Magyar Termék Nagydíjat kapott az Országos kompetenciamérés rendszere

Az Oktatási Hivatal az első államigazgatási szerv, amely az általa kifejlesztett és működtetett szolgáltatásért - országos kompetenciamérési rendszer - elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. Az elismerés megmutatja, hogy a hivatal képes felvenni a versenyt a piaci szolgáltatások színvonalával.

Magyar Termék NagydíjA Magyar Termék Nagydíjjal a fogyasztói alapjogoknak, fogyasztóvédelmi és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő magas minőségű termékeket, szolgáltatásokat és előállítóikat ismerik el. Idén 15. alkalommal hirdették meg a pályázatot, amelynek keretében 1998. óta összesen 284 Nagydíjat ítéltek oda közel 3000 nemzetközi színvonalú terméknek és szolgáltatásnak. Az ünnepélyes díjátadót szeptember 4-én, a Parlamentben tartották.

Miért fontos a kompetenciamérés?

Az országos kompetenciamérés eredményei nem csupán a köznevelési szereplők (pl. tanárok, iskolaigazgatók, fenntartók, oktatási szakértők, kutatók, döntéshozók) számára fontosak, hanem a szülőknek és a köznevelés iránt érdeklődőknek is hasznosak lehetnek. Az adatok nyilvánosak és bárki számára hozzáférhetők honlapunkon.

Az eredmények tehát számos szempontból lehetnek hasznosak. Szülőként – ha a gyermekünk részt vett a felmérésben – megismerhetjük saját gyermekünk teljesítményét az osztály többi tagjához, az iskola más tanulóihoz és az ország összes diákjához viszonyítva. Az ún. „Tanulói jelentés" bemutatja, hogyan fejlődött az adott diák az előző (két évvel ezelőtti) méréshez képest. A „Telephelyi jelentésből" magáról az iskoláról kaphatunk képet. A teljesítményadatok mellett megismerhetjük az iskolai fejlesztő munka hatását, és még sok más fontos tényt, adatot. Mindezt összehasonlítva az ország többi – hasonló, vagy épp különböző – iskolájával, egyszerűbb vagy részletesebb formában.

A mérés eredményei az iskolaválasztásban is hasznos segítséget nyújthatnak. Az oldalon elérhető keresők segítségével a szülők földrajzi szempontok, vagy akár a kompetenciamérés során elért eredmények szerint böngészhetnek az iskolák között, kiválasztva a gyermekük számára legalkalmasabb intézményeket.

A köznevelés az a terület, amely előbb vagy utóbb mindenkit érint. Ezért – általában saját tapasztalataikra alapozva – sokan és sokféle kijelentést tesznek, ítéletet mondanak, véleményt formálnak egyes kérdésekben. Az oktatás.hu-n található információk, és ezen belül különösen az Országos kompetenciamérés eredményei olyan hiteles adatokat tartalmaznak, amelyekre érvényes vélemények építhetők, illetve amelyekkel ellenőrizhető az egyes kijelentések megalapozottsága.

A mérés módszertana

A kompetenciamérés során minden tanévben három évfolyam (6., 8. és 10. osztály) diákjait vizsgálják és felmérik a szövegértési és matematikai készségeiket, képességeiket. Mivel nem a tantárgyi tudást, hanem az alapvető készségeket vizsgálják, így az eredmények könnyen értelmezhetők és adaptálhatók például a munkaerő-piaci szereplők, de a hétköznapi érdeklődők számára is.

Az Országos kompetenciamérés mind a mérés és az adatelemzés módszertanában, mind pedig az eredmények bemutatásában a legkorszerűbb pedagógiai mérésmetodikai, statisztikai eszközöket használja. A résztvevők számában, a mérés szakmai színvonalában és szolgáltatásainak sokrétűségében kiemelkedő a nemzetközi mezőnyben is.

Nyomtatás