Pedagógusminősítéshez kapcsolódó Útmutatók
A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) 9/B. § szakaszának (6) bekezdése értelmében az Oktatási Hivatal az alábbiakban közzéteszi a minősítő vizsgára, illetve minősítési eljárásra készülő pedagógusok munkáját segítő Útmutatót.
2013. december 12-én jelent meg az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez" című dokumentum első változata, amely támogatja a pedagógusok felkészülését a Pedagógus I. fokozat eléréséhez szükséges minősítő vizsgára, illetve a Pedagógus II. fokozat megszerzését célzó minősítési eljárásra. A pedagógus életpálya két legmagasabb fokozatának megszerzésére, a Mesterpedagógus és a Kutatótanár fokozat elérésére irányuló minősítési eljárásra való felkészülést az „Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz", valamint az „Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz" című dokumentumok nyújtanak segítséget.
Az Útmutatók tartalmazzák az eljárások sikeres lebonyolításához szükséges valamennyi szakmai információt, gyakorlati tudnivalót, az egységes szempontrendszert, a pontozási és értékelési elveket, lépésről lépésre iránymutatásul szolgálnak az eljárás egyes fázisaiban végzendő feladatok tekintetében mind a minősülő pedagógus, mind a minősítő bizottság tagjaként részt vevő szakértők, szakemberek, valamint az eljárásban közreműködő egyéb szereplők számára.
A pedagógus-előmeneteli rendszer 2013. szeptemberi bevezetése óta szerzett tapasztalatok, valamint a pedagógusminősítés folyamatának racionalizálását támogató jogszabályi változások szükségessé teszik a kiadványok rendszeres felülvizsgálatát és módosítását. A Rendelet alapján az Oktatási Hivatal minden év április 30-ig tehet javaslatot a pedagógusértékelési eszközök módosítására.
Útmutatók a 2023. évi minősítési eljárásban résztvevők számára:
A 2023. évi nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítési eljárásához készült Kiegészítő útmutató az alábbi:
Útmutatók a 2020., 2021., 2022. évi minősítési eljárásban résztvevők számára:
A 2020., 2021., 2022. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítő vizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez" című dokumentum, az Útmutató hatodik változata nyújt segítséget.
A 2022. évi nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítési eljárásához készült Kiegészítő útmutató az alábbi:
A Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozat elérését célzó minősítési eljárásokra való felkészülést az alábbi dokumentumok támogatják:
Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf) (negyedik változat)
Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf) (negyedik változat)
A tájékoztató anyagokban megjelenő tartalmak (pl. szempontsorok, dokumentumminták és -sablonok) alkalmazása nem kötelező.
Útmutatók a 2019. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára:
A 2019. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítő vizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez" című dokumentum, az Útmutató ötödik változata nyújt segítséget.
Minden terület- és szakspecifikus kiegészítő útmutató továbbra is az általános Útmutató végén található linkek segítségével érhető el. A tájékoztató anyagokban megjelenő tartalmak (pl. szempontsorok, dokumentumminták és -sablonok) alkalmazása nem kötelező.
Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf) (harmadik változat)
Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf) (harmadik változat)
Útmutatók a 2018. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára:
A 2017. és 2018. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítővizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez" című dokumentum, az Útmutató negyedik, javított változata nyújt segítséget.
A 2018. évi Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozatot célzó minősítési eljárásban részt vevők felkészülését az Útmutatók második kiadása segíti:
Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutatók a 2017. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára:
A 2017. és 2018. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítővizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez" című dokumentum, az Útmutató negyedik, javított változata nyújt segítséget.
A 2017. és 2018. évi minősítővizsga. minősítési eljárás során az e-portfólióba feltöltendő dokumentumok mennyisége az emberi erőforrások minisztere jóváhagyása alapján az alábbiak szerint változik:
A 2017. évi Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozatot célzó minősítési eljárásban részt vevők felkészülését az Útmutatók első változata segíti:
Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutatók a 2016. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára:
A 2016. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítővizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez" című dokumentum, az Útmutató harmadik, javított változata nyújt segítséget:
Útmutató a Mesterpedagógus fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutató a Kutatótanár fokozatot megcélzó minősítési eljáráshoz (pdf)
Útmutatók a 2015. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára:
A 2013. december 12-én közzétett, majd 2014. március 19-én az egyes szaktárgyakra és szakterületekre vonatkozó tartalmakkal kiegészített Útmutató (pdf) »
További segédanyagok a pedagógusminősítési eljáráshoz:
A lezajlott minősítések tapasztalatai és a szakértők, pedagógusok, vezetők visszajelzései alapján összeállításra került két új, hiánypótló segédanyag. A tájékoztató anyagokban megjelenő tartalmak (pl. szempontsorok, dokumentumminták és -sablonok) alkalmazása nem kötelező, megkönnyíthetik azonban a használók munkáját, minősítésben való részvételét.
A mentorok, a gyakornokok és a vezetők munkájának támogatása érdekében készült a mentori segédlet, ennek célja a minősítővizsgára történő felkészülés segítése.
Mentorok tevékenységének támogatása (pdf) »
A szakértői módszertani segédlet elsősorban a szakértők munkájának támogatását szolgálja, de hasznos információkat, tanácsokat tartalmaz a minősítésben részt vevő pedagógusok és vezetők számára is.
Módszertani segédlet pedagógusminősítési szakértők számára – 1. füzet (pdf) »
Módszertani segédlet pedagógusminősítési szakértők számára – 2. füzet (pdf) »
Tanfelügyeleti és Önértékelési Kézikönyvek
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) során alkalmazott eljárásrend, az elvárás,- módszer- és eszközrendszerek egységesek, azokat az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott tanfelügyeleti kézikönyvek tartalmazzák. A tanfelügyeleti kézikönyvek - az egyes intézménytípusok sajátosságainak megfelelően - kilenc különböző intézménytípusra kerültek kidolgozásra.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez (tanfelügyelethez) szorosan kapcsolódó intézményi önértékelés eljárásrendjét az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott önértékelési kézikönyvek tartalmazzák. A kézikönyvek rögzítik azokat az általános elvárásokat, amelyek értelmezésével az intézmények megalkothatják saját elvárásrendszerüket, illetve azokat az eszközöket – köztük a kérdőíveket – amelyek segítségével a megadott elvárások teljesülésének vizsgálatához szükséges információk összegyűjthetők. Az önértékelési kézikönyvek - a tanfelügyelethez hasonlóan, a különböző intézménytípusok sajátosságait figyelembe véve - kilenc különböző intézménytípusra kerültek kidolgozásra.
Az egyes években hatályos tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyveket az alábbi linkeken érhetik el: