A 8. évfolyamosok számára készülő központi írásbeli magyar nyelvi feladatlapok követelményeiről
A jelenlegi 8. évfolyamos tanulók az 1-8. évfolyamokon a 2012-es Nat szerint tanultak, illetve tanulnak.
Az írásbeli feladatsorokban előforduló követelmények ennek megfelelően:
valamint
- Szövegértés:
- a szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
- ábrák, képek kapcsolata a szöveggel,
- a nyomtatott és az elektronikus szövegek jellemzői.
- Szövegalkotás:
- olvasható, áttekinthető, tagolt íráskép,
- elbeszélés, leírás, jellemzés, rövid érvelő szöveg, a mindennapokban megjelenő szövegek (meghívó, e-mail, SMS),
- szerkesztési, nyelvhelyességi normák.
- Tanulási képesség:
- vázlat, lényegkiemelés, kulcsfogalmak, kulcsszavak felismerése,
- ismeretterjesztő szövegek jellemzői és feldolgozásuk,
- kérdésfeltevés, válaszadás, gondolatmenetek, magyarázatok, következtetések, összefüggések, kreatív eljárások.
- Ismeretek a nyelvről
- a tömegkommunikáció jellemzői, eszközei és leggyakoribb műfajai,
- a mindennapi kommunikációs helyzetek,
- a kapcsolatteremtés formái,
- a mondatfajták,
- az egyszerű mondat szerkezete, írásjelei,
- a szószerkezet típusai,
- a mondatrészek,
- a viszonyszók és a mondatszók szerepe a mondatban.
- A művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai:
- zeneiség, ritmus, rím,
- ismétlés, fokozás, párhuzam, ellentét, szó szerinti és metaforikus jelentés, hasonlat, megszemélyesítés, metafora, metonímia, allegória.
A fentiekben leírtak alapján az ez évi feladatlapok sem témaköreikben, sem felfogásukban, sem szerkezeti szempontból nem térnek el lényegesen az utóbbi évek feladatlapjaitól. Ennek megfelelően az előző évek feladatlapjai teljes mértékben felhasználhatók az eredményes felkészüléshez.