továbbképzések létesítését, amelyek a kifejezetten nagy hiányterületekre koncentrálnak. Ilyen hiányterület az alkalmazott tehetséggondozói módszer nyomon követése és korrekciója, az egyéni mappa készítése, a hálózati együttműködés és a(z intézményi) tehetség-tanácsadás.
Fontos cél továbbá, hogy a tehetséggondozó továbbképzések ne pusztán megfelelő rendszerben épüljenek fel, és ne csupán a megfelelő témakörökre – köztük a hiányterületekre – koncentráljanak, hanem a minőségük is biztosított, sőt fokozható legyen. Nem kell feltétlenül újfajta (képzésindítási) akkreditációt előírni központilag. Bizonyos ösztönzőkkel az önként vállalt, megfelelő szervezet által tanúsított minőségbiztosítás felé is lehetne terelni a szervezőket, legalább azon továbbképzések esetében, amelyek témája és/vagy óraszáma folytán ez indokoltnak látszik.
A pályázat összefoglalója
A program célja, hogy az OKTV a feladatához méltóbb finanszírozásban részesüljön.
A versenyek színvonalának, elismertségének megtartása érdekében a támogatás segítségével az Oktatási Hivatal biztosította
![]() |