Újdonságokat is hozott a friss DPR AAE gyorsjelentés

Górcső alatt a diplomások pályaútja

Mennyit keres, milyen gyorsan jut munkához, a verseny- vagy a közszférában helyezkedik-e el, illetve továbbtanul-e egy frissdiplomás – a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) célkeresztjében az abszolvált hallgatók állnak. Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén* (AAE) alapuló kutatás gyorsjelentése új szemszögekből is elemezte a karrierutakat: vizsgálta az egyéni vállalkozóvá válás arányát és a munkaerőpiaci státuszok időbeliségét.


A DPR AAE 2020 gyorsjelentés a 2011/2012-es és a 2017/2018-as tanévek között nappali munkarenden abszolutóriumot szerzett hallgatók pályáját figyelte egészen 2019 végéig. A legutóbbi DPR-kutatás friss kivonata azoknak szól, akik a téma kapcsán lényegre törő válaszokat keresnek, de nem kívánnak elveszni az adatrengetegben.


Szemléltet, kiemel, rávilágít


A gyorsjelentés részletes képet nyújt a gazdasági szereplők, a felsőoktatási intézmények, a leendő és a volt hallgatók számára a végzettek felsőoktatási és korai munkaerőpiaci életútjáról.Az elemzés beszédes grafikonjai segítik a szervezeteket például humánerőforrás-kérdések megválaszolása terén, mellettük a felsőoktatásba jelentkezőket, jelenlegi és már végzett hallgatókat pályaorientációs vagy általános tájékozódáskor, valamint támogatják az intézményi döntéshozatalt a felsőoktatásban.

 

Jövedelem és diplomás munka, műszaki képzési terület, alapképzések (2017/2018-ban abszolvált hallgatók)

 

Adattengerbe merített háló


A legfrissebb kimutatás korábban még nem publikált elemzéseket is tartalmaz, összességében pedig 10 nagy kérdéskörben dolgozta fel az adatokat:

  1. Ki mennyit keres képzési területenként, és milyen arányban sikerült diplomás munkát találniuk a végzetteknek?
  2. Hogyan állják a versenyt a felsőoktatási intézmények a munkaerőpiacon?
  3. Korai munkaerőpiaci jellemzők – vállalt-e munkát az utolsó tanulmányi évben/szemeszterben –, illetve álláskereső vagy foglalkoztatott lett-e a frissdiplomás?
  4. Felsőfokú oklevelet nem igénylő vagy azt elváró munkakörben helyezkedett-e el? FEOR-kódok szerint, képzési területeket külön taglaló kimutatások.
  5. Jövedelmi adatok munkakör, foglalkoztatói ágazat és szféra alapján. Az adatok feldolgozása FEOR-, TEÁOR- és GFO-kódok nyomán történt.
  6. Milyen területen foglalkoztatott a volt hallgató: versenyszféra, közszféra, nonprofit területen vagy másutt?
  7. Hogyan lépked a ranglétrán a diplomás? A jövedelmek alakulása FEOR 3. szintű munkakörönként. A bérnövekmények nyomán kirajzolódik, miként forintosul a diploma az idő előrehaladtával.
  8. Milyen arányban tanulnak tovább a frissdiplomások?
  9. Mennyire elterjedt és milyen képzési területeken jellemző az egyéni vállalkozóvá válás, illetve ez a diplomás összjövedelmének milyen arányát képezi?
  10. A képzési hely megyéjének és a lakóhelynek / tartózkodási helynek a kapcsolatát szemléltető térképek, melyek többek közt rávilágítanak arra, hogy mennyire vonzzák a felsőoktatási intézmények a távolabbról érkezőket, illetve mennyire „terítik vissza” végzettjeiket más megyékbe.

 

Tartózkodási/lakóhely megyéje a képzési hely megyéje szerint (képzési hely megyéje: Heves)

 

A DPR AAE 2020 gyorsjelentés letölthető innen.

A DPR-kutatás adatai böngészhetők a diplomantul.hu oldalon, infografikái pedig megtekinthetők a felvi.hu portál szakleírásainál.

*Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítése kutatási modul adminisztratív adatbázisok összekapcsolásával jött létre a Felsőoktatási Információs Rendszer, valamint a Diákhitel Központ Zrt., a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által tárolt, pályakövetési célokra alkalmas adatok anonim egyesítése révén.