Tájékoztató az Oktatási Hivatal 2017/2018. évi, a Nemzeti Tehetség Program által támogatott (lezárt) pályázatairól

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény kiemelt céljai közé tartozik a tehetséggondozás, amelynek kereteit a Nemzeti Tehetség Program (a továbbiakban: Program) jelöli ki. A Program – amelynek célja Magyarországon és a külhoni magyarlakta területeken a tehetségsegítés fejlesztése – elfogadásával az Országgyűlés 2008 és 2028 között 20 évre kiemelt lehetőséget ad a tehetséges fiatalok hosszú távú, folyamatos és biztonságos támogatására. Ehhez kívánt az Oktatási Hivatal is hozzájárulni a Program keretében elnyert négy pályázatának megvalósításával, amelyek közül három az előző évi pályázati szakaszban elkezdett fejlesztések folytatása.

Az Oktatási Hivatal tehetségpályázatai:

MaTalent 3

  • Pályázati azonosító: NTP-MTKM-M-17-0001
  • A pályázat célja: a matematikai tudásközpontok támogatása
  • A támogatás mértéke és formája: 48 500 000 Ft vissza nem térítendő támogatás.
  • Támogatási időszak: 2017. július 1. – 2018. június 30.

A pályázat összefoglalója

Az Oktatási Hivatal által megvalósított eddigi MaTalent pályázatainak első és második szakaszában elkészültek és kipróbálásra kerültek az általános iskola 4. évfolyamos tanulói matematikai tehetségazonosítására alkalmas eszközök, a „Jelek" elnevezésű megfigyelési szempontsor és a feladatbank. Megtörtént továbbá ezeknek az eszközöknek alkalmassá tétele az online kitöltésre.
A „Jelek" szempontsor és a hozzá tartozó értékelési útmutató a TehetségKapu portálon regisztrált pedagógusok számára hozzáférhető.
A 4. évfolyamon az alábbi tartalmi keretmátrix alapján kezdődött meg a feladatbank létrehozása a matematikában tehetséges gyerekek azonosítása céljából:

Feladatlap

Ismeret jellegű feladatok

Alkalmazás jellegű feladatok

összesen

Mennyiségek, számok, műveletek

̴ 18%

̴ 18%

̴ 36%

Hozzárendelések, összefüggések

̴ 18%

̴ 18%

̴ 36%

Alakzatok, tájékozódás

̴ 7%

̴ 7%

̴ 14%

Statisztikai jellemzők, valószínűség

̴ 7%

̴ 7%

̴ 14%

Összesen

50%

50%

100%

Jelenleg a feladatbankban 88 (MaTalent2), illetve 93 (MaTalent3) tehetségazonosításra alkalmas, kipróbált feladat van.

A MaTalent3 pályázati szakaszban országosan 852 általános iskolai feladatellátási hely 4. osztályos tanulói vettek részt az online tehetségazonosításban. A 852 feladatellátási hely közül 92 komplex fejlesztendő járásban működik. Az idei tanévben minden olyan diák számára lehetővé vált a tehetségazonosításban való részvétel, akik esetében a szülők ehhez hozzájárultak, és akik számára az iskola azt meg tudta szervezni. A 2018 márciusában elvégzett mérésben összesen 19 073 tanuló vett részt.

A résztvevők közül a legjobb eredményt elérő 25%-ot nevezzük tehetségígéretnek, a legjobb 6%-ot elérők a kiemelkedő tehetségfejlődésű tanulók, és közülük a felső 1%-ban teljesítők az átütő tehetségfejlődésű tanulók. A beazonosított kiemelkedő és átütő tehetségfejlődésű tanulók száma 1147.

A beazonosított kiemelkedő és az átütő tehetségfejlődésű tanulók megyei megoszlását az alábbi táblázat mutatja be:

Megye

MaTalent3

A felső 1%-ba eső tanulók száma

A felső 6%-ba eső tanulók száma

Bács-Kiskun

10

58

Baranya

8

26

Békés

1

23

Borsod-Abaúj-Zemplén

9

68

Budapest

53

323

Csongrád

8

38

Fejér

13

69

Győr-Moson-Sopron

10

61

Hajdú-Bihar

10

62

Heves

6

23

Jász-Nagykun-Szolnok

4

30

Komárom-Esztergom

2

31

Nógrád

1

8

Pest

25

149

Somogy

1

11

Szabolcs-Szatmár-Bereg

9

48

Tolna

6

22

Vas

4

20

Veszprém

8

43

Zala

7

34

Összesen

195

1147

Az azonosított kiemelkedő (kék) és átütő (lila) tehetségfejlődésű tanulók elhelyezkedése a térképen:

 

A MaTalent3 pályázat során megkezdte tevékenységét az előző szakaszban kiválasztott három Matematikai Tudásközpont, és sor került további öt új tudásközpont meghívásos pályázat keretében történő kiválasztására is. Az észak-alföldi régió kivételével minden régióban van kiválasztott Matematikai Tudásközpont. Az öt újonnan kiválasztott tudásközpont közül három Tehetségpontként működik, négy az Oktatási Hivatal bázisintézménye, egy pedig komplex fejlesztendő járásban (Borsod-Abaúj-Zemplén megye Edelényi járás) működik. Az újonnan kiválasztott tudásközpontok megkezdték a kapcsolatfelvételt a tehetségazonosítás során a kiemelkedő vagy átütő tehetségfejlődésű tanulóként beazonosított tanulók iskoláival. A területi lefedettséget a következő térkép ábrázolja:

 

TehetségKapu 3

  • Projektkód: NTP-TTKIR-M-17-0001
  • A pályázat célja: a tehetségazonosító és tehetséggondozó tevékenységek nemzeti, komplex információs rendszere működtetésének és fejlesztésének támogatása
  • A támogatás mértéke és formája: 70 000 000 Ft vissza nem térítendő támogatás
  • Támogatási időszak: 2017. július 1. – 2018. június 30.

A pályázat összefoglalója

Az Oktatási Hivatal strukturális változtatásokat hajtott végre a www.tehetsegkapu.hu információs rendszeren, a regisztrált felhasználók könnyebb eligazodása érdekében. Ennek eredményeként megújult a portál nyitó- és profiloldala.
Új szolgáltatásként jelent meg az országos, megyei, városi és akár online versenyekről, tanulmányi versenyekről szóló tájékoztatás. A portál lehetőséget nyújt a feltöltött versenyek közti böngészésre, a célzott keresésre, a versenyleírások megtekintésére, a tájékozódásra.
A rendszer másik új szolgáltatásának köszönhetően a tanulók – célzottan a 7. évfolyamosok – gyakorló-fejlesztő feladatokkal ismerkedhetnek meg a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén: a TehetségKapu rendszerben elvégzett fejlesztések már 2017 végére lehetőséget biztosítottak a matematika, a szövegértés és a természetismeret sajátosságaihoz igazodó, új típusú interaktív mérések végzésére. Ehhez a mérések feladatbankjával összefüggésben alapvetően a feladatszerkesztőt kellett megújítani, kiegészítve új funkciókkal. A legújabb fejlesztések jóvoltából a Hivatal felhasználója programozási ismeretek nélkül is képes változatos feladatokat szerkeszteni a rendszerben. Az eddig is elérhető feladattípusok (egyszeres/többszörös választás, igaz-hamis kérdések, legördülő menük) mellett új, interaktív feladatoknak alapot biztosító feladattípusok kerültek a rendszerbe.
A TehetségKapu új generációs, interaktív feladatainak az a kifejezett céljuk, hogy minden iskola számára lehetővé tegyék az ilyen feladatok kipróbálását. Az interaktív online feladatlapok a TehetségKapu rendszer Tehetségazonosítás menüpontjából érhetők el a Gyakorló feladatlapok almenüben. A rendszerben elérhető gyakorló feladatlapok kitöltése során a tanulók megismerkedhetnek az online feladatmegoldások, mérések során használt interaktív elemekkel és feladattípusokkal. A rendszerben kétféle feladatlap található:

  • A publikus gyakorló feladatlapok mindenki számára elérhetők, bármikor, akár többször is kitölthetők, az elért eredményt a rendszer megmutatja, de nem tárolja.
  • A regisztrációhoz kötött gyakorló feladatlapok a diákoknak a TehetségKapu rendszerbe való regisztrációját és belépését követően érhetők el, tölthetők ki. A zárt gyakorló feladatlapok kitöltésekor a válaszokat a program elmenti, így a tanuló az adott feladatlap részletes oldalán megtekintheti az eredményét. Ugyanazt a zárt gyakorló feladatlapot egy tanuló csak egyszer töltheti ki.

A TehetségKapu rendszerben a 2016/2017-es tanévben kifejlesztették az online mérések alrendszerét, mely intézményi közreműködéssel, intézményi keretek között lehetővé teszi az időszakosan megszervezett online mérések elvégzését. A Hivatal az előző évi online mérések során gyűjtött tapasztalatok alapján a Nemzeti Tehetség Program jelen pályázati szakaszában folytatta a TehetségKapu rendszerben az online mérések végzését lehetővé tevő alrendszer fejlesztését. A finomra hangolást követően az idei tanévben is megszervezték a 4. évfolyamosok matematikai tehetségazonosításának online mérését. A MaTalent3-ban 852 intézményben/feladatellátási helyen több mint 19 ezer negyedikes tanuló vállalkozott önkéntesen, hogy 2018. március 1. és 13. között kitöltse a főmérés online feladatlapjait, amelyeket a januári próbamérés során kipróbált és a statisztikai jellemzők alapján matematikai tehetségazonosításra alkalmas feladatokból állítottak össze a szakemberek.

A projekt része volt a TehetségAkadémia című pedagógus-továbbképzést megvalósító oktatók kiválasztása és képzése. A program célja volt a pedagógusok ismereteinek bővítése, kompetenciáik fejlesztése, attitűdjük, szemléletük formálása a köznevelési intézményekben zajló korszerű tehetséggondozó pedagógiai tevékenység megvalósítása érdekében. A képzés során a résztvevők elsajátították a tehetséggondozás korszerű elméleti alapjait és a tehetségazonosítás folyamatmegfigyeléses elméletét. A képzés az elméleti megalapozás mellett olyan gyakorlati elemeket tartalmazott, amelyek a TehetségKapu portál szolgáltatásainak teljes körű megismerését és használatát célozták meg a sokszínű és differenciált tehetséggondozás érdekében. A képzés résztvevői olyan tanulói és intézményi fejlesztési terv elkészítésével bizonyították a tanultak elsajátítását, amely a TehetségKapu honlap szolgáltatásainak, helyi és online tehetségazonosító eszközeinek használatára épült.

PedTalent

  • Projektkód: NTP-KUT-M-17-0001
  • A pályázat célja: a tehetséggondozást érintő hazai képzések hatékonyságának és eredményességének feltárása
  • A támogatás mértéke és formája: 5 000 000 Ft vissza nem térítendő támogatás
  • Támogatási időszak: 2017. július 1. – 2018. június 30.

A pályázat összefoglalója

A támogatás segítségével az Oktatási Hivatal elemezte a pedagógusok számára nyitva álló, elsősorban a tehetséggondozás terén létesített és folytatott pedagógus-továbbképzéseket. A pályázat célja a tehetséggondozással kapcsolatos képzések és pedagógus-továbbképzések (a továbbiakban: képzések) kutatása, hogy ismert legyen ezek rendszere, leírhatók legyenek jellemzőik, ábrázolhatók legyenek helyszíneik az országban, feltárható legyen működési környezetük, megismerhetők legyenek megvalósítási körülményeik, valamint ismert legyen e képzések hasznosulása és sikeressége a tehetséggondozásban, a képzéseket elvégzett pedagógusok pedagógiai munkájában.

Ennek érdekében:

  • A kutatás különböző szempontok alapján azonosította és csoportosította e képzések jellemzőit (alapító, típus, mennyiség, célcsoport, irányultság, akkreditáció megléte és hossza stb.).
  • Elemezte, hogy az alapított képzések közül melyek indultak el és hányszor, melyek nem, esetleg mi volt a képzés indításának nehézsége, milyen érdeklődés volt a képzések iránt.
  • Vizsgálta a tehetséggondozással foglalkozó pedagógus-továbbképzések tartalmát, tematizálta őket, elemezte a tartalmi súlypontokat. Vizsgálta a képzési tematikák hasonlóságait, különbözőségeit.
  • Vizsgálta továbbá, hogy a képzéseken milyen volt a minimális és az ideális csoportlétszám, milyen költségekkel működtek, milyen finanszírozási elvek érvényesültek a képzések szervezése során, volt-e lehetőség állami támogatás igénybevételére.
  • Feltárta, hogy a képzéseket hány pedagógus végezte el, és milyen eredménnyel, milyen mértékű volt a lemorzsolódás.
  • Vizsgálta a pedagógus-továbbképzések megvalósulásának értékelését a képzés/szakfelelős és a résztvevők szemszögéből.
  • Vizsgálta továbbá a képzések beválását.

A kutatás zárótanulmánya megállapította, hogy a jövőben ösztönözni szükséges olyan továbbképzések létesítését, amelyek a kifejezetten nagy hiányterületekre koncentrálnak. Ilyen hiányterület az alkalmazott tehetséggondozói módszer nyomon követése és korrekciója, az egyéni mappa készítése, a hálózati együttműködés és a(z intézményi) tehetség-tanácsadás.
Fontos cél továbbá, hogy a tehetséggondozó továbbképzések ne pusztán megfelelő rendszerben épüljenek fel, és ne csupán a megfelelő témakörökre – köztük a hiányterületekre – koncentráljanak, hanem a minőségük is biztosított, sőt fokozható legyen. Nem kell feltétlenül újfajta (képzésindítási) akkreditációt előírni központilag. Bizonyos ösztönzőkkel az önként vállalt, megfelelő szervezet által tanúsított minőségbiztosítás felé is lehetne terelni a szervezőket, legalább azon továbbképzések esetében, amelyek témája és/vagy óraszáma folytán ez indokoltnak látszik.

Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny támogatása

  • A pályázati kategória kódja: NTP-TMV-M-17-0002
  • A pályázat célja: a nagy hagyományú és szakmailag elismert versenyek támogatása a 2017/2018. tanévben
  • A támogatás mértéke és formája: 21 000 000 Ft vissza nem térítendő támogatás
  • Támogatási időszak: 2017. július 1. – 2018. június 30.

A pályázat összefoglalója

A program célja, hogy az OKTV a feladatához méltóbb finanszírozásban részesüljön.

A versenyek színvonalának, elismertségének megtartása érdekében a támogatás segítségével az Oktatási Hivatal biztosította

  • az eszközigényes, laboratóriumi körülményeket igénylő természettudományos tantárgyak döntő fordulóinak megvalósítására fordítható – az NTP-TV-M-16 pályázatnak köszönhetően – megemelt összeget, hogy a döntő fordulók körülményei és a kitűzhető feladatok lépést tudjanak tartani a technikai fejlődéssel, a korszerű ismeretekkel;
  • az OKTV egyes fordulóinak megvalósításához szükséges versenyanyagok elkészítésére és a versenydolgozatok javítására, értékelésére fordítható – az NTP-TV-M-16 pályázatnak köszönhetően – megemelt összeget, hogy a feladatkörébe tartozó, szakmailag hasonló szaktudást és munkamennyiséget igénylő, hasonló fontosságú, összetettségű feladatok díjazása egységesebbé váljon;
  • az OKTV-helyezett versenyzők teljesítményének elismerésére fordítható – az NTP-TV-M-16 pályázatnak köszönhetően – megemelt összeget, így a helyezettek az eddigi, jelképes összegnél magasabb díjazásban részesülhettek.
Nyomtatás